Klokveer vervangen (als arbag lampje brand)
#1
Hoe vervang je de klokveer onder het stuur

Bij mijn Ignis uit 2003 ging op een ochtend na het starten het airbag lampje niet meer uit en de claxon (waarvan de drukknop op het stuur zit, dus boven de stuur airbag) deed het ook niet meer. Via o.a. dit forum werd er over gediscussieerd en uiteindelijk was de conclusie dat de klokveer wellicht gebroken was. Ik vond dat een gek verhaal, want ik kende deze dingen (zie foto) alleen als wieltjes met geleiders (zoals vroeger bij een autoracebaan onder die autootjes zat om op de rails te contacten) maar iemand vertelde mij dat ze tegenwoordig gevuld zijn met een vrij kwetsbare lintkabel (vanwege de garantie dat de airbag daadwerkelijk uit het stuur komt als die nodig is).

Foto's van een klokveer (klik)

De klokveer is een vrij rond draaiend schijfje in een ronde houder in de vorm van een deksel van een blikken koffie of suiker bus, maar dan van ABS (een soort plastic). Je zou denken dat dit ding onbeperkt in het rond kan draaien, maar dat is dus niet meer zo. Daarom hierbij een HowTo hoe je een klokveer vervangt zonder deze per ongeluk kapot te maken...

Wat heb je nodig

- Natuurlijk een goed werkende en correct model klokveer
- Gereedschap t.w. punttang, kleine zijkniptang, kruiskop schroevendraaier, torx sleuteltje T30 en een klein plat en dun schroevendraaiertje).
- Doppenset met dop 17 of pijpsleutel 17 met een stevige doorsteek
- Een goed LED lampje (niet te groot)
- Goede ducttape en tiewraps

Als je een gebruikte klokveer gaat bestellen
Vraag de aanbieder de klokveer vast te zetten in de juiste stand met een tiewrap voordat het onderdeel verpakt wordt. Dan kan deze niet kapot draaien tijdens het transport (goede tip welke ik van mijn leverancier kreeg en hij deed dat dus ook voor mij).
Haal je er zelf één op de sloop, let dan eerst goed op het begin van deze HowTo voordat je er zelf één gaat demonteren! Je zou anders met een defecte thuis kunnen komen...

HEEL BELANGRIJK:
Voordat je begint eerst de min pool van de accu los maken.
Je kunt de voertuig elektronica blijvend kapot maken, maar ook de stuur airbag om je oren krijgen (en letsel op lopen) als je het niet doet...

Dank aan een oplettende lezer, want ik was dit uitermate belangrijke punt vergeten te vermelden.


Ruimte maken en demonteren
Je zal als eerste moeten zorgen dat je bij de klokveer kunt komen. Die zit onder je stuur en stuurairbag en je stuurairbag zit met de claxon schakelaar op het stuur geschroefd. Dit is geen hogere wiskunde al lijkt dat op het eerste gezicht misschien wel zo.

1. Wat je eerst moet doen is zorgen dat je contact uit staat en dan links en rechts aan de zijkant direct onder je stuurwiel kijken. Daar zie je aan iedere kant een torx boutje zitten. Draai deze boutjes er voorzichtig uit (laat ze niet vallen, dus je hand er onder en niet te hard duwen).

2. Als je deze boutjes er uit hebt, dan ligt de plaat welke midden op je stuur ligt (waar ook de claxon schakelaar in zit en de airbag onderop zit) los op je stuurwiel. Maar til deze niet zomaar op om weg te leggen! Er zit een kort en breekbaar draadboomje aan vast welke beschermd ligt in een flexibele pvc buis.
Aan het eind van dit draadboomje (rechts op je stuur onder de deksel) zitten 2 stekkerverbindingen en dat zijn geen gewone.
De kleinste (die in transparant of zwart siliconen materiaal zit is ook de kwetsbaarste, dus maak die als eerste los. Je legt je stuurdeksel voorzichtig omgekeerd op je stuur en probeert met een klein en dun schroevendraaiertje een klein beetje ruimte te wrikken (voorzichtig!!) tussen de 2 in elkaar gestoken hoesjes op de stekker verbinding. Als je ruimte genoeg hebt, dan kun je voorzichtig de stekkerverbinding iets onder druk zetten met het schroevendraaier puntje en zal de stekker er een stukje uit schuiven. Daarna kun je de hele stekker (voorzichtig!) eruit trekken.
Nu kun je proberen de grote stekker (geel-wit waarschijnlijk) er uit proberen te halen. Dat is een kunstje wat je even moet weten. Op de stekker zit aan 1 zijde een wit schuifje. Als je dat van de stekkerverbinding af schuift en tegelijk de stekker uit de verbinding trekt dan komt deze zonder veel weerstand uit de verbinding. Je kunt het met je vinger proberen, maar er zit ook een uitsparing in het schuifje welke je met het schroevendraaiertje wat je net gebruikte ook weer kunt gebruiken om het schuivende witte deeltje op de stekker te verschuiven (voorzichtig!!).

3. Als je na veel super voorzichtig onderzoeken de beide stekkers los hebt, dan kun je het losse draadboompje met enige subtiele handeling door je stuurwiel deksel halen zodat je het deksel geheel kunt weg nemen en weg leggen.

4. Nu de deksel van het stuur af is zijn claxon schakelaar en stuur airbag ook meteen verwijderd. Het enige wat je nu nog moet doen om ruimte te krijgen is je stuurwiel zelf van de klokveer halen, maar dan wordt het wel echt spannend (opletten dus!).
Voordat je het stuur verwijderd, eerst kijken of je wielen recht staan en je stuur ook. Zo nee, niet het stuurwiel verwijderen, want behalve dat je het stuur er dan wellicht verkeerd op terug zet na afloop, kan dit ook gevolgen hebben voor de werking van je richtingaanwijzers. Eerst goed controleren dus!
Als je zeker weet dat je stuurwiel en wielen recht staan, maak je even een foto van je stuurwiel met de kilometertellers er achter en voor je auto staand, van de stand van de wielen (voor de zekerheid). Dan pak je een dop 17 of de pijpsleutel 17 er bij.
Zorg dat je contact uit is en de sleutel eruit, houd vervolgens met 1 hand je stuurwiel vast en zet de dop of pijpsleutel op je stuuras (een dikke 6-kant moer in het midden is dat). Geef, terwijl je het stuur zo goed mogelijk vast houd, met je andere hand een paar flinke tikken op de sleutel (naar links, want het moet los) tot de bout los is. Corrigeer je stuur een beetje als deze iets verdraaid is en draai met de hand de moer bijna van je stuuras af.
Bijna, want anders kun je het stuur om je oren krijgen als je gaat wrikken en letsel op lopen...
Oplettende lezer, bedankt voor deze aavulling


5. Zonder het stuur te verdraaien moet je het nu een paar keer omhoog wrikken met enige kracht (ga er niet op slaan aan de onderzijde want dan verniel je de stuuras!). Langzaam maar zeker zal het stuur los komen van de stuuras tot deze er los op ligt.

Tip van een lezer:
Markeer met een permanente stift de stand van het stuur op de stuuras. Dan kun je later zien hoe het stuur gestaan heeft (Wordt hier niet gemakzuchtig door, blijf gewoon opletten dat het stuur niet weg draait. Beter 2 zekerheden dan geen!)


Houd nu je draadboomje goed in de gaten, deze mag niet de klokweer laten draaien want dan kan deze inwendig breken !!!


6. Leg het draadboompje vrij zonder de klokweer te draaien en haal heel voorzichtig het stuurwiel van de klokveer.

7. Het verdiend aanbeveling met ducttape nu eerst het draadboompje vast te zetten op de bovenste afdekplaat van de stuurkolom!

8. Schroef nu de 3 schroeven van de onderste afdekplaat van de stuurkolom los. Er zijn er 2 vooraan (hoog) op de stuurkolom, dus vlak onder de klokveer en naast elkaar. En er zit er nog één dieper en lager. De 2 voorste zijn zwarte parkers, de achterste is een chroomkleurig boutje. Allen zijn kruiskop.

9. Als de 3 schroefjes eruit zijn, houd je de bovenste stuurkolom plaat omlaag gedrukt op de stuurkolom en trek je de onderste stuurkolom plaat van achter naar voren en om en om links en rechts omlaag zodat deze uit de bovenste plaat los klikt. Doe dit met zorg en beleid, want het breekt gemakkelijk als je forceert. Ja, het kan enigszins lastig gaan, maar blijf links rechts afwisselend trekken en van achter naar voren. Niet in 1x gaan los rukken, dan breekt alles onmiddellijk af.
Als de plaat helemaal los ligt, haal je deze nog iets omlaag en naar je toe en zo kun je deze verwijderen van de stuurkolom.

10. Als de onderste plaat verwijderd is, draai je de onderste 2 kruiskop schroeven van de klokveer los. Deze zit aan 4 kruiskopjes vast in de vorm van een X. Als de onderste 2 kruiskopjes eruit zijn, trek je de klokveer heel voorzichtig iets naar je toe t.h.v. de linker kruiskop en schuif je er een tiewrap onderdoor, welke je een beetje strak (niet dat de klokveer vervormd natuurlijk!) om de klokveer sluit en aan trekt. Nu zit deze vergrendeld en kan je het draadboompje los maken van de ducttape.

11. Verwijder nu de bovenste afdekplaat van de stuurkolom door deze omhoog en naar je toe te halen.

12. Nu is het tijd de onderste draadboom van de klokveer los te maken en vrij te leggen. Dit is een lastige klus. Slangenmensen zijn in het voordeel, want je moet op je rug onder je stuur gaan liggen met je benen buiten de auto en je hoofd zo dicht mogelijk bij de pedalen van het gas, rem en koppeling. Als je naar je linker voorwiel kijkt (neem hier een lampje bij) zie je een bos bedrading op de wand van de auto zitten. Waarschijnlijk helemaal achteraan (tegen de voorzijde van de auto aan zeg maar) zie je het draadboompje van de klokveer omlaag komen en gekoppeld zitten met net zo'n gele stekker met wit plaatje als je boven op het stuur aantrof. Deze moet los, maar niet voordat je de andere stekker (waarschijnlijk een grijze of een zwarte met een vergrendel clip, dus daar komt het schroevendaaiertje sowieso weer aan te pas) los hebt gemaakt.

13. Als je niet je rug gebroken hebt, niet bent gaan braken en ook geen rommel in je ogen hebt, maar wel de beide stekkers los hebt gekregen, moet je nog even een blik werpen bij de pedalen. Je moet met het lampje even goed onderzoeken of de draadboom vrij is van tiewraps, bevestigingsclips e.d. zodat je deze vrij omhoog kunt trekken zonder andere bedrading mee te trekken of iets af te breken. Controleer dit secuur en rustig, want één dingetje over het hoofd zien en je kunt je auto elektronica om zeep helpen!

14. Als je zeker weet dat de lange draadboom van de klokveer vrij ligt, dan even de stuurkolom van boven naar beneden volgen want daar loopt de draadboom langs omlaag. Eventuele tiewraps verwijderen tot de draadboom volledig los ligt en dan deze rustig en met beleid omhoog trekken tot deze helemaal los van de auto is en alleen nog vast zit aan de klokveer.

15. Als beide draadbomen los zijn en de klokveer op een tiewrap geblokkeerd zit, kun je de laatste 2 schroefjes (bovenaan) verwijderen en de klokveer recht omhoog van de stuurkolom halen. Je ziet nu een witte plastic 'kogel' of 'schijf' met een breed en een smal opstaand stukje op de stuurkolom liggen. Houd deze in de gaten als je de nieuwe klokveer gaat monteren. Want die moet hier wel correct op gaan passen!


Je hebt nu de klokveer verwijderd en ondanks dat deze wellicht defect is, dat met veel beleid gedaan. Dit is niet alleen om de rest van de elektronica en mechanica rond de klokveer te beschermen, maar ook omdat je nu nog betrouwbaar kunt testen of de klokveer werkelijk defect is. Zou je het ding maar een beetje laten ronddraaien dan zal je nooit weten of deze reparatie noodzakelijk was en kun je na afloop misschien nog steeds dezelfde mankementen aan je voertuig hebben.


Testen oude en of nieuwe klokveer
De klokveer is dus niets anders dan een draaibaar object wat 3 elektrische contacten tussen 2 stukken elektriciteitsdraad verbind (de lange en de korte draadboom). Je kunt deze dus gemakkelijk testen door met een piep, licht of ohm meter te controleren of de stekkers aan de lange draadboom verbinding maken met de stekkers op de korte draadboom. Let hierbij natuurlijk wel op dat je als je een gele draad meet op de ene draadboom je aan de andere kant ook de gele pakt in de stekker. Verschillende kleuren mogen onderling dus geen contact maken, maar kleur op dezelfde kleur moet wel contact maken van korte naar lange draadboom. Als dat niet het geval is dan is de klokveer inwendig gebroken.

Volgens de specialist die ik gesproken heb, komt een gebroken klokveer meestal
door verkeerde montage of niet opletten bij de werkzaamheden. Daaronder valt ook het stuurwiel verwijderen (bijvoorbeeld om het recht te zetten) zonder op de klokveer te letten (rukken aan de korte draadboom of de klokveer rond draaien).

De nieuwe klokveer moet dus ook op een tiewrap of anderzijds geblokkeerd zitten tot het stuur er op zit. Dit is ook de reden dat er meestal een waarschuwingssticker op de klokveer zit dat je het ding niet moet los maken voordat je de technische instructies hoe dat te doen gelezen hebt.

Monteren nieuwe klokveer

1. Bij het monteren van de nieuwe klokveer, leg je deze met de tiewrap er om op de stuurkolom, waarbij je goed oplet of de witte ring of kogel goed ligt. De brede zijde moet overeen komen met de brede zijde van de klokveer. De korte draadboom zit bovenop de klokveer en de lange draadboom zit onder.

Op de klokveer zit een markering aan de onderzijde van de ring als je er op kijkt. Het ziet er uit als een langwerpige stekkerhouder en dit is het originele vergrendelpunt waarmee de klokveer normaal vergrendeld zit als deze van Suzuki komt. Omdat deze niet gebruikt wordt bij een gebruikte klokveer is het noodzakelijk dat de klokveer bij demontage vergrendeld wordt voordat deze wordt ingepakt en verzonden

2. Monteer de klokveer door de schroefjes er half in te draaien en ga dan eerst de lange draadboom goed leggen en aansluiten bij het linker voorwiel. Leg ook een tiewrap aan op kniehoogte (als je op de bestuurdersstoel zit) tegen de stuurkolom draden aan. Leg ook een tiewrap aan net onder het contactslot.

3. Leg de korte draadboom goed door de bovenste 2 schroeven van de klokveer vast te draaien (na het goed leggen van de lange draadboom) en de bovenste stuurkolom afdekplaat los op de stuurkolom te leggen. Leg het stuurwiel vervolgens los over de klokveer met de korte draadboom in de juiste positie. Plak de korte draadboom met ducttape vast aan de bovenste afdekplaat zonder dat hier spanning op staat. Nu voorzichtig de tiewrap onder het liggende stuurwiel door weg knippen en voorzichtig de beide helften weg trekken. Nu moeten met heel veel beleid de onderste schroeven van de klokveer worden vast gedraaid en hiervoor moet wellicht het stuurwiel worden opgetild. Dat betekent dat het korte draadboompje weer los moet van de bovenste afdekplaat, dus wees op je hoede!

4. Als de klokveer met 4 schroefjes vast zit, probeer deze dan op één of andere manier weer te behoeden tegen ongewenst rond draaien. Desnoods kleine stukjes ducttape van het draaiende deel naar de buitenring. Want het stuurwiel moet er weer af om de onderste afdekplaat van de stuurkolom te positioneren. Klik deze vast en leg daarna eerst het stuurwiel weer terug (voorzichtig!!) voordat je iets anders doet.

5. Druk het stuurwiel in de juiste positie op de stuuras (houd de groeven in de gaten, dus wel lichtjes heen en weer bewegen) en druk deze enigszins wrikkend stevig omlaag tot deze muurvast klemt. Draai vervolgens de grote 6-kant moer er weer op en draai deze heel goed vast (vandaar mijn voorkeur voor een doppen set).

6. Haal eventuele vergrendel plakbandjes van de klokveer los. Pak de deksel van het stuurwiel met daarin de airbag en de claxonschakelaar en leg deze enigszins op het stuurwiel.

7. Haal zonder de klokveer te draaien de korte draadboom door de bovenzijde van de deksel. Hier zit een ruimte waar je eerder ook de stekkers doorheen los haalde. Begin met de kleinste stekker.

8. Leg de deksel op het stuurwiel en schuif de grote en vervolgens kleine stekker in de aansluitingen op het stuurwiel deksel.

9. Keer het stuurwiel deksel voorzichtig om zonder aan de draadboom te trekken en positioneer de deksel op het midden van het stuurwiel

Let op: De korte draadboom moet in een uitsparing aan de onderzijde van het deksel vallen, anders komt deze klem te zitten

10. Maak de klus af door de beide Tx30 boutjes links en rechts onder het stuurwiel in de stuurkolom te schroeven.

Tip:
Je kunt voordat je alles vast zet ook eerst het stuurwiel los op de as leggen en de deksel daar weer los op. Als je de beide stekkers er in doet (wel even controleren of ze er bij het linker voorwiel ook in zitten) kun je voordat je alles dicht maakt controleren of de klokveer werkt. Wanneer je het contact aan zet gaat het airbag lampje knipperen en na 5 seconden moet het lampje uit zijn en uit blijven. Je kunt ook voorzichtig de deksel positioneren en op de claxon drukken om te kijken of deze werkt.


Het is een lang verhaal geworden, maar het gaat ook om een zeer kwetsbaar en niet goedkoop onderdeel van de Suzuki Ignis en wellicht ook andere modellen met de claxon op het midden van het stuur en een airbag. Ik betaalde voor mijn gebruikte exemplaar van de klokveer € 35 euro + 7 euro verzendkosten. Daarvoor kwam het in een goed beschermde dikke laag bubbeltjes plastic en dat zat weer in een stevige doos. Geen overbodige luxe hoor!
Ik heb ze ook gezien voor 75 euro en nog duurder. Dus let op als je er één gaat kopen dat je niet voor de eerste gaat die je aangeboden wordt. Dan kan je veel voordeel opleveren zoals in mijn geval gebeurde...

Ik hoop dat je wat hebt aan deze HowTo en wens je veel sleutel plezier en succes natuurlijk voor de afloop!

Arno Zdm.
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply

#2
Als je stuur weer op zelfde plek wilt zetten, zonder gekloot pak een permanent marker en teken dat af. Zorg dat je stuurmoer niet helemaal losgedraaid hebt als je aan stuur wrikt, anders kan je vroegtijdig kunstgebit bij een tandtechnicus gaan bestellen. Ook de massakabel van je accu verwijderen voor je gaat kloten.Mocht het bij mij ooit nodig zijn, kom ik wel bij jou langs, heb er het geduld niet mee Unhappy.Ik neem aan dat nu alles weer werkt?
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
(08-07-2020, 00:46)Leibniz Wrote: Als je stuur weer op zelfde plek wilt zetten, zonder gekloot pak een permanent marker en teken dat af. Zorg dat je stuurmoer niet helemaal losgedraaid hebt als je aan stuur wrikt, anders kan je vroegtijdig kunstgebit bij een tandtechnicus gaan bestellen. Ook de massakabel van je accu verwijderen voor je gaat kloten.Mocht het bij mij ooit nodig zijn, kom ik wel bij jou langs, heb er het geduld niet mee Unhappy.Ik neem aan dat nu alles weer werkt?

Bedankt voor deze nuttige aanvullingen. Ik heb ze toegevoegd (in groen) aan de handleiding.
En uiteraard werkt bij mij alles weer goed, anders had ik deze handleiding niet gemaakt (ik zou dan immers niet zeker weten of het klopt)
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply

#4
Mag ik weten, hoe lang het in en uitbouwen je gekost heeft qua tijd? Je had het over tiewrap om kabel klokveer zodat die geblokkeerd is, dat gedeelte snap ik niet goed. Kan je dat eventueel als je oude klokveer nog hebt verduidelijken met eventueel Foto? Ooit even getwijfeld om uit een Esteem/Baleno een klokveer met hendels ed te importeren omdat daar een cruise control hendel bij zat en dan had ik die verbonden met mijn systeem. Toch maar niet gedaan, het spul werkt en meer voor het 'mooie'? Zonde om geld te verspillen.Enige dat ik wel wil is stuurbediening werkend krijgen met universele module zodat ik radio ed wel kan bedienen. Helaas moet ik voorbumper wat netjes bijspuiten en wielkasten achter de rand ontroesten voor het doorzet. Dus module gaat in ijskast,gezondheid is ook prut op moment.Dat laatste gaat voor alles.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#5
(08-07-2020, 10:52)Leibniz Wrote: Mag ik weten, hoe lang het in en uitbouwen je gekost heeft qua tijd? Je had het over tiewrap om kabel klokveer zodat die geblokkeerd is, dat gedeelte snap ik niet goed. Kan je dat eventueel als je oude klokveer nog hebt verduidelijken met eventueel Foto? Ooit even getwijfeld om uit een Esteem/Baleno een klokveer met hendels ed te importeren omdat daar een cruise control hendel bij zat en dan had ik die verbonden met mijn systeem. Toch maar niet gedaan, het spul werkt en meer voor het 'mooie'? Zonde om geld te verspillen.Enige dat ik wel wil is stuurbediening werkend krijgen met universele module zodat ik radio ed wel kan bedienen. Helaas moet ik voorbumper wat netjes bijspuiten en wielkasten achter de rand ontroesten voor het doorzet. Dus module gaat in ijskast,gezondheid is ook prut op moment.Dat laatste gaat voor alles.

Om met het laatste beginnen: Gezondheid is zeker alles, daar kom ik ook regelmatig achter en dus gaat het zoals je zegt altijd op 1.
Roest, houd maar op. Ik had hiervoor die blauwe Baleno uit 97 en die heeft mij in 3 jaar tijd 1500 euro aan roest verwijderen gekost (en alleen omdat ik een goedkoop adresje had, anders was het in de duizenden gelopen en was het dus de sloop geworden).
Ik zou voor het mooie ook geen dingen doen als er prioriteiten liggen. Maar ik heb makkelijk praten, ik heb mijn Ignis net een paar maanden helemaal klaar, nadat ik hiermee een totale miskoop had gedaan (geen proefrit gemaakt, ik weet het, dom). Dus ja, ik kijk wel uit om overbodige kosten te maken. Hij levert het nu al nooit meer op! Nu is ie wel helemaal goed denk ik, maar dat zal komende maand blijken als ik m vroegtijdig naar de APK breng. Noem iets willekeurigs op en het was wel kapot aan dat ding (motorisch en in de wielophanging / sturing).

Tot zover het off topic gedeelte. Nu nog even over die klokveer.
Ik zal het proberen te verduidelijken.

Onder de URL (http://www.penvisser.nl/ignis) heb ik wijzigingen gemaakt.

Je hebt de klokveer recht voor je, als de stekker boven op '12 uur' staat. Midden boven op de klokveer dus. De klokveer staat op het veilige '0' punt als de markeringen in het markeringspunt (linksonder op de ringen) tegenover elkaar staan. Op de buitenste ring zijn de markeringen de 2 gaatjes, op de binnenste ring zijn het de streepjes. De streepjes en gaatjes moeten dus tegenover elkaar staan. Je zou er denkbeeldig een plaatje tussen kunnen schuiven en dan zouden de ringen blokkeren.
Als de klokveer vergrendeld zit met een tie-wrap is die ook niet te draaien. Hoe je dat doet, zie je op de linker foto. Zorg dat de met een tie-wrap vergrendelde klokveer in het '0' punt staat (zie rechter foto en uitleg hier boven).
Als de vergrendelde klokveer gemonteerd zit met alleen de bovenste schroefjes van het kruis, eerst het stuur monteren. Let op! Het stuur niet draaien zolang de klokveer niet volledig vast zit en nog vergrendeld is, want dan gaat de boel kapot. Dat komt doordat de tie-wrap als de klokveer op de stuurkolom gemonteerd zit, niet alleen de klokveer blokkeert maar ook het stuur (via de stekker uitsparing op '12 uur')

De tie-wrap komt tussen de markeringspunten en het kruis of X poot linksonder. Hierom is het ook dat deze onderste kruis of X poten nog niet vast mogen worden gezet. Anders krijg je na montage de tie-wrap er niet meer af. Knip deze door en trek de beide uiteinden tussen het stuur, de stuurkolom en rond de klokveer ringen weg. Zet daarna de klokveer onder aan ook vast met de twee onderste kruis of X pootjes. Als dit gebeurd is (met het stuur er dus al op) dan is de klokveer veilig en kan het stuur probleemloos en zonder schade aan de klokveer worden gedraaid.

Op de linker foto heb ik alle onderdelen aangeduid en de plaats waar de tie-wrap komt. Je kunt op de rechter foto dat punt goed zien (al heb ik het daar bewust niet aangeduid om de foto duidelijk te houden).

Ik hoop dat het nu wel duidelijk is voor jou (en iedereen die het nog niet begrepen had).

Groet,
Arno.
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply

#6
Dank voor je uitleg, zal eens kijken om foto's op te slaan met uitleg via prnt screen of kopiërem op een andere manier.Soms zijn die weg na x-tijd. Volgende week gaat mijn Baleno voor APK. Ik verwacht weinig spannende dingen.Alhoewel 19 jaar oude auto kan me nog verrassen.Afgelopen 3 jaar handremkabel zat vast zelf vervangen, 38 euro en achteruitrijschakelaar op bak stuk 17-18 euro, en stadslichtje van 50 ct.We gaan het zien.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#7
(13-07-2020, 11:08)Leibniz Wrote: Dank voor je uitleg, zal eens kijken om foto's op te slaan met uitleg via prnt screen of kopiërem op een andere manier.Soms zijn die weg na x-tijd. Volgende week gaat mijn Baleno voor APK. Ik verwacht weinig spannende dingen.Alhoewel 19 jaar oude auto kan me nog verrassen.Afgelopen 3 jaar handremkabel zat vast zelf vervangen, 38 euro en achteruitrijschakelaar op bak stuk 17-18 euro, en stadslichtje van 50 ct.We gaan het zien.

Hoi,

Graag gedaan en succes met de APK. Mijn Baleno had veel last van roest en was ook zo oud. Vooral in de voorste hoeken bij de achterwielen. Ik hoop dat jou dit gespaard blijft.
De foto's blijven nog wel even staan, want die staan op een website van mijzelf.
De directe url = http://www.penvisser.nl/ignis

Groetjes.
Reply

#8
Had je een 1600 of een 1800? Ik moet roest weghalen bij achterspatborden de randen, is nog niet door en door of zo, blijft lastig om op straat te moeten werken. Liefst uitbesteden, maar elke euro uitgeven is meer dan waarde van de auto en mezelf kennende ben een mierenneuker ga ik me ergeren. Eerst APK afwachten.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#9
(19-07-2020, 23:58)Leibniz Wrote: Had je een 1600 of een 1800? Ik moet roest weghalen bij achterspatborden de randen, is nog niet door en door of zo, blijft lastig om op straat te moeten werken. Liefst uitbesteden, maar elke euro uitgeven is meer dan waarde van de auto en mezelf kennende ben een mierenneuker ga ik me ergeren. Eerst APK afwachten.

Ik had een 1300 ?
Bij mijn Baleno waren de hoeken bij de achterwielen volledig door (dragend dus foute boel). Maar het was nog erger, dat subframe achterop was ook op 2 plaatsen door. Maar dat heeft een adresje in Midden Nederland, een specialist welke ook oldtimers doet (met staal) helemaal hersteld. Er liepen al mensen welke de foto's hadden gezien te roeptoeteren dat ie 'total loss' was, maar daar dacht mijn kennis anders over. Die vind dat eigenaars (en ook APK keurmeesters) veel te snel spastisch gaan doen. En ik kom al jaren bij hem, aardige kerel. Hij heeft mij dan ook meer dan eens voorbeelden laten zien dat auto's veel te snel worden afgeschreven. Levert puik werk en goedkoop, ik ben heel blij dat ik hem ken.
Mijn Baleno was ook in de dorpels gegaan, aan iedere zijde een gat, maar voor een lachwekkend bedrag knapte hij alles op in anderhalve dag. Ik heb de auto door de APK gekregen en (weer keihard en constructief betrouwbaar) verkocht voor 850 euro. Een mens kan niet zonder goede contacten...

Succes met jou Baleno. En als je een serieuze zeer betrouwbare oplossing zoekt voor de roest, dan roep je maar. Je moet er een uurtje voor rijden denk ik (geld ook voor mij hoor) maar klaar terwijl je wacht.
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply

#10
Geweldig3945, waardeer ik van je. Nee wat verder weg rijden is geen probleem, heb graag dat iemand goed werk levert en dat mag wat kosten.Erger vind ik als iemand prutswerk aflevert en je nog uitbeent. Als ik zelf iets verkloot ja dan is het eigen schuld. Op vakantie heb ik ook Baleno 1300 stations gezien, wat ik wat vreemd vond,hatchback zie je hier wel en ook sedans, maar station ben ik in NL niet tegengekomen.Paar jaar geleden lasapparaat gekocht, zou zelf graag willen leren lassen, nu ben ik afhankelijk van anderen, niet erg, maar zou leuk zijn als ik zelf ook wat kon prutsen Biggrin.Groet!
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#11
(20-07-2020, 20:52)Leibniz Wrote: Geweldig3945, waardeer ik van je. Nee wat verder weg rijden is geen probleem, heb graag dat iemand goed werk levert en dat mag wat kosten.Erger vind ik als iemand prutswerk aflevert en je nog uitbeent. Als ik zelf iets verkloot ja dan is het eigen schuld. Op vakantie heb ik ook Baleno 1300 stations gezien, wat ik wat vreemd vond,hatchback zie je hier wel en ook sedans, maar station ben ik in NL niet tegengekomen.Paar jaar geleden lasapparaat gekocht, zou zelf graag willen leren lassen, nu ben ik afhankelijk van anderen, niet erg, maar zou leuk zijn als ik zelf ook wat kon prutsen Biggrin.Groet!

Station 1300 is sowieso gek want dan heb je volgens mij een te zware auto voor het motortje. Maar eerlijk is eerlijk, die 1300 sedan GLX donkerblauw metallic die ik had was een mooi en zuinig bakkie. Wat ik heb is een stuk moderner, maar je voelt toch ook wel aan de auto dat jaren '90 stevigere auto's leverde dan na het jaar 2000. Maar ik had steeds last van mijn rug en daarom heb ik nu een hogere instap en een rechtop zitter. Ik had mijn stoel altijd al zo rechtop mogelijk staan. Wat ik wel prettig vind aan deze Ignis is dat ie fel is. Zou je misschien niet zeggen maar deze auto is veel pittiger dan de Baleno en rijd toch 1 op 21 (buitenweg). Stadsverkeer is 1 op 11 en dat is dan weer prettig aan Baleno, daarmee is het verschil niet zo groot. Gemiddeld verbruik van die Baleno 1.3i was 1 op 17 en van deze Ignis is het iets beter dan 1 op 15. Onder de streep is de Baleno toch zuiniger geweest. Hoe zit dat nou met die 1.6i uitvoering van jou?

Ik zal je even PB sturen straks.
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply

#12
Prima en ik heb een 1800! Biggrin
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.