verlies koelvloeistof
#1
Kak ... hier zat ik ik niet op te wachten.

Ik verlies koelvloeistof en de vloeistoef die erin zit lijkt vies te zijn. Niet drapperig of olie-achtig, maar de gele vloeistof slaat wat groen uit en lijkt niet schoon.

Ik kan nergens aan de buitenkant/onderkant/slangen lekkage vinden en verliest ook niks bij stilstand. Alleen bij ritten (+80KM) waar de motor goed warm word lijkt het te verdwijnen en gaat dan ook snel. Ik heb met een fles van 6 liter zo'n 1400KM gereden en hij staat weer onderin het peil.

De motorolie ziet er verder prima uit, desondanks vrees ik dat het de koppakking is. Ik ben echter niet monteur-niveau autokenner.

Iemand nog ideeen wat dit kan zijn?

Het is een Suzuki Swift 1.3 uit 2006 (Shogun uit Japan geleverd als Base uitvoering).
Reply

#2
Komt er geen rook uit de uitlaat?
Of ruik je bij de uitlaat een antivries geurtje?

Klinkt namelijk helaas wel als een koppakking en die dan door is tussen de cilinder en een koelkanaaltje.
Reply

#3
Als het de koppakking is, dan heb je bij een bepaalde snelheid dat het lijkt alsof er een weerstand is als je harder wilt gaan. Bij mijn swift toentertijd was dat bij 100 km of zo. Koude start kijken of bovenste koelslang hard wordt.Wat je vertelt lijkt verdacht veel op koppakking die naar eeuwige jachtvelden is. Dus zo snel mogelijk naar laten kijken voor je nog meer ellende krijgt. Ik kan je wel iemand aanraden die toen koppakking bij mij verving. weet niet of hij nog steeds bijbeunt.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#4
Bedankt voor de reacties!

(01-08-2020, 19:31)Bo652 Wrote: Komt er geen rook uit de uitlaat?
Of ruik je bij de uitlaat een antivries geurtje?

Nee, daar heb ik direct naar gekeken. Ik zie geen rook, ook niet bij een dot gas geven. Ook geen vreemde geurtjes. Hoe zou antivries erbij moeten komen? Dacht dat bij een koppakking het alleen tussen olie en koelvloeistof ging.

Quote:Als het de koppakking is, dan heb je bij een bepaalde snelheid dat het lijkt alsof er een weerstand is als je harder wilt gaan. *knip* Ik kan je wel iemand aanraden die toen koppakking bij mij verving. weet niet of hij nog steeds bijbeunt.

Motorisch merk ik geen verschil, rijdt soepel, komt gemakkelijk op snelheid en heeft nog altijd dat typerende extra beetje vermogen hoog in de toeren (hoewel ik dat nu mijdt).

Had je dezelfde 1.3 viercilinder? Dan zou het denk ik vergelijkbaare verschijnselen moeten opleveren. Misschien dat ik er nog 'vroeg' bij ben.

Ik zal dit inderdaad zsm na laten kijken. Ben wat huiverig ervoor als de motor open moet, daar heb ik het gevoel bij dat je daar écht geen half werk moet willen.

Wat zijn je ervaringen qua kosten en kwaliteit? Het lijkt me een vrij zware reparatie en als een dealer dit betrouwbaarder kan dan een beun, overweeg ik misschien toch de volle mep te betalen. Ik was nl wel van plan de auto zo goed mogelijk te laten onderhouden, ondanks de leeftijd en KMs.
Reply

#5
(02-08-2020, 13:31)koeien Wrote: Bedankt voor de reacties!

[quote='Bo652' pid='547220' dateline='1596303099']
Komt er geen rook uit de uitlaat?
Of ruik je bij de uitlaat een antivries geur?

Nee, daar heb ik direct naar gekeken. Ik zie geen rook, ook niet bij een dot gas geven. Ook geen vreemde geurtjes. Hoe zou antivries erbij moeten komen? Dacht dat bij een koppakking het alleen tussen olie en koelvloeistof ging.

Een koppakking kan op diverse manieren stuk gaan, kan dus ook tussen de cilinder en een kanaaltje waar de koelvloeistof door heen loopt.
Gevolg is dus dat de koelvloeistof bij de cilinder komt en daar verbrand maar komt dan niet bij de olie terecht.

Vraag me dan ook oprecht af of bij jou de koppakking wel door is aangezien je geen rook of vreemde geurtjes hebt.
Misschien een idee om de boel onder druk te zetten voor een uurtje of zo.
Dit door middel van een pomp op de radiateur.

Het is toch niet per ongeluk zo dat je interieur drijfnat is omdat je kachelradiateur lekt?

Zal haast wel niet dat moet je dan wel ruiken, probeer maar mee te denkenBiggrin
Reply

#6
Mijn ervaring met de man in kwestie was heel goed( werkt bij een garage en dat al heel lang, zat zit nog op dit forum als ik me niet vergis), de auto heeft daarna nog 7 jaar rondgereden!Alleen de roest deed haar naar eeuwige jachtvelden gaan; het ging om een 1.6 sedan.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#7
(02-08-2020, 18:45)Bo652 Wrote: Vraag me dan ook oprecht af of bij jou de koppakking wel door is aangezien je geen rook of vreemde geurtjes hebt.
Misschien een idee om de boel onder druk te zetten voor een uurtje of zo.
Dit door middel van een pomp op de radiateur.

Het is toch niet per ongeluk zo dat je interieur drijfnat is omdat je kachelradiateur lekt?

Zal haast wel niet dat moet je dan wel ruiken, probeer maar mee te denkenBiggrin

Waarvoor ook hartelijk dank.

Ik dacht er aan dat het de radiateur kon zijn, maar ik vind het nogal vreemd dat de koelvloeistof niet schoon is. Vandaar dat ik de koppakking vrees.

Het ziet er niet uit als de 'bekende' olie/melkdrab in de vloeistof, maar het heeft niet meer de transparante gele kleur. Het is wat viezig (nog steeds doorzichtig) en slaat wat groenig uit.

Nog even stationair laten draaien en bijgassen, maar geen witte rook uit de uitlaat en ruikt normaal.

Lekker ook, bij mijn oude Swift kon je de radiateur er gewoon uittillen, bij dit model moet de complete bumper eraf.

Maargoed, ik heb een afspraak gemaakt en heb een extra fles -38 in de kofferbak, dus hoop dat ik tot volgende week niet tegen problemen aanloop.

@Leibniz
Enig idee wat het qua kosten scheelt? Geen idee wat de reguliere dealer hiervoor zou vragen als de kop eraf moet.
Reply

#8
Ik stuur je een pb.

pb vakje ontvangen aanvinken anders gaat het niet.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#9
(05-08-2020, 20:43)Leibniz Wrote: Ik stuur je een pb.

pb vakje ontvangen aanvinken anders gaat het niet.

Ah bedankt, heb 'm aan gezet.
Reply

#10
Nou, even wat terugkoppeling. Ik heb de auto heengebracht en radiateur onder druk laten zetten.

Het bleek -je gelooft het niet- de radiateurdop en het rubber te zijn. Pas onder hoge temperatuur word de druk zo hoog dat ie daar bovenuit ging sputteren.

Dus dat is een welbestede €13,- en ik ga vrolijk rijdend in mijn Swift het weekend in.

Hartelijk dank voor het meedenken, dat waardeer ik ten zeerste!!
Reply

#11
Soms is het leven lekker eenvoudig, je zoekt het te gecompliceerd en het kan ook zomaar een radiateurdop zijn die gaar is.Mooi dat je het even terugkoppelt, hebben anderen er ook wat aan nu of in de toekomst.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.