Suzuki Alto 2011 - irritante trilling in pedalen en bij voeten bijrijder.
#1
Hallo allen,

Ik zal nog even in het voorstel gedeelte mijzelf voorstellen met foto's van mijn alto als het morgen weer licht is.

2 maanden geleden heb ik de alto uit 2011 overgenomen van mijn ouders met momenteel 53xxx op de teller. Sinds 3 weken nu zit er een trilling in de gaspedalen die erger wordt naarmate de auto meer toeren en snelheid maakt. Ook als de kachel op stand 4 gezet word is er een duidelijke trilling te voelen in voornamelijk het gaspedaal. Deze trilling is ook bij de voeten van de bijrijder te voelen. Het gaspedaal klappert niet, het is net alsof je een elektrische tandenborstel op je voet hebt staan.

De garage waar ik de auto heb laten keuren zegt dat het een bekend alto kwaal is. Vervolgens de suzuki garage gebeld en op hun advies de kachelmotor bekeken of daar bladeren oid in zaten. Deze was ook schoon. Langs geweest en hun trokken ook de conclusie dat het gewoon zo hoort en dat 3 cilinders gewoon zo horen te trillen.

Ik vind het mateloos irritant en ik hoop dat iemand hier me op weg kan helpen.

Mochten er dingen onduidelijk zijn aan mijn verhaal, vraag gerust en bedankt alvast voor het reageren!
Reply

#2
Ik heb geen ervaring met Alto's,behalve dat ik ooit in eentje uit jaar '86 bijna werd gemolesteerd toen ik achterin wilde gaan zitten.Ben niet dik of heel lang.On topic, vraag het je ouders of zij daar ook last van hebben gehad.Immers zij hebben erin gereden,verder wat is je referentie welke auto's heb je gereden en heb je ook in andere alto's gereden.Ga in een zelfde type Alto rijden en dan kun je vergelijken.Ik heb het gevoel dat de Suzuki garage je met kluitje het riet in wil sturen.Onder voorbehoud zeg ik dat, er zijn vast Alto rijders hier die het al dan niet herkennen.Geluid is persoonlijk en herleiden waar iets vandaan komt is erg lastig.Er is weinigf mee gereden zo te lezen, kunnen ook de banden zijn, of andere rubbers, waardoor allerlei resonanties gaan optreden. https://www.onderdelenzoeker.nl/auto-wik...uto-trilt/ en verder leesvoer,zodat je ook zelf wat kunt zoeken en wij niet alles voorkauwen.

https://www.google.com/search?client=fir...n+gaspdaal
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
(31-05-2020, 10:08)Leibniz Wrote: Ik heb geen ervaring met Alto's,behalve dat ik ooit in eentje uit jaar '86 bijna werd gemolesteerd toen ik achterin wilde gaan zitten.Ben niet dik of heel lang.On topic, vraag het je ouders of zij daar ook last van hebben gehad.Immers zij hebben erin gereden,verder wat is je referentie welke auto's heb je gereden en heb je ook in andere alto's gereden.Ga in een zelfde type Alto rijden en dan kun je vergelijken.Ik heb het gevoel dat de Suzuki garage je met kluitje het riet in wil sturen.Onder voorbehoud zeg ik dat, er zijn vast Alto rijders hier die het al dan niet herkennen.Geluid is persoonlijk en herleiden waar iets vandaan komt is erg lastig.Er is weinigf mee gereden zo te lezen, kunnen ook de banden zijn, of andere rubbers, waardoor allerlei resonanties gaan optreden. https://www.onderdelenzoeker.nl/auto-wik...uto-trilt/ en verder leesvoer,zodat je ook zelf wat kunt zoeken en wij niet alles voorkauwen.

https://www.google.com/search?client=fir...n+gaspdaal

Bedankt voor de reactie! Wat betreft andere auto's.. Dit is mijn eerste auto. Ik heb de alto van mijn ouders voordat hij in mijn bezit kwam ook al gebruikt, voor deze alto hebben mijn ouders een andere alto uit 2010 gehad en beide Altos hebben deze trilling niet gehad zoals het nu is. Op internet heb ik nog geen verhaal gevonden over de trillingen zoals ik ze nu ervaar, dat maakt het ook een lastig verhaal. Je hebt het over rubbers die ik zou kunnen checken, afgezien van de motorsteunen, heb je zo een idee welke rubbers mogelijk verantwoordelijk kunnen zijn voor deze trilling?

Mvg.

Ruben
Reply

#4
*bumpje, is het al opgelost?*

Om nog even terug te komen op het trillen van een 3-cylinder. Het klopt dat een 3 cylinder wat onrustiger is dan een 4-cylinder. Dit word bij een driepitter echter juist minder naarmate het toerental oploopt.

Ik had een 1.0 driepitter en de 'sweetspot' qua rustige motor zat op 4000 rpm.

Dus dat komt niet overeen met jouw beschrijving dat het erger word bij hogere toeren. Verder kan ik er geen touw aan vastknopen waarom het ook gebeurt als je de verwarming openzet.

Oorzaak #1 zijn de banden, maar dat zou door de garage gevonden moeten worden.

- Hoe zit het met vermogen, is dat ook achteruit gegaan?
- nog andere dingen opgevallen sinds ie begon met trillen?
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.