Bokken en uitvallen Ignis FH 2002
#1
Beste forumleden,

Ik hoop dat iemand ervaring heeft met het volgende probleem.
Sinds een paar weken begint de Ignis, soms maar wel steeds vaker, te bokken. Dit gebeurt steeds op de snelweg en op zowel benzine als op LPG. Het toerental schiet omlaag en omhoog en op een geven moment valt de motor uit. Na een paar minuten kun je weer starten en weer verder rijden tot het bokken weeg begint. Ik heb de ECU laten uitlezen maar deze geeft geen foutcodes. De auto heeft nieuwe bougies en bougiekabels. Ik weet zelf niet wat er vervangen moet worden en de garage ook niet. De monteur geeft aan dat het zijn eer te na is om op de gok zaken te vernieuwen, terecht lijkt me. Hij stelt voor om te beginnen met te gaan rijden en tijdens het rijden, als de auto bokt, te kijken of er een sensor is die geen signaal geeft. Op zich een logische werkwijze denk ik maar misschien dat er hier iemand is die een idee heeft of dit een bekende kwaal is van een Suzuki of Ignis uit die jaren.

Alvast dank,

groet

Beem
Reply

#2
Bobine misschien?
Reply

#3
@Bo650, dank voor je reactie. Dat was ook mijn eerste gedachte. Het vreemde is dat iedere keer als de motor bokt, het check engine lampje knippert maar er geen foutcode is opgeslagen. Zou een defecte bobine niet de code p0300 moeten geven?

Ik kwam ook deze draad tegen https://www.suzukiclubnederland.nl/forum...?tid=28077. Maar ik krijg ook geen code P0120 (Throttle Position Sensor/Switch (TPS) A Circuit Malfunction).

Ik kwam ook nog deze draad tegen https://problemcar.nl/topic/suzuki/stori...420-164129. Hier veroorzaakt een defecte bobine kennelijk de code P0420.

Het beroerde is dat ik verschillende keren op de vluchtstrook heb gestaan maar geen foutcode als aanknopingspunt heb.
Reply

#4
Vaak komt dit neer op de krukaspositiesensor, die wil weleens falen bij de m13a motoren.
Door wie of wat heb je de auto laten uitlezen, vaak moet hier wel n storing van komen.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#5
Hi Remy, dank voor je tip, ik zal hem doorgeven. Ik heb hem laten uitlezen door een universele garage (CarXpert Oene) die wel eens vaker storingen heeft uitgelezen, ook aan de automaatbak. Maar hij gaf geen enkele storingscode dit keer. 6 juli kijken ze verder.

Zou dit een storing kunnen zijn die alleen door een Suzuki dealer uitgelezen kan worden? Dan rij ik daar eerst even langs.
Reply

#6
Denk niet dat het iets is dat specifiek Suzuki-dealer uit kan lezen. Een Suzuki is geen VAG-troep. Heb je wel eens nagedacht dat het met uitlaatssysteem te maken kan hebben, een katalysator,uitlaat verstopt. EGR-klep schoonmaken?( staan genoeg filmpjes over op youtube).Luchtfilter eens checken mocht je dat nog niet gedaan, ergens vacuum lekkages? Als je dat al gedaan hebt dan sensor vervangen zoals Remy zegt.Dus even rijtje af.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#7
@Leibniz, dank voor het meedenken. De Ignis is vorige week APK gekeurd. Hiervoor heeft hij een beurt gehad waarbij o.a. alle filters en olie zijn vernieuwd. Ca. 5000 km geleden heb ik de EGR klep en het gasklephuis gereinigd. Omdat de Ignis geen vermogen verlies heeft en niet heet loopt lijkt me dat de kat niet dicht zit. Hij start en loopt perfect tot de motor warm is en je op de snelweg zit dan gebeurt het volgende:
https://www.youtube.com/watch?v=V8-MyAKLvTk.
Of het inderdaad de krukas sensor laat ik hier even weten.

Ik heb nog een vraag:
In de draad https://www.suzukiclubnederland.nl/forum...?tid=26862 geeft Beun aan dat de Vitara bj. 2000 geen CDT op de krukas sensor heeft omdat anders het mil lampje zou blijven branden na de start.
Weet iemand of dit ook zo is bij de Ignis bj. 2002?
Reply

#8
Zojuist de Ignis opgehaald. Het bleek om een defecte nokkenassensor te gaan.
Deze is vervangen. Nog geen lange stukken gereden maar hopelijk kunnen we weer even vooruit.
Bedankt voor het meedenken!
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.