Claxon en airbaglampje Ignis probleem
#1
Mensen,

Ik heb een Ignis 1.3 uit 2003 met een M13A motor en sinds vorige week blijft na het bekende knipperen na contact aan zetten het lampje branden van de airbag. Ik vraag mij af of het niet te maken heeft met een ander probleem, dat mijn claxon niet meer werkt. Waarom denk ik dat het met elkaar te maken heeft? Omdat de hoofd airbag onder het deksel van het stuurwiel zit en de claxon schakelaar ook. Daarbij loopt de bedrading van de airbag o.a. langs de binnenzijde van het linker voorwiel (onder het dashboard), daar waar ook de bedrading van de claxon naar de claxon zelf loopt (de claxon zit zover ik weet onder de grille tussen de koplampen).

Misschien zit ik er helemaal naast, maar airbag lampje blijft dus in ieder geval branden en claxon doet het ook niet meer. Beide storingen begonnen sowieso in dezelfde periode van 3 dagen, dus het kan ook haast geen toeval zijn...

Weet iemand wat het is en of waar ik moet zoeken?
Bedankt voor de eventuele (zinvolle) tips en (nuttige) adviezen.

Groetjes,
Arno.
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply

#2
Zekering eens gekeken? Maak ook contactpunten claxon schoon.Anders massakabel van je accu, airbag verwijderen zijn 2 bouten aan zijkant van stuur,weet niet hoe het stuur eruitziet van Ignis, kan zijn dat je een inverted torx nodig hebt.
https://www.suzukiclubnederland.nl/forum...on=newpost
Als je beide kanten hebt losgemaakt is kwestie van even airbag eruitwippen.2 stekkers zitten er aan je airbag of 3 .Ik denk dat het een zekering is.Je kan dan rechtstreeks naar je claxon in grille van je accu draden aansluiten om te kijken of je claxon werkt of je maakt hem los zo gebeurd. Airbag kan dat stekker ergens onder je stoel niet goed contact meer maakt.Zelf nooit voorgehad,je kan hem ook uitlezen als je obd scanner hebt.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
(29-06-2020, 13:34)Leibniz Wrote: Zekering eens gekeken?

Yep, zitten er allemaal nog in.

(29-06-2020, 13:34)Leibniz Wrote: Maak ook contactpunten claxon schoon.Anders massakabel van je accu,

Massakabel is het volgens mij niet, want dan zou de auto ook slecht starten of andere mankementen vertonen en ik heb de hoofdzekering eruit gehad.

(29-06-2020, 13:34)Leibniz Wrote: airbag verwijderen zijn 2 bouten aan zijkant van stuur,weet niet hoe het stuur eruitziet van Ignis, kan zijn dat je een inverted torx nodig hebt.
Als je beide kanten hebt losgemaakt is kwestie van even airbag eruit wippen.
2 stekkers zitten er aan je airbag of 3.

Dit heb ik gedaan en moet inderdaad een draadboompje (3-draads) nalopen want die is verkreukeld dus zat wellicht klem tussen iets en kan inwendig beschadigd zijn. Ook kreeg ik nog een tip via een ander forum over de schijf er onder welke contact maakt op het draaiende deel. Dat ga ik dan ook nakijken.
Later deze week, want ik heb omstandigheden hier waardoor ik nu niet meer verder kan en weg moet. Maar ik laat het hier weten als ik verder heb gekeken en gedaan.

(29-06-2020, 13:34)Leibniz Wrote: Ik denk dat het een zekering is.Je kan dan rechtstreeks naar je claxon in grille van je accu draden aansluiten om te kijken of je claxon werkt of je maakt hem los zo gebeurd. Airbag kan dat stekker ergens onder je stoel niet goed contact meer maakt.Zelf nooit voorgehad,je kan hem ook uitlezen als je obd scanner hebt.

Nee dus, geen zekering en ook geen relais.
Waarschijnlijk dat draadboompje onder het stuurdeksel (bij de stuur airbag, waar de claxon schakelaar bovenop zit) of die draaiende ring (voor het contact uit het stuur naar de dashboard) die er onder ligt. Zou namelijk logisch zijn omdat zowel claxon als airbag niet goed werken en ik denk dat het 3-draads boompje beiden bediend.

Die 2 torx zijn overigens gewone zonder invert.

Dank voor de tips, ook van de anderen welke gereageerd hebben of nog gaan doen. Later deze week ga ik het allemaal nog eens rustig lezen en verder met mijn onderzoek. Daar helpen jullie tips prima bij! Top!
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply

#4
39 Opgelost 39

Over dit onderwerp heb ik een HowTo gemaakt nu mijn auto weer oké is.
Deze vind je hier:
https://www.suzukiclubnederland.nl/forum...?tid=29438


Ik dacht hier de oplossing te hebben neer gezet maar die is niet aangekomen of verwijderd zo te zien Puzzled

Het defect was te wijten aan een defecte klokveer
(URL met foto hieronder)
http://www.penvisser.nl/ignis

Je vind de klokveer onder het stuur. Deze dient om de elektrische doorgifte van de stuur airbag en de claxon schakelaar te regelen over de stuur as. Je kunt niet direct elektrische bedrading naar het stuur laten lopen, want als je het stuur draait dan trek je de draden om de stuur as heen en dus stuk. Daarom zit er rond de stuur as een soort geleide ring welke met het stuur mee draait en 3 verschillende geleide contacten heeft over een 2-delig lager. Het onderste deel zit aan de autobedrading vast en het bovenste deel aan de drukknop van de claxon en de airbag in het stuur.

Idea
Na een tip ging ik meten of er een directe verbinding bestond tussen de draden onder het stuur en die op / in de bovenzijde van het stuur. Dat bleek niet het geval en zodoende stelde ik dus vast dat de klokveer contacten niet meer werken.
Thumbsdown

Puzzled
Ik snapte de naam van het onderdeel niet zo, omdat de mijne al kapot was maar nog wel contact maakte (tijdelijk zoals nu blijkt). Dat ding heet klokveer, omdat het automatisch in de neutraal stand terug draait als het stuur dat ook doet. Dus alsof het ding vanzelf terug veert. Het draait zowel tegen de klok in als met de klok mee, dus dan krijg je al snel de naam 'klokveer' 34

Idea
Overigens is het goed te weten dat wanneer de klokveer niet goed gemonteerd wordt de richtingaanwijzer schakelaar (stuurhendel) kan gaan haperen of niet meer terug komt. Of het ding breekt wanneer het stuur wordt terug gemonteerd, of de bedrading komt klem te zitten en gaat kapot, of je krijgt het stuurdeksel met claxon schakelaar en stuur airbag er niet meer op.
Het is dus niet zomaar een geleide lagertje, maar één die echt speciaal voor dit model, type en versie auto is ontworpen. Ik hem het ding er inmiddels al een paar keer op en af gehad en zodoende weet ik dit


Ik heb er een paar gevonden tweedehands gevonden op een onderdelen website en ga dus een andere bestellen en in mijn Ignis zetten. De prijzen zijn erg willekeurig, ze liggen tussen 50 en 125 euro. Ik heb een nog iets goedkopere gevonden devil

Bedankt voor de reacties.
Topic gesloten wat mij betreft.
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply

#5
Weet niet beter dat zoiets een sleepring heetPuzzled

Maar fijn dat het is opgelost39
Reply

#6
(01-07-2020, 12:32)Bo652 Wrote: Weet niet beter dat zoiets een sleepring heetPuzzled

Maar fijn dat het is opgelost39

Nee het heet echt klokveer. Maar dat is bij Suzuki en kan best bij een ander merk weer anders heten. Zo weet ik bijvoorbeeld dat ze bij Ford een richtingaanwijzer anders noemen, namelijk 'clogniteur' 34
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply

#7
Sleepring is over algemeen van vóór de tijd van airbags, toen echt alleen het signaal voor de claxon moest worden overgebracht.
Als we met open sleepcontactjes moeten gaan werken voor je airbagmodule, kan het nog weleens spannend gaan worden als er wat “vuil” tussen gaat zitten.


(01-07-2020, 12:32)Bo652 Wrote: Weet niet beter dat zoiets een sleepring heetPuzzled

Maar fijn dat het is opgelost39
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#8
Kan goed kloppen, ben ook oud en erg ouderwetsBiggrin
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.