Suzuki Swift GTi MK1 restauratie
#1
Het plan is om de swift weer netjes op de straat te krijgen, en hem niet te laten verstoffen.
Zover ik weet is het een van de laatste in Nederland dus wil hem zo origineel mogelijk houden.

Voor zover ik weet is de auto een oude bekende van het forum, hij stond een aantal jaar geleden te koop en is toen overgenomen door mijn broer, die heeft toen de motor vers gemaakt omdat de lagers eruit lagen, en heeft er daarna niks mee gedaan.

Nu heb ik hem na een paar jaar in ziin bezit overgenomen, ik heb namelijk een aantal jaar met een MK1 Swift in de autosport gereden en ze hebben me altijd veel plezier bezorgt.

Echter had ik nog weinig haast met de restauratie omdat ik druk was met de autosport, maar nu met het corona virus alles op een laag pitje staat, vond ik het een geschikt idee om er eindelijk aan te beginnen.

[Image: folderview?id=1Ie9tyL6rTM0NpLaENpN9tnT4shVyoQ8A]
Reply

#2
Welkom. Ja je post blijkbaar met zijn oude account Wink
Succesmet knutselen. Er zijn er inderdaad nog een handje vol ongeveer in NL.
39



Reply

#3
Wou de swift afgelopen weekend uit de stalling rijden, wou hij niet starten.

Vermoeden iets met de brandstof aangezien ik de pomp niet hoorde lopen, relais klikte wel. De bezine slang los gehaald in de motorruimte en idd geen benzine.

Dus het eerste werk werd de tank er onderuit halen aangezien je er anders niet bij komt. Alles goed van te voren in de WD40 gezet en laten intrekken. Wou de tank als eerste leeg laten lopen dus de plug losgedraaid, helaas zat de plug van de tank beter vast dan de krokante huid van de tank zelf dus scheurde hij langs de plug af ... maar goed er staat een laskar in de buurt dus geen probleem.

Verder zonder problemen de tank eronderuit gehaald en na wat gehannes met verrotte kruiskop boutjes de pomp unit eruit gehaald, pomp los op accu gezet voor de zekerheid maar helaas geen kick. De tank meteen goed bekeken en op wat roest aanslag en losse coating weinig problemen, aan de binnekant wat minimale roest maar met wat scothsbright was dat zo weg.
[Image: view?usp=drivesdk][Image: view?usp=drivesdk]

Dus de tank aan de buitenkant ook met de slijptol geborsteld, gelast, ontvet, lekker dik in de zink gezet en daarna 2 componenten zwart erop geverft [Image: view?usp=drivesdk]

Heb hem verder nog niet gecoat/getectyleerd omdat ik alles ineen keer wil doen met auto erbij, en omdat ik er nog niet uit ben wat de beste manier is om het goed te beschermen.

Toen ik eronder bezig was zag ik meteen dat het ophangpunt van de panhardstang compleet weggerot was dus daar begonne met het hard maken van de cas,
Alles netjes weggeslepen en stukken ingelast van 1.5 mm om een mooie stevigheid te krijgen, op de oude puntlassen meteen in de nieuwe platen gaten gemaakt voor proplassen, en voor het inlassen van de stukken alles van binnen in de zink gezet en de achterkant van de nieuwe delen ook.
[Image: view?usp=drivesdk]
[Image: view?usp=drivesdk]
[Image: view?usp=drivesdk]
[Image: view?usp=drivesdk]
[Image: view?usp=drivesdk]
[Image: view?usp=drivesdk]

Na het laswerk weer meteen lekker dik zink erop gezet omdat hij helaas niet binnen kan blijven staan door de weeks. [Image: view?usp=drivesdk]

Hierna meteen de skirts losgehaald om de dorpels te bekijken ivm de bij mij bekende rottigheid erachter. Bleek echter enorm mee te vallen naar mijn mening, aan beide zijde een fijn gaatje naar niet wat te veel werk zou zijn. De voorspatborden waren echter wel compleet weg onder de zijbescherming langs. Maar eerst maar aan de dorpel zelf begonnen, spatborden heb ik eventueel nog nette gebruikte voor of complete nieuwe mocht het niet netjes meer worden.[Image: view?usp=drivesdk]
[Image: view?usp=drivesdk]

Dus ook in de dorpel de rotte stukken netjes weg geslepen, goed zink in gespoten vanuit de binnekant en aan de binnekant van de nieuwe delen en erin gelast [Image: view?usp=drivesdk]
[Image: view?usp=drivesdk]
Reply

#4
Heel leuk dat je een mk1 aan het opknappen bent. Zo te lezen pak je het grondig aan. Wel heel erg jammer dat je foto's niet zichtbaar zijn/niet werken. Ben erg benieuwd naar hoe het eruit ziet.
Reply

#5
Welkom.

Mooi plan om een Mk1 Swift te restaureren.
Veel plezier en succes ermee.
Reply

#6
(08-05-2020, 10:00)robin_swiftsensation Wrote: Heel leuk dat je een mk1 aan het opknappen bent. Zo te lezen pak je het grondig aan. Wel heel erg jammer dat je foto's niet zichtbaar zijn/niet werken. Ben erg benieuwd naar hoe het eruit ziet.

Ja weet niet hoe ik de fotos in chat kan plaatsen zonder de link ? Als je nu de link aanklikt en opent op nieuw tablad opent hij hem voor mij
Reply

#7
Als ik inderdaad op de link in je eerste bericht klik kan ik ze wel zien. Ziet eruit alsof je een aardig potje kan bakken en dat je het netjes aanpakt. Goed bezig. Zulke wagentjes zijn het emotioneel gezien waard om op de weg te houden. Veel fun voor weinig!
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.