Opbouw schokbreker en noodzaak geleideclips remklauw
#1
Vandaag een begin gemaakt met enkele klussen, waaronder schokbrekers rondom, remblokken en schijven voor en remvloeistof verversen.
Het schoot niet echt op, vooral omdat er het een en ander niet volgens wens ging.
Bij het demonteren van de schokbreker kwamen mij diverse ringetjes, plaatjes en ander klein spul tegemoet, waarvan ik niet meer precies weet in welke volgorde het terug moet. Ik heb er nu wel 1 nieuwe (linksvoor) onder en het lijkt wel goed te zijn gegaan, maar morgen doe ik de rest. Heeft iemand toevallig een link naar een afbeelding met de juister opbouw?
Een ander ding waar ik flink mee heb geworsteld waren die twee metalen geleideplaatjes voor de remblokken. Ik kreeg de blokken er niet fatsoenlijk in. Daar het al donker werd heb ik de nieuwe blokken erin gezet zonder die plaatjes. Ook alleen links tot nu toe. Kan dit kwaad?
suzuki alto 1.1 GLS 2002
Reply

#2
Voor de volgende keer, leg de onderdelen op volgorde van eraf halen , eropzetten in omgekeerde volgorde. Maak foto's dan raak je niet in d e waar.Als ik iets eraf haal maak ik een tekening op karton waar iets gezeten heeft en plak onderdeeltje met duct tape eronder.Geleideplaatjes horen er wel op te zitten.kan me niet herinneren of ik die bij die van mij wel of niet erop heb gezet, is al 3,5 jaar geleden dat ik ze vervangen heb.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
Ja, vaak maak ik ook foto,s, maar met de veer demonteren sprong alles eraf. ?
suzuki alto 1.1 GLS 2002
Reply

#4
Ja, daarom gebruik je veerspanners anders heb je een gezichtsverbouwing of erger met wat geluk.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#5
Uiteraard gebruik ik veerspanners.
Maar nadat ik de veerpoot boven heb losgemaakt heb ik hem niet weer geborgd met de bout. Daardoor kwam mij alles tegemoet met het eronderuit trekken van het geheel.
[Image: 754bfde5-503c-42c3-a81a-862881ad320c.jpg]
[Image: f1e6f3e4-bf42-4371-841a-ad08c16368a0.jpg]

Dus wie weet wat de juiste volgorde is. Er mist volgens mij nog een rubber afdichting, maar die was z goed als vergaan.
En die geleideclips voor de remblokken horen er wel degelijk op heb ik ondervonden. Na een langer stukje rijden werd e.e.a. behoorlijk heet, tot rokens toe. ?
suzuki alto 1.1 GLS 2002
Reply

#6
Al doende leert men.....ook van fouten. Heb je hier wat aan?: http://www.passat35i-forum.nl/forum/inde...pic=4586.0

of met wat typen: https://www.google.com/search?q=front+su...rAfVTBPY_M
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#7
Bedankt voor het meedenken, maar dit zijn andere veerpoten met andere onderdelen.
Wat ik bijvoorbeeld mis is enige vorm van dempingsrubbers. Misschien is dit vergaan in de loop der jaren.
Heeft iemand hier toevallig een werkplaatshandboek en kan de desbetreffende afbeelding hier misschien uploaden?



Na enig google onderzoek heb ik nu iets wat er op lijkt.

https://catcar.info/suzuki/?lang=en&l=bW...MzYyNTY%3D
suzuki alto 1.1 GLS 2002
Reply

#8
Ergens heb ik wel een handboek,dempingsrubbers kan je los bijkopen volgens mij.Lijkt me wel vrij standaard,andere kant schokbreker heb je toch ook nog of heb je die al vervangen?
https://cardiagn.com/suzuki-maruti-mb308...ir-manual/
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#9
Zo, ben net even langs de dealer gegaan om te vragen wat een paar rubbertjes voor de voordempers kosten.
Het gaat om de rubbers nr. 14 en 19 in onderstaande tekening.
https://catcar.info/suzuki/?lang=en&l=bW...MzYyNTY%3D

Ze waren eigenlijk niet meer origineel te krijgen, maar er waren wel vergelijkbare rubbers te krijgen.
Echter daar moest wel rond de €130,- voor worden neergeteld. ?
Oftewel net zo veel als alle 4 dempers rondom. Voor 4 stukjes rubber.
Ik heb vriendelijk bedankt.
suzuki alto 1.1 GLS 2002
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.