Stroef stuur bij warm weer
#1
Hallo, ik bezit een Suzuki Grand Vitara van 2001.
Ik heb een steeds wederkerend probleem met de besturing.

Als het koud weer is dan stuurt mijn auto normaal.
Maar zodra het warmer wordt gaat het stuur stroever draaien.
En als het echt boven de 30 graden komt en hij heeft in de zon gestaan dan komt het stuur niet meer automatisch terug naar de middenstand.
En tijdens het rijden op recht weg -bij warm zomerweer- gaat bijsturen stroef en ook dan komt het niet terug naar de middenstand.
Zeer gevaarlijk en vervelend.
Dit is al twee jaar zo.
De banden zijn het niet, de fusseekogels ook niet, de servopomp is vervangen, de multiriem samen met de krukasriemschijf is ook vervangen.
Daarom vraag ik, weet iemand hier raad mee?

Toplagers van de McPhersons?
Want die draaien mee met de besturing.

Lagers (zijn dat glijlagers?) in de stuurkolom?
En zo ja, hoe kan ik die bereiken met WD40?

Of zijn het de uitgaande spoorstangen aan het stuurhuis achter de harmonica rubbers die volgens mij eventueel in een soort glijbus naar links en rechts schuiven bij het draaien aan het stuur?
Want het gebeurt enkel als het warmer wordt, hoe warmer het wordt hoe stroever het stuur.
Als hij in de volle zon heeft gestaan is het probleem zeer erg.
Nu met het huidige weer is er geen probleem.

Alle raad is welkom.
Dank u wel.
Reply

#2
Is de stuurbekrachtigingsvloeistof ooit vervangen en hoe ziet die eruit qua kleur,staat die op niveau?Heb je 1 multiriem of meerdere, want kan zijn dat ze niet goed strak staan.Ik vond dit hier als leesvoer, vast wel wat meer over te vinden en te lezen : http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtop...61&t=25597 en https://www.pakwheels.com/forums/t/power...m/158871/7. https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=12465 Is
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
(29-02-2020, 19:02)Leibniz Wrote: Is de stuurbekrachtigingsvloeistof ooit vervangen en hoe ziet die eruit qua kleur,staat die op niveau?Heb je 1 multiriem of meerdere, want kan zijn dat ze niet goed strak staan.Ik vond dit hier als leesvoer, vast wel wat meer over te vinden en te lezen : http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtop...61&t=25597 en https://www.pakwheels.com/forums/t/power...m/158871/7. https://www.volvov70forum.com/topic.php?t=12465 Is

Hartelijk bedankt voor jouw reactie.
Maar die links had ik ook al gevonden, die lossen het probleem niet op.
De servopomp is in de zomer vervangen samen met de vloeistof.
De multiriem is in de zomer samen met de riemschijf op de krukas vervangen en staat op spanning.
Fusseekogels zijn oke.

Het probleem is temperatuur afhankelijk.
Hoe warmer, hoe erger.
Als het koud is heb ik geen enkel probleem.
Vooral als hij in de zon heeft gestaan is het niet te doen.

Daarom dat het iets moet zijn dat warm wordt.

De lagers in de stuurkolom?? Misschien?

Of het stuurhuis dat warm wordt en dat daardoor alles uitzet en dan de glijbussen (van nylon?) zich vastzetten rond de stangen (spoorstangen) die uit het stuurhuis komen (onder die harmonica rubberen hoezen).
De stangen dus die de wielen aansturen bij het draaien aan het stuurwiel.
Onder die rubberen hoezen hoort vet te zitten, maar misschien is dat niet of onvoldoende het geval en moeten die stangen ter hoogte van de eventuele glijbussen gesmeerd worden?
Ik woon in Hongarije en ik spreek de taal niet, dus iets uitleggen in de Suzuki garage is bijna onmogelijk.
Ze hebben afgelopen zomer fusseekogels vervangen, servopomp, en vloeistof, maar het probleem bleef.
Voor de rest vinden ze niks zeggen ze in een paar woorden Engels.
Ik had gehoopt dat hier iemand een oplossing zou hebben.
Bedankt in elk geval.
Reply

#4
Hoi Pieter,
Kijk maar eens bij "stuurt zwaar" van mij.
Heb ik gisteren geplaatst.
Als jij het nog niet opgelost hebt weet ik zeker dat je hier iets aan hebt.
Groetjes,
Paul

quote='Pieter60' pid='546398' dateline='1582971431']
Hallo, ik bezit een Suzuki Grand Vitara van 2001.
Ik heb een steeds wederkerend probleem met de besturing.

Als het koud weer is dan stuurt mijn auto normaal.
Maar zodra het warmer wordt gaat het stuur stroever draaien.
En als het echt boven de 30 graden komt en hij heeft in de zon gestaan dan komt het stuur niet meer automatisch terug naar de middenstand.
En tijdens het rijden op recht weg -bij warm zomerweer- gaat bijsturen stroef en ook dan komt het niet terug naar de middenstand.
Zeer gevaarlijk en vervelend.
Dit is al twee jaar zo.
De banden zijn het niet, de fusseekogels ook niet, de servopomp is vervangen, de multiriem samen met de krukasriemschijf is ook vervangen.
Daarom vraag ik, weet iemand hier raad mee?

Toplagers van de McPhersons?
Want die draaien mee met de besturing.

Lagers (zijn dat glijlagers?) in de stuurkolom?
En zo ja, hoe kan ik die bereiken met WD40?

Of zijn het de uitgaande spoorstangen aan het stuurhuis achter de harmonica rubbers die volgens mij eventueel in een soort glijbus naar links en rechts schuiven bij het draaien aan het stuur?
Want het gebeurt enkel als het warmer wordt, hoe warmer het wordt hoe stroever het stuur.
Als hij in de volle zon heeft gestaan is het probleem zeer erg.
Nu met het huidige weer is er geen probleem.

Alle raad is welkom.
Dank u wel.
[/quote]
Reply

#5
[quote='Henkdetank' pid='546819' dateline='1589799922']
Hoi Pieter,
Kijk maar eens bij "stuurt zwaar" van mij.
Heb ik gisteren geplaatst.
Als jij het nog niet opgelost hebt weet ik zeker dat je hier iets aan hebt.
Groetjes,
Paul
------------------------------------------------------------------------------------------

Bedankt Paul, voor jouw uiteenzetting.

Het probleem heb ik nog steeds.
Men had mij eerder al gezegd dat het een nylon glijlager is de stuurkolom zou kunnen zijn.
Echter het is puur temperatuur afhankelijk.

Ik kan me niet voorstellen dat die stuurkolom zo warm zou worden dat daardoor in de zomer er van een zodanige uitzetting van materialen sprake zou zijn dat daardoor de stuuras begint te klemmen in een eventuele nylon glijlager.

Ook zie ik enorm op tegen het werk om de stuurkolom te verwijderen uit de wagen.
Ik heb een Suzuki Grand Vitara, met een behoorlijke motorruimte, maar ondanks dat zit ze propvol.
Vroeger kon je overal bij, maar door steeds meer functies in auto's bij te voegen geraken motorruimte steeds meer vol, waardoor je veel -onnodig- moet slopen om ergens bij te kunnen.
Stuurbekrachtiging, airco, turbo, ABS, allerhande sensoren, dus extra pompen, leidingen, riemen, radiatoren enzzz.
Zelfs een eenvoudige handeling als het vervangen van bijvoorbeeld de gloeibougies moet er één en ander gesloopt worden.
En om die stuurkolom te verwijderen moet ook nog binnenin de wagen het nodige gesloopt worden.
Airbag, stuurwiel.....
En dit allemaal zonder dat ik zeker weet of het wel ligt aan de stuurkolom.
Ik weet zelfs niet of er wel een nylon glijlager in de stuurkolom van mijn wagen zit.
Want iemand zei mij dat er gewone lagers in zouden zitten.
Die dacht dan weer dat het nylon glijbussen waren aan weerskanten van het stuurhuis, waar de spoorstangen in heen en weer schuiven.
Die dus vanuit het stuurhuis de wielen naar rechts en links duwen als men aan het stuur draait.
Daar zou het -eventueel- wel warm kunnen worden.
Alhoewel ik ook dat vreemd zou vinden.
Want op die plek heb je toch wat rijwind.

(Suzuki Grand Vitara)
http://www2.izook.com/wp-content/tech-li...Manual.pdf

Jij zegt dat je een glijlager in nylon niet mag smeren, en dat klopt ook, maar ik zou het wél durven met WD40, als ik tenminste bij die -eventuele- glijlager zou kunnen komen in de stuurkolom.
Misschien een klein gaatje ergens in de buitenkant van de stuurkolom boren waar ik dan het slangetje van de spuitbus WD40 zou kunnen insteken.
Maar ja, geraak daar maar eens aan met de boormachine.
Misschien is die stuurkolom vlotter langs onder te bereiken, als de wagen is opgekrikt.
Dat valt nog te proberen, alhoewel het aan de onderkant ook behoorlijk dicht gebouwd is.

Bij het stuurhuis, om aan die eventuele glijlagers van de spoorstangen te komen zouden het die rubberen harmonicahoezen zijn die ik los moet maken en verschuiven.

Het is en blijft een raar fenomeen, een stuur dat vast komt te zitten als het warm weer wordt.
Reply

#6
(22-05-2020, 13:31)Pieter60 Wrote: [quote='Henkdetank' pid='546819' dateline='1589799922']
Hoi Pieter,
Kijk maar eens bij "stuurt zwaar" van mij.
Heb ik gisteren geplaatst
-

Bedankt Paul, voor jouw uiteenzetting.

Het probleem heb ik nog steeds.
Men had mij eerder al gezegd dat het een nylon glijlager is de stuurkolom zou kunnen zijn.
Echter het is puur temperatuur afhankelijk.

Ik kan me niet voorstellen dat die stuurkolom zo warm zou worden dat daardoor in de zomer er van een zodanige uitzetting van materialen sprake zou zijn dat daardoor de stuuras begint te klemmen in een eventuele nylon glijlager.

Ook zie ik enorm op tegen het werk om de stuurkolom te verwijderen uit de wagen.
Ik heb een Suzuki Grand Vitara, met een behoorlijke motorruimte, maar ondanks dat zit ze propvol.
Vroeger kon je overal bij, maar door steeds meer functies in auto's bij te voegen geraken motorruimte steeds meer vol, waardoor je veel -onnodig- moet slopen om ergens bij te kunnen.
Stuurbekrachtiging, airco, turbo, ABS, allerhande sensoren, dus extra pompen, leidingen, riemen, radiatoren enzzz.
Zelfs een eenvoudige handeling als het vervangen van bijvoorbeeld de gloeibougies moet er één en ander gesloopt worden.
En om die stuurkolom te verwijderen moet ook nog binnenin de wagen het nodige gesloopt worden.
Airbag, stuurwiel.....
En dit allemaal zonder dat ik zeker weet of het wel ligt aan de stuurkolom.
Ik weet zelfs niet of er wel een nylon glijlager in de stuurkolom van mijn wagen zit.
Want iemand zei mij dat er gewone lagers in zouden zitten.
Die dacht dan weer dat het nylon glijbussen waren aan weerskanten van het stuurhuis, waar de spoorstangen in heen en weer schuiven.
Die dus vanuit het stuurhuis de wielen naar rechts en links duwen als men aan het stuur draait.
Daar zou het -eventueel- wel warm kunnen worden.
Alhoewel ik ook dat vreemd zou vinden.
Want op die plek heb je toch wat rijwind.

(Suzuki Grand Vitara)
http://www2.izook.com/wp-content/tech-li...Manual.pdf

Jij zegt dat je een glijlager in nylon niet mag smeren, en dat klopt ook, maar ik zou het wél durven met WD40, als ik tenminste bij die -eventuele- glijlager zou kunnen komen in de stuurkolom.
Misschien een klein gaatje ergens in de buitenkant van de stuurkolom boren waar ik dan het slangetje van de spuitbus WD40 zou kunnen insteken.
Maar ja, geraak daar maar eens aan met de boormachine.
Misschien is die stuurkolom vlotter langs onder te bereiken, als de wagen is opgekrikt.
Dat valt nog te proberen, alhoewel het aan de onderkant ook behoorlijk dicht gebouwd is.

Bij het stuurhuis, om aan die eventuele glijlagers van de spoorstangen te komen zouden het die rubberen harmonicahoezen zijn die ik los moet maken en verschuiven.

Het is en blijft een raar fenomeen, een stuur dat vast komt te zitten als het warm weer wordt.

(22-05-2020, 13:31)Pieter60 Wrote: [quote='Henkdetank' pid='546819' dateline='1589799922']
Hoi Pieter,
Kijk maar eens bij "stuurt zwaar" van mij.
Heb ik gisteren geplaatst
-

Bedankt Paul, voor jouw uiteenzetting.

Het probleem heb ik nog steeds.
Men had mij eerder al gezegd dat het een nylon glijlager is de stuurkolom zou kunnen zijn.
Echter het is puur temperatuur afhankelijk.

Ik kan me niet voorstellen dat die stuurkolom zo warm zou worden dat daardoor in de zomer er van een zodanige uitzetting van materialen sprake zou zijn dat daardoor de stuuras begint te klemmen in een eventuele nylon glijlager.

Ook zie ik enorm op tegen het werk om de stuurkolom te verwijderen uit de wagen.
Ik heb een Suzuki Grand Vitara, met een behoorlijke motorruimte, maar ondanks dat zit ze propvol.
Vroeger kon je overal bij, maar door steeds meer functies in auto's bij te voegen geraken motorruimte steeds meer vol, waardoor je veel -onnodig- moet slopen om ergens bij te kunnen.
Stuurbekrachtiging, airco, turbo, ABS, allerhande sensoren, dus extra pompen, leidingen, riemen, radiatoren enzzz.
Zelfs een eenvoudige handeling als het vervangen van bijvoorbeeld de gloeibougies moet er één en ander gesloopt worden.
En om die stuurkolom te verwijderen moet ook nog binnenin de wagen het nodige gesloopt worden.
Airbag, stuurwiel.....
En dit allemaal zonder dat ik zeker weet of het wel ligt aan de stuurkolom.
Ik weet zelfs niet of er wel een nylon glijlager in de stuurkolom van mijn wagen zit.
Want iemand zei mij dat er gewone lagers in zouden zitten.
Die dacht dan weer dat het nylon glijbussen waren aan weerskanten van het stuurhuis, waar de spoorstangen in heen en weer schuiven.
Die dus vanuit het stuurhuis de wielen naar rechts en links duwen als men aan het stuur draait.
Daar zou het -eventueel- wel warm kunnen worden.
Alhoewel ik ook dat vreemd zou vinden.
Want op die plek heb je toch wat rijwind.

(Suzuki Grand Vitara)
http://www2.izook.com/wp-content/tech-li...Manual.pdf

Jij zegt dat je een glijlager in nylon niet mag smeren, en dat klopt ook, maar ik zou het wél durven met WD40, als ik tenminste bij die -eventuele- glijlager zou kunnen komen in de stuurkolom.
Misschien een klein gaatje ergens in de buitenkant van de stuurkolom boren waar ik dan het slangetje van de spuitbus WD40 zou kunnen insteken.
Maar ja, geraak daar maar eens aan met de boormachine.
Misschien is die stuurkolom vlotter langs onder te bereiken, als de wagen is opgekrikt.
Dat valt nog te proberen, alhoewel het aan de onderkant ook behoorlijk dicht gebouwd is.

Bij het stuurhuis, om aan die eventuele glijlagers van de spoorstangen te komen zouden het die rubberen harmonicahoezen zijn die ik los moet maken en verschuiven.

Het is en blijft een raar fenomeen, een stuur dat vast komt te zitten als het warm weer wordt.

Wel Pieter, in jouw auto zit inderdaad veel meer op en aan.
Maar kun je bv niet de kruiskoppeling onderaan de stuurkolom losmaken om dat toch apart te kunnen beoordelen?
En met een airbag moet je zeker uitkijken maar je kunt er vast wel achterkomen hoe je die oongevaarlijk kunt maken.
Overigens, wie zegt dat er gewone lagers in zitten?
En jawel, een gaatje in die pijp boren voor bv siliconen / teflon of wd40 zou kunnen.
Wat voor spul dat kunststof lager is zou ik niet precies weten.
Het lijkt op een omgekeerd watergesmeerd schroefslager van een boot.
Maar hier dus met de ribbels a.d buitenkant, waarmee ie in de buis gaat.
En glad met wat perforaties a.d binnenkant.
Reply

#7
Overigens heb ik ook wel geprobeerd te smeren met wd 40, van bovenaf langs het kogellager onder het stuur.
Dan komt het echt wel beneden.
Maar toen ik het later geheel uitelkaar gehaald had bleek dat het ondanks de smering niets uitmaakte.
Zo'n kunststof lager zal ooit vast wel beter gewerkt hebben, maar op latere leeftijd is er blijkbaar niets mee aan te vangen.
Gewoon vervangen door een bus.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.