29-02-2020, 12:17
Hallo, ik bezit een Suzuki Grand Vitara van 2001.
Ik heb een steeds wederkerend probleem met de besturing.
Als het koud weer is dan stuurt mijn auto normaal.
Maar zodra het warmer wordt gaat het stuur stroever draaien.
En als het echt boven de 30 graden komt en hij heeft in de zon gestaan dan komt het stuur niet meer automatisch terug naar de middenstand.
En tijdens het rijden op recht weg -bij warm zomerweer- gaat bijsturen stroef en ook dan komt het niet terug naar de middenstand.
Zeer gevaarlijk en vervelend.
Dit is al twee jaar zo.
De banden zijn het niet, de fusseekogels ook niet, de servopomp is vervangen, de multiriem samen met de krukasriemschijf is ook vervangen.
Daarom vraag ik, weet iemand hier raad mee?
Toplagers van de McPhersons?
Want die draaien mee met de besturing.
Lagers (zijn dat glijlagers?) in de stuurkolom?
En zo ja, hoe kan ik die bereiken met WD40?
Of zijn het de uitgaande spoorstangen aan het stuurhuis achter de harmonica rubbers die volgens mij eventueel in een soort glijbus naar links en rechts schuiven bij het draaien aan het stuur?
Want het gebeurt enkel als het warmer wordt, hoe warmer het wordt hoe stroever het stuur.
Als hij in de volle zon heeft gestaan is het probleem zeer erg.
Nu met het huidige weer is er geen probleem.
Alle raad is welkom.
Dank u wel.
Ik heb een steeds wederkerend probleem met de besturing.
Als het koud weer is dan stuurt mijn auto normaal.
Maar zodra het warmer wordt gaat het stuur stroever draaien.
En als het echt boven de 30 graden komt en hij heeft in de zon gestaan dan komt het stuur niet meer automatisch terug naar de middenstand.
En tijdens het rijden op recht weg -bij warm zomerweer- gaat bijsturen stroef en ook dan komt het niet terug naar de middenstand.
Zeer gevaarlijk en vervelend.
Dit is al twee jaar zo.
De banden zijn het niet, de fusseekogels ook niet, de servopomp is vervangen, de multiriem samen met de krukasriemschijf is ook vervangen.
Daarom vraag ik, weet iemand hier raad mee?
Toplagers van de McPhersons?
Want die draaien mee met de besturing.
Lagers (zijn dat glijlagers?) in de stuurkolom?
En zo ja, hoe kan ik die bereiken met WD40?
Of zijn het de uitgaande spoorstangen aan het stuurhuis achter de harmonica rubbers die volgens mij eventueel in een soort glijbus naar links en rechts schuiven bij het draaien aan het stuur?
Want het gebeurt enkel als het warmer wordt, hoe warmer het wordt hoe stroever het stuur.
Als hij in de volle zon heeft gestaan is het probleem zeer erg.
Nu met het huidige weer is er geen probleem.
Alle raad is welkom.
Dank u wel.