Gierend geluid uit waterpomp of dynamo Suzuki wagon r
#1
Probleem met multiriem en na het knappen van de oude na strakke afstelling om het geluid te minderen een nieuwe multiriem erop gezet en piept (gilt met gasgeven ) nog steeds meestal . Dynamo lagers gecheckt en die waren perfect en koolborstels de hoeken van geschuurd op aanraden revisiebedrijf en weer gemonteerd .

Maar geen effect en moeilijk te traceren geluid en kan het ook de waterpomp zijn die een lager probleem heeft ? Heb met stethoscoop geluisterd en geluid is niet echt te traceren op dynamo en waterpomp maar klinkt het hardst op de mulitiem tussen de dynamo en waterpomp (Zijn de enig aangedreven delen met deze snaar en heb 1 mulitiem

Wie heeft een goeie tip want vrouw wordt gek van dit geluid ?
Reply

#2
Je kan eventueel testen met een plantenspuit binnenzijde van de riem te spuiten en kijken of het probleem verdwijnt.
Een bekertje water en riem nat maken kan ook met een beetje mikken.

Verdwijnt het geluid dan zit het toch in de riem of spanrol / geleide rol.
Meestal gaat het piepen gepaard met, rollen niet kaarsrecht uitgelijnt met de riem, of een slappe riem.
Verkeerde maat riem kan ook een probleem zijn, het hoeft maar een millimeter te zijn
Reply

#3
Ga er straks even weer naar kijken en laat het weten wat de uitkomst is .
Reply

#4
Dynamo vervangen en snaar vervangen en laadt bij stationair 14.4 volt zoals het hoort . Na het inschakelen van de verlichting en wat andere verbruikers daalt de spanning en hou ik rond de 12 volt over op de accu . En er komt een snerpend piepend geluid vanuit de dynamo die ook nog erg heet wordt . Gas bijgeven helpt soms en is het geluid weg even tot toerental weer te ver daalt naar stationair .

Dus waarom stort dit in qua spanning en wordt de dynamo zo zwaar belast dat deze zo heet wordt ? Kijk ik ergens overheen ? Alle kabels en accupolen zijn perfect en ook de massa contacten onder de kap links en rechts zijn schoon en opnieuw vastgezet .

Dus graag wat goeie ideeen ?
Reply

#5
Misschien de riem strakker zetten.
Daily: MK4 Swift 1.3 GS '00
Project: nvt
Fun: Tomos AT50 '82
Reply

#6
(05-03-2020, 07:38)Dr. Speed Wrote: Misschien de riem strakker zetten.

Die staat perfect qua spanning en probleem is de te grote belasting die optreedt zoals uitgelegd . Dus er moet een andere oorzaak zijn
Reply

#7
Hoe zwaar is de accu die je erin hebt gezet?Lekstroom al doorgemeten?
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#8
Je geeft aan multiriem vervangen te hebben?
Klopt het aantal groeven met die van de poelies?
En loopt de riem recht van dynamo naar waterpomp en aandrijfpoelie? Als er een groef wordt overlopen of de riem heeft meer of minder groeven dan de poelies, blijft het slippen. Dan draait de dynomo niet goed mee en of de waterpomp.
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply

#9
(05-03-2020, 20:27)ArnoZDM Wrote: Je geeft aan multiriem vervangen te hebben?
Klopt het aantal groeven met die van de poelies?
En loopt de riem recht van dynamo naar waterpomp en aandrijfpoelie? Als er een groef wordt overlopen of de riem heeft meer of minder groeven dan de poelies, blijft het slippen. Dan draait de dynomo niet goed mee en of de waterpomp.

Is allemaal passend en in goede staat nu en uitlijning is ook perfect . Is echt een geluid uit de dynamo die ook erg heet wordt nu bij grote belasting dus grootlicht en bermstralers en de achterruit verwarming . Na tjilpend hard geluid en terugvallen van de accu/laadspanning tot 12 volt en iets minder . Na het uitzetten van 1 van de drie verbruikers valt het geluid weer langzaam weg en loopt de laadspanning weer op tot 14,4 volt en is alles weer normaal .
Reply

#10
(05-03-2020, 21:04)gerspee Wrote: Is allemaal passend en in goede staat nu en uitlijning is ook perfect . Is echt een geluid uit de dynamo die ook erg heet wordt nu bij grote belasting dus grootlicht en bermstralers en de achterruit verwarming . Na tjilpend hard geluid en terugvallen van de accu/laadspanning tot 12 volt en iets minder . Na het uitzetten van 1 van de drie verbruikers valt het geluid weer langzaam weg en loopt de laadspanning weer op tot 14,4 volt en is alles weer normaal .

Je hebt het over terug vallen van de accu laadspanning. Er bestaat wel accu spanning en ook dynamo laadstroom, maar accu laadspanning bestaat niet.
Spanning levert de accu om lampen en apparatuur te voeden (in volts). Laadstroom levert de dynamo (in Ampère) en dient uitsluitend om de accu te laden.

Ik begrijp dat je vreemde geluiden uit de dynamo hoort. Dat is dus een lager in de dynamo of de koolborstels welke het geluid maakt. Maar het klopt niet dat je spanning in zakt, want daar staat de dynamo buiten. Dat komt door je accu, tenzij de dynamo kortsluiting op je accu veroorzaakt. Daarom stel ik de volgende test voor:

Heb je een acculader of reserve accu bij de hand toevallig? Want ik ben benieuwd:
Wat gebeurd er als je de lampen aan doet zonder dat de dynamo aangesloten zit op de accu (en er dus niet wordt bij geladen)?
Dan gaat je acculampje in je dashboard branden, dat snap ik. Daar doe dat eens met de universele (volt gelijkspanning) meter op de accu polen?
Ik vermoed dat je stroom weg zakt binnen 5 minuten omdat je accu overleden is of in hele slechte staat verkeerd. Zo niet, dan maakt de dynamo kortsluiting en heeft je accu al een beste tik gehad.

EDIT: Zet niet je achterruitverwarming er bij maar alleen je groot licht is voldoende. Anders is je accu sowieso binnen een paar minuten leeg stupid

Hieronder een adres (online verzending 10 euro) voor een gebruikte dynamo met garantie. Maar ik herhaal: Test ook je accu want het wegvallen van voedingsspanning is een accu probleem en geen dynamo probleem.

https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onder...d/6901488/
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply

#11
Ga morgen even verder kijken ernaar
Reply

#12
(06-03-2020, 12:47)gerspee Wrote: Ga morgen even verder kijken ernaar

Succes.
Je kunt eigenlijk maar 2 dingen fout doen...
Niets proberen en blijven klagen dat er niets veranderd of amateuristisch gaan beunen en alles slopen stupid
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.