Posts: 7
Threads: 2
Joined: Aug 2019
Goedemiddag, we hebben een Jimny van 15 jaar oud. Motorisch prima. Bijna prima, want de motor hapert soms.
Als de motor koud is, gaat het prima. Stukje rijden, geen probleem. Stoppen en daarna weer rijden: de motor houd in, gaat stotteren, slaat bijna af, alles schudt.
Dan ineens paktie op en gaat als de brandweer. Totdat het overnieuw begint. Nogmaals: met koude motor geen probleem.
Er is door de garage aan geknutseld: de brandstofsensor is vervangen (men dacht dat de sensor in een "koude motor modus" stond en dus vaak te veel benzine inspoot.
Resultaat: geen verbetering.
Vandaag is de krukassensor vervangen. De auto reed daarna prima, tot na een tijd dezelfde klacht weer ontstond. Auto geparkeerd, na een half uur weer terug en daarna geen enkel probleem.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?
Groeten,
Thijs
Posts: 635
Threads: 19
Joined: Apr 2010
Auto: Baleno Wagon 1.8 GTX
Wat is er qua ontsteking allemaal al vervangen?
Posts: 7
Threads: 2
Joined: Aug 2019
(11-02-2020, 15:53)Nothingmatters Wrote: Wat is er qua ontsteking allemaal al vervangen?
Daar is niets aan vervangen.
Posts: 635
Threads: 19
Joined: Apr 2010
Auto: Baleno Wagon 1.8 GTX
Dan zou ik daar eens beginnen. Wanneer zijn voor het laatst bougies vervangen? Weet niet precies hoe een Jimny in elkaar zit verder, maar anders bougiekabels, verdelerkap, bobine (s) enz. Stotteren wordt meestal veroorzaakt door ontsteking.
Posts: 7
Threads: 2
Joined: Aug 2019
(11-02-2020, 16:58)Nothingmatters Wrote: Dan zou ik daar eens beginnen. Wanneer zijn voor het laatst bougies vervangen? Weet niet precies hoe een Jimny in elkaar zit verder, maar anders bougiekabels, verdelerkap, bobine (s) enz. Stotteren wordt meestal veroorzaakt door ontsteking.
De auto is altijd dealer onderhouden geweest, laatste keer dat ze bougies hebben vervangen was vorig jaar. Maar als de ontsteking rommelt, dan moet dat toch altijd zo zijn? En niet na een tijdje? Eind vorig jaar is de auto helemaal uitgelezen, was er niets te zien. Das toch raar...
Posts: 635
Threads: 19
Joined: Apr 2010
Auto: Baleno Wagon 1.8 GTX
Kapotte bobine (bijvoorbeeld) valt niet onder onderhoud, krijg je geen storing op en kan bij temperatuurwisselingen in de motor anders reageren.
Posts: 134
Threads: 1
Joined: Feb 2018
Auto: Oud Japans
Bobine zou bij mij ook hoofdverdachte nummer een zijn!
Posts: 7
Threads: 2
Joined: Aug 2019
(12-02-2020, 12:56)Bo652 Wrote: Bobine zou bij mij ook hoofdverdachte nummer een zijn!
Ok. Dan laat ik daar naar kijken. Het vreemde is dat ik hetzelfde stuk dagelijks rij. Ik stop, parkeer de auto en na een half uur ga ik weer weg. De ene keer is de rit naar huis zonder problemen, de andere keer, is het hokken en stoten, geen vermogen, lijkt wel of tie smoort, maar slaat niet af. Motor schud als een malloot. Het is weleens gebeurd dat ik de sleutel eruit trok, even wachtte en tie hij dan probleemloos reed. Soms gaat het tijdens het rijden ook over.
Ik overleg even over de bobine, dank!
Posts: 635
Threads: 19
Joined: Apr 2010
Auto: Baleno Wagon 1.8 GTX
Heeft een Jimny 4 bobines? Of 2? Of 1?
kan zijn dat er 1 uitvalt en dat ie daardoor op 2 of 3 cilinders loopt. Dat verklaart waarschijnlijk het stoten en schudden.
Posts: 50
Threads: 11
Joined: Aug 2019
Auto: Suzuki Swift Sport (2008)
(14-02-2020, 12:02)Thijssuzu Wrote: (12-02-2020, 12:56)Bo652 Wrote: Bobine zou bij mij ook hoofdverdachte nummer een zijn!
Ok. Dan laat ik daar naar kijken. Het vreemde is dat ik hetzelfde stuk dagelijks rij. Ik stop, parkeer de auto en na een half uur ga ik weer weg. De ene keer is de rit naar huis zonder problemen, de andere keer, is het hokken en stoten, geen vermogen, lijkt wel of tie smoort, maar slaat niet af. Motor schud als een malloot. Het is weleens gebeurd dat ik de sleutel eruit trok, even wachtte en tie hij dan probleemloos reed. Soms gaat het tijdens het rijden ook over.
Ik overleg even over de bobine, dank!
Verhaal komt erg bekend voor. Klinkt als de bobine(s) inderdaad. Probleem vroeger gehad met een andere (niet Suzuki) auto.
Posts: 7
Threads: 2
Joined: Aug 2019
Een aanvulling: De auto is gemaakt. Door omstandigheden heeft dat even geduurd, vandaar nu pas mijn afmelding. De garage heeft een bobine en de bougies vervangen. Nu rijdt tie weer als een zonnetje. Het kostte wat, maar voor dat geld hebben we geen andere auto.
Dank voor de tips!
Posts: 134
Threads: 1
Joined: Feb 2018
Auto: Oud Japans
Geen dank, maar wat is "koste wat"?
Bedoel 4 bougies en een bobine is met 150 euro dik betaald.
Posts: 1.482
Threads: 10
Joined: Aug 2012
Auto: personenauto
De bougies varieren van 8 tot 30 per stuk. Laten we zeggen 50 totaal. De bobine kost 30 tot 60 dus reken maar 50. En dan nog 30 a 45min werk dus ook 50. Dan nog het zoekwerk vooraf eventueel.