Reactie plaatsen 
Stotterende Jimny
Thijssuzu Offline
forumlid

Auto:
Stotterende Jimny
Goedemiddag, we hebben een Jimny van 15 jaar oud. Motorisch prima. Bijna prima, want de motor hapert soms.
Als de motor koud is, gaat het prima. Stukje rijden, geen probleem. Stoppen en daarna weer rijden: de motor houd in, gaat stotteren, slaat bijna af, alles schudt.
Dan ineens paktie op en gaat als de brandweer. Totdat het overnieuw begint. Nogmaals: met koude motor geen probleem.

Er is door de garage aan geknutseld: de brandstofsensor is vervangen (men dacht dat de sensor in een "koude motor modus" stond en dus vaak te veel benzine inspoot.
Resultaat: geen verbetering.
Vandaag is de krukassensor vervangen. De auto reed daarna prima, tot na een tijd dezelfde klacht weer ontstond. Auto geparkeerd, na een half uur weer terug en daarna geen enkel probleem.

Heeft iemand enig idee wat het kan zijn?

Groeten,
Thijs
11-02-2020 14:23
Alle berichten van deze gebruiker zoeken Reageren op dit bericht
Nothingmatters Offline
forumlid

Auto: Baleno Wagon 1.8 GTX
Bericht: #2
RE: Stotterende Jimny
Wat is er qua ontsteking allemaal al vervangen?

[Afbeelding: eB9a9J3.jpg]
11-02-2020 15:53
Thijssuzu Offline
forumlid

Auto:
(11-02-2020 15:53)Nothingmatters schreef:  Wat is er qua ontsteking allemaal al vervangen?

Daar is niets aan vervangen.
11-02-2020 16:02
Nothingmatters Offline
forumlid

Bericht: #4
Dan zou ik daar eens beginnen. Wanneer zijn voor het laatst bougies vervangen? Weet niet precies hoe een Jimny in elkaar zit verder, maar anders bougiekabels, verdelerkap, bobine (s) enz. Stotteren wordt meestal veroorzaakt door ontsteking.

11-02-2020 16:58
Thijssuzu Offline
forumlid

Auto:
(11-02-2020 16:58)Nothingmatters schreef:  Dan zou ik daar eens beginnen. Wanneer zijn voor het laatst bougies vervangen? Weet niet precies hoe een Jimny in elkaar zit verder, maar anders bougiekabels, verdelerkap, bobine (s) enz. Stotteren wordt meestal veroorzaakt door ontsteking.

De auto is altijd dealer onderhouden geweest, laatste keer dat ze bougies hebben vervangen was vorig jaar. Maar als de ontsteking rommelt, dan moet dat toch altijd zo zijn? En niet na een tijdje? Eind vorig jaar is de auto helemaal uitgelezen, was er niets te zien. Das toch raar...
11-02-2020 18:07
Nothingmatters Offline
forumlid

Bericht: #6
Kapotte bobine (bijvoorbeeld) valt niet onder onderhoud, krijg je geen storing op en kan bij temperatuurwisselingen in de motor anders reageren.

12-02-2020 09:54
Bo652 Offline
forumlid

Auto: Oud Japans
Bericht: #7
Bobine zou bij mij ook hoofdverdachte nummer een zijn!
12-02-2020 12:56
Thijssuzu Offline
forumlid

Auto:
(12-02-2020 12:56)Bo652 schreef:  Bobine zou bij mij ook hoofdverdachte nummer een zijn!

Ok. Dan laat ik daar naar kijken. Het vreemde is dat ik hetzelfde stuk dagelijks rij. Ik stop, parkeer de auto en na een half uur ga ik weer weg. De ene keer is de rit naar huis zonder problemen, de andere keer, is het hokken en stoten, geen vermogen, lijkt wel of tie smoort, maar slaat niet af. Motor schud als een malloot. Het is weleens gebeurd dat ik de sleutel eruit trok, even wachtte en tie hij dan probleemloos reed. Soms gaat het tijdens het rijden ook over.
Ik overleg even over de bobine, dank!
14-02-2020 12:02
Nothingmatters Offline
forumlid

Bericht: #9
Heeft een Jimny 4 bobines? Of 2? Of 1? Tongue kan zijn dat er 1 uitvalt en dat ie daardoor op 2 of 3 cilinders loopt. Dat verklaart waarschijnlijk het stoten en schudden.

14-02-2020 18:14
swiftkevin Offline
forumlid

Auto: Suzuki Swift Sport (2008)
(14-02-2020 12:02)Thijssuzu schreef:  
(12-02-2020 12:56)Bo652 schreef:  Bobine zou bij mij ook hoofdverdachte nummer een zijn!

Ok. Dan laat ik daar naar kijken. Het vreemde is dat ik hetzelfde stuk dagelijks rij. Ik stop, parkeer de auto en na een half uur ga ik weer weg. De ene keer is de rit naar huis zonder problemen, de andere keer, is het hokken en stoten, geen vermogen, lijkt wel of tie smoort, maar slaat niet af. Motor schud als een malloot. Het is weleens gebeurd dat ik de sleutel eruit trok, even wachtte en tie hij dan probleemloos reed. Soms gaat het tijdens het rijden ook over.
Ik overleg even over de bobine, dank!

Verhaal komt erg bekend voor. Klinkt als de bobine(s) inderdaad. Probleem vroeger gehad met een andere (niet Suzuki) auto.
14-02-2020 19:06
Reactie plaatsen 

Ga naar locatie:

Gebruikers die deze discussie lezen: 1 gast(en)