Cruise Control inbouwen (Waeco MS50)
#1
Mede Suzukianen,

Ik ben bezig met een universele cruise control in mijn 1.3 16V Swift te bouwen. Nou stuit ik op wat vraagtekens en hoop dat jullie mij weer verder kunnen helpen.

Vraag 1:
Het Servoapparaat (Wat je aansluit op je gaskabel en op een vacuüm) heeft een vacuüm nodig. Ik heb een t-splitsing stukje voor tussen een bepaalde vacuüm leiding uit de motor Maar ik heb geen flauw idee welke? Dit is wat er in de omschrijving staat:

"1. Snijd de vacuümleiding door tussen terugslagventiel en aanzuigbocht of vacuümpomp
(aan de zijde van de motor).
2. Zet een geschikt T-stuk (B 44, B 45, B 48) tussen de delen van de doorgesneden
vacuümleiding en bevestig deze met slangklemmen.
3. Verbind het vacuüm-servo-apparaat en de aansluiting van het T-stuk met de vacuüm-
leiding (B 47).

Welke kabel/leiding moet ik hebben?
Foto?

Vraag 2:

Ik heb zometeen ook een snelheidssignaal nodig. Gezien mijn snelheidsmeter/kmteller nog ouderwets wordt aangedreven met een kleine mechanische rotor vraag ik mij af of ik ergens anders het snelheidssignaal vandaan kan halen of dat ik echt het magneetje op de as moet gaan monteren?


Verdere vragen zullen zeker volgen Wink.
Samen net jullie kennis moet ik hier wel uitkomen!
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#2
Vraag 1: onder je gasklep zit een dun vacuüm-slangetje tussen je inlaatspruitstuk en brandstofdrukregelaar, hier kun je je t-stukje tussen zetten.

Vraag 2: er gaat een digitaal signaal van de tellerbak naar de ECU, kwestie van schema’s opzoeken en het juiste kabeltje vinden! Cabrio-Rob heeft er ooit wat over geschreven dacht ik, dat gaat weliswaar om een mk3 maar de basis is hetzelfde.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#3
[Image: 540.jpg]

Bedoel je deze kabel?
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#4
Ja daar kun je je vacuüm vandaan pakken.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#5
Top, dan ga ik dat doen.

Dat signaal van mn tellerbak is dat niet het toerensignaal? Gezien mijn kmkabel mechanisch is... en maakt dat uit? Of je de Cc aansluit op toeren signaal of snelheidssignaal.

Greetz

Luuk117
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#6
In jou tellerbak zit een mechanisme dat jou mechanische snelheidssignaal omzet naar een digitaal signaal zodat de motor-ECU weet wat je snelheid is. Deze draad moet je weten te vinden(staat hier en daar al iets over geschreven op het forum) en die moet je gebruiken als snelheidssignaal.
Als je wilt, en als ik zin heb kan ik kijken welke draadkleur en positie je moet hebben op de motor-ECU. (Deze zit boven de zekeringkast onder het stuur)
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#7
Als jij dat zou uitzoeken hoef ik dus niet mijn hele tellerbak los te halen toch? Heel graag! Verder vroeg ik mij af
1. Welke kleur de aarde kabel is van mijn remlicht schakelaar. (Groen of blauw/geel?)
2. Waar ik een constante 12V vandaan kan halen?
3. Waar ik een geschakelde 12V vandaan kan halen?(Dacht aan achter de sigaretten aansteker?)

Greetz

Luuk117
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#8
De tellerbak moet helemaal er uit, daar ontkom je niet aan. Welke draad het moet zijn, weet ik zo gauw niet; in mijn topic heb ik een heel verslag ervan gemaakt. Zul je effe moeten zoeken in de 20+ pagina's.

De electronische unit van de cruise control sluit je aan op beide kabels van de remschakelaar. De remschakelaar is plus geschakeld dus een massa is er niet.

Achter de radio heb je constante plus en geschakelde plus. Daar kun je het vanaf halen. Maar de cruise control heeft geen constante plus nodig zover ik weet.

Vergeet de koppelingsschakelaar niet. Die zul je ook op een of andere manier moeten monteren bij je koppelingspedaal

Succes verder.
Reply

#9
Onderaan deze pagina: https://www.suzukiclubnederland.nl/forum...207&page=9
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#10
Oké tnx.
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#11
Welke kabel is degene die ik nodig heb voor de snelheids/-toerenpulse?

Dit is de stekker aan de linkerkant van de tellerbak:
[Image: 540.jpg]

Dit is de stekker aan de rechterkant van de tellerbak:
[Image: 540.jpg]

Greetz!
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#12
Boven je zekeringkast zit je ECU, hierop zitten 3 stekkers.

[Image: 540.jpg]

Stekker 3 (de kleinste) Positie 2 Roze draad is voor de snelheid.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#13
Echt tof dat je mij zo helpt gozer!

Bedoel je boven de zekeringskast in de cabine? (Dus links van het stuur hoog in het dashboard verstopt?) Moet het dashboard er dan af?

Of bedoel je boven de zekeringskast onder de motorkap?

En als ik dit signaal aftap kan ik dat het beste gewoon het koperdraad opdelen in 2 kleinere draadjes of wat van dr ISO weg schrapen en de CC draad er aan vast solderen?

Greetz

Luuk117
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#14
In de cabine inderdaad, boven de voeten van de bestuurder. Dashboard hoeft er niet af, je kunt eventueel de zekeringkast even losschroeven en een beetje aan de kant duwen.
Voor alle electro-verbindingen die je maakt geldt; originele bedrading intact laten. Dus draden splitsen is onzin, gewoon een goede soldeerverbinding of andere deugdelijke verbinding maken voordat je straks problemen veroorzaakt.
Je bent niet de eerste die motorstoringen of niet-werkende remlichten veroorzaakt.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#15
Het is gelukt! Hij doet het

Hartstikke bedankt voor alle hulp!
Even energie verzamelen misschien maak ik wel even een how to

Greetz

Luuk117
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#16
Mooi dat het is gelukt ! Ben benieuwd hoe je het opgelost hebt met koppelingspedaal schakelaar.
Reply

#17
Ertussen uitgehaald. Gewoon in 1x doorverbonden met de rem schakelaar. Dus de CC slaat eraf bij remmen of handmatig.
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#18
Bij mijn waeco ms-600 werkt die zowel bij koppeling indrukken als rem intrappen., dat gedeelte heeft mijn buurman gedaan, de kabels, pulsinstellingen voor de baleno en vss signaal zelf gedaan. Bij mij werkt die vanaf20-30 km zonder een 'getrek' aann gaskabel als ik hem aanzet. Werkt smooth, wel moeite gekost om de juiste pulsen te vinden voor mijn Baleno. Pas op een Duitse site kwam ik achter juiste pulsinstellingen.Werkt prima, gebruik cc alleen niet erg vaak.Jammer dat ik hem niet op stuur kan inbouwen zou hem denk ik meer gebruiken, maar ok.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#19
[quote='remytjuh1994' pid='540728' dateline='1528186508']
Boven je zekeringkast zit je ECU, hierop zitten 3 stekkers.

[Image: 540.jpg]

Stekker 3 (de kleinste) Positie 2 Roze draad is voor de snelheid.
Mijn vraag: Is dit voor de IGNIS uit 2006 hetzelfde?
Ik wil ook een cruisecontrol inbouwen.
M vr Gr Jan Lovink
Reply

#20
Is een paarse draad, zoek die bij ECU, tellerbak er even uit en dan doormeten van ecu naar tellerbak dan weet je of je de juiste hebt. Voor meer: https://www.the12volt.com/installbay/for...?tid=64888
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.