Waarom is de Swift gestopt met de 1.0 mild hybrid?
#1
Ik lees dus net dat je nu je laatste 3 cylinder 1.0 mild Hybrids met in de cylinder gebouwde turbo's kan bestellen. Ze stoppen ermee.

Ik als Swiftliefhebber met een budget dat deze alleen 2e hands ooit zou kunnen kopen, was dit toch mijn favoriete model om in een paar jaar te gaan halen.

Sport & GTI modelletjes zijn altijd riskant als 2e hands, maar Suzuki maakt ook de basis Swiftjes altijd leuk om lekker te gooien en smijten.

Nu heb ik gereden in de 3-pits 1.0 Mild Hybrid met turbo en die is -op z'n mild hybrids gezegd- goed bevallen. Vergeleken met de Sport is ie natuurlijk minder, maar eigenlijk ook weer niet zo heel veel minder. Best leuk dus.

Daar komt als bonus bij dat als je 'm in de 2 lekker hard in de toeren jaagt (en gaat als een malle), dit écht klinkt als een halve 6 cylinder, terwijl de Sport nou niet echt een geweldige sound heeft.

Kortom, die Japanners hebben het wéér geflikt om een auto in elkaar te flansen waar je betaalbaar heel veel lol uit kan halen, maar blijkbaar stoppen ze dus met dit model. Ik snap echter niet de reden achter dit besluit, want dit was toch wel 10x beter en leuker dan die huidige 4-pit 1.2 zuinigeJet. en dat is toch waar het om ging met dit model? Lol hebben met autorijden!

Ik vond het dus een goed idee om deze in "Motorisch en Technisch" te zetten, misschien dat de technische mensen een reden zien om af te stappen van dit model.
Reply

#2
Ik heb het er laatst met Anton van Suzuki Roosendaal ook over gehad, ik ben namelijk in het gelukkige bezit van zo'n SwiftSmile.

De grootste reden die hij mij gaf, is de uitstoot. die is 2(!) gram te hoog, en dat zorgt over de gehele Suzukilijn die leverbaar is voor een milieuboete van tientallen miljoenen.
Vandaar dat voor de Swift buiten de 1.4 Boosterjet alleen nog de 1.2 leverbaar is. Maar er zal vast wel iets leuks (electrisch?) voor in de plaats komen.

Maar als je nog drie jaar kunt wachten, en er is iets leukers voor in de plaats gekomen, dan komt mijn Swift vrij. Als mijn zoon hem niet over neemt. Want die is intussen ook al Swift gaan rijden.Wink
Slow is Wise, Fast is Nice!!!
Reply

#3
Ah lucky bastard! Ik heb erin gereden en heb gewoon 3 kwartier zitten grinikken van de lol. Hoe naadloos de turbo inkickt, het geluid als je doortrekt en hoe die de bochten doorgaat. Ook kwam ik gemeten gewoon sneller op 100 dan de fabrieksopgave. Daarmee vergeleken is die 1.2 echt een suffe oude tante helaas.

Maar nu snap ik ook waarom ie zo pittig is (naast de milde hybride en de turbo), hij verbruikt dus gewoon veel meer.

Ik zal zeker even bij je peilen over 3 jaar, dan komt ie bij mij in elk geval in de betaalbare range Smile Enne, geniet van je bakkie, tis écht een fun auto zoals Swiftjes bedoeld zijn.
Reply

#4
De Swift verbruikt niet zo heel veel meer hoor, ik heb de verbruiksmeter vanaf nieuw nu op 5,4 l/100km staan. Vindt ik met mijn rijstijl (vlot, maar niet snoeihard, en ver vooruit kijken (oud-vrachtwagenchauffeurWink)) helemaal niet slecht.

Ik heb met beide motoruitvoeringen gereden, de 1.2 was ik snel klaar mee, daar ben ik nog niet oud genoeg voor. De 1.0 daarentegen toverde bij mij ook een grijns op mijn gezicht! En dat terwijl ik uit een Saab 9-5 Aero kwam met 270 pk/420 Nm...
Slow is Wise, Fast is Nice!!!
Reply

#5
Ow, maar dat lijkt me ook wel een fijne wagen!

Eeuwig zonde toch weer voor deze puike 3-cylinder, door regelgeving kan deze uitvoering niet meer gekocht worden, maar je kan nog wel een dikke slurpende SUV halen. Te belachelijk voor woorden.
Reply

#6
(05-02-2020, 00:18)koeien Wrote: Ow, maar dat lijkt me ook wel een fijne wagen!

Eeuwig zonde toch weer voor deze puike 3-cylinder, door regelgeving kan deze uitvoering niet meer gekocht worden, maar je kan nog wel een dikke slurpende SUV halen. Te belachelijk voor woorden.

Tja, die regeltjes worden gemaakt door mensen die door hun privé chauffeur in een Mercedes S-klasse worden rondgereden. Nog nooit zelf een stuur van een auto aangeraakt..
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.