Suzuki Swift 1.6 GLX
#1
Ik ben de gelukkige eigenaar van een Suzuki swift 1.6 GLX ( 1995 ) en graag zou ik willen weten wat het brandstofverbruik ongeveer is...?
Reply

#2
..
39



Reply

#3
Maar wil je weten wat het huidige verbruik is, of wil je weten wat de opgave vanuit de fabriek is?
Reply

#4
Gaat het om een handbak of een automaat?

Gemiddeld gebruik volgens Autoweek bij de handbak: 1:15,4 Bij de automaat 1:12,8

Zie hier: https://www.autoweek.nl/carbase_data.php...8&id2=7469

Ik heb zelf 2x een 1.6 sedan automaat gehad, en voor 1:12 moest je echt je best doen. Echt zuinig was het niet.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#5
Ik heb een sedan 1.6 glx gehad, of ik nu flink doortrapte of doorreed op snelweg, dan was het 1:15,3 en in de stad 1:13 was handbak. Wat dat betreft is mijn Baleno een zuiper, ik noem het een Pool op gebied van benzine devil
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#6
Maar dat was dan een handbak neem ik aan?

En idd, de Baleno 1.8 is bepaald niet zuinig.. ik heb het laatst bij een tank uitgerekend, ik kwam op 1 : 9,6
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#7
Mijn Sedan was '' op snelweg, dan was het 1:15,3 en in de stad 1:13 was handbak.'' Bij continu 100 haal ik 5,4 liter op de 100 op snelweg met mijn Baleno, handgeschakeld, in de stad is 1:10 normaal. Gezien dat ik weinig kwalen heb gehad afgezien van subframe voor en uitlaat in de 10 jaar vergeef ik hem, voor de rest is allemaal ingestopt om hem beter te maken en onderhoud, zoals banden, apk remblokken .Al met al 2400 euro aan onderhoud in 10 jaar vind ik zeer netjes
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#8
(15-01-2020, 01:03)Leibniz Wrote: Mijn Sedan was '' op snelweg, dan was het 1:15,3 en in de stad 1:13 was handbak.'' Bij continu 100 haal ik 5,4 liter op de 100 op snelweg met mijn Baleno, handgeschakeld, in de stad is 1:10 normaal. Gezien dat ik weinig kwalen heb gehad afgezien van subframe voor en uitlaat in de 10 jaar vergeef ik hem, voor de rest is allemaal ingestopt om hem beter te maken en onderhoud, zoals banden, apk remblokken .Al met al 2400 euro aan onderhoud in 10 jaar vind ik zeer netjes

Allen dank voor jullie antwoorden !

Echter , ik heb nog een vraag ; normaliter tank ik Euro 95 (E10 )
Vraag ; Is de motor van de Suzuki Swift 1.6 GLX ook geschikt voor Euro 98 ?
Uit anonieme bron vernomen dat Euro 98 beter zou zijn voor de motor...
Kan iemand dit bevestigen ? en , misschien heeft Euro 98 ook een efficiƫnter (zuiniger ) brandstofverbruik ..?

Bij voorbaat dank
Reply

#9
Voor zover ik weet zijn Suzuki's vanaf 1991 al geschikt om E10 mee te kunnen tanken. Of je beter 98/E5 kunt tanken is een keus die je zelf maakt. Bij ons zei de pomphouder zelf dat hij merkte dat met de 98 iets meer kilometers per tank gereden werden. Maar dat kun je dus het beste eigenlijk gewoon zelf uitzoeken. Tank eens 5 keer 98 en neem je verbruik op. Vergelijk het met je huidige verbruik en je weet het. Wel een beetje dezelfde rijstijl er op na houden uiteraard
Reply

#10
Ondanks wat gezegd wordt, tank E5, vergeet E10, want daar is de Suzuki niet op berekend, swift niet van dat bouwjaar en ook de Baleno niet. Ik tank E5 ik neem het risico niet voor die paar rotcenten.Een enkele keer kan je dat doen, maar het risico is te groot en je hebt geen poot om op te staan, want je auto is maar een barrel. Er zijn meer mensen die klachten hebben, zoek maar op internet.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#11
Ik heb een Swift '97 gehad die officieel geschikt is voor e10/95. Of het aan het octaangetal ligt of de ethanol weet ik niet, maar die liep een stuk beroerder ermee. Letterlijk 5km/u minder topsnelheid, meer lawaai en optrekken gaat niet van harte.

E5/98 draaide beter en ook zuiniger.

Met mijn huidige Swift (1.3 2006) merk ik nauwelijks verschil, maar geef nog steeds de voorkeur aan E5/98.

Daarnaast is het van belang hoe je rijdt. Bij E10 schijnt er meer vocht bij de motorolie te komen wat minder goed voor de smering is. Als je vaak korte ritjes rijd word je motor niet warm genoeg om dit te verdampen, bij langere ritten is dit minder een issue.

Wat octaangetal 95/98 betreft kun je het afwegen. Met 98 blijft je motor schoner, maar is slechter voor de kat. Met 95 andersom.
Reply

#12
Een kat is goedkoper dan een motorrevisie of vervanging.Zal wel meevallen, want vaak roest de kat vaker door dan dat die kapot gaat door E5/98. Fabrikanten kunnen makkelijk iets claimen,die hebben er baat bij dat auto's verkocht worden zelfde voor dealers. Ik hou het bij gezond verstand, en al die experts hebben vaker naast gezeten met hun geklets,enerzijds omdat veel van hen betaald worden door fabrikanten.En mocht het nodig zijn kan ik mijn Baleno ombouwen mits carrosserie het houdt naar elektrisch , al ben ik er geen grote fan van.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#13
Ik tank absoluut geen E10 in mijn suzukies.
39



Reply

#14
Gemiddeld verbruik in een jaar en 3 maanden..

1 op 14.6
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.