Sturen gaat zwaar
#1
Hallo , een vraag , is het normaal bij Suzuki wagon r+ 2003 dat het redelijk zwaar stuurt ?
Er zit een electrische stuurbekrachtiging op , ik had gedacht dat het heel licht stuurde , maar valt iets tegen , niet TE veel maar toch even deze vraag !
Ik krijg geen melding op mijn dashboard !
Bvd
Reply

#2
Je wilt ook nog weten wat je wielen doen neem ik aan? Of moet het voelen alsof je stuur nergens aan vast zit?
Reply

#3
(09-12-2019, 16:54)robin_swiftsensation Wrote: Je wilt ook nog weten wat je wielen doen neem ik aan? Of moet het voelen alsof je stuur nergens aan vast zit?

? nee hoor , maar ik rij veel automaat , die kun je met je Pink besturen , en deze van die Wagon moet echt met 2 Handen , sorry !!

(09-12-2019, 16:54)robin_swiftsensation Wrote: Je wilt ook nog weten wat je wielen doen neem ik aan? Of moet het voelen alsof je stuur nergens aan vast zit?

? nee hoor , maar ik rij veel automaat , die kun je met je Pink besturen , en deze van die Wagon moet echt met 2 Handen , sorry !!
Reply

#4
(09-12-2019, 15:29)Falcon Wrote: Hallo , een vraag , is het normaal bij Suzuki wagon r+ 2003 dat het redelijk zwaar stuurt ?
Er zit een electrische stuurbekrachtiging op , ik had gedacht dat het heel licht stuurde , maar valt iets tegen , niet TE veel maar toch even deze vraag !
Ik krijg geen melding op mijn dashboard !
Bvd

Niemand ?? ?
Reply

#5
Misschien zou je eens een andere wagon R moeten proberen,dan heb je een vergelijk, is hetzelfde dan hoort dat bij de auto is het lichter dan kan je eens kijken of er niet ergens een mankement zit.Zoveel rijden er hier ook niet met een Wagon R. Is me trouwens nooit gelukt om te sturen met een pink ondanks stuurbekrachtiging.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#6
veronderstellend dat de wagon r een beetje op een alto lijkt (geen idee trouwens, verbeter mij maar als ik niet correct ben..) kan het liggen aan je banden die versleten zijn of niet voldoende opgeblazen zijn, je schokdempers die versleten zijn of effectief de stuurbekrachtiging die het aan het begeven is.
Reply

#7
Sturen met één pink? Misschien een idee om een Panda te kopen en de 'City' stand aan te zetten. Verder ken ik geen auto's die dat kunnen.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#8
Misschien nog een speelgoed auto?
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#9
Hij heeft elektrische stuurbekrachtiging. Je kan de zekering of simpelweg de stekker daarvan lostrekken. Als dat geen verschil maakt is de stuurbekrachtiging kapot.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#10
Hoi mensen met stuurproblemen.
Vandaag bij mijn Alto van 2002 zonder stuurbekrachtiging, precies dat probleem opgelost.
In de stuurkolom zit bovenin een kogellagertje maar onderin een van kunststof.
Wanneer je de hele kolom eruit haalt kun je goed voelen dat het probleem van het pikkerige sturen hoofdzakelijk daar zit.
Dus as uitgenomen, kunststof lager eruit.
En vervangen door een metalen bus.
Omdat het zondag was kon ik nergens meer lagerbrons, alu of nylon krijgen en heb ik het van rvs gedraaid.
Één ding; je moet de verdikking op de as waar het stuurslot in aangrijpt wel iets dunner maken omdat de as dat onderaan ook is.
Tijdens de fabricage is er na het plaatsen van dat onderste "lager" nog iets overheen geschoven en vastgelast, ofwel de kruiskoppeling onder, danwel dat stuurslot ding.
Ik heb dat dunner maken in de draaibank gedaan maar met een haakse slijpert gaat het ook wel.
Het gaat om een stukje pijp met gleuf voor de schoot vh stuurslot, niks engs aan en je slot doet het daarna nog prima, het is maar ong. 2mm dat eraf moet.
Het autootje stuurt nu weer uitstekend, geen gekleef en ellende meer, prima sporen!
Wanneer je kunt beschikken over een dopsleutelset, draaibank en een stuk lagermateriaal kan dit in een paar uurtjes opgeknapt.
De maten van de bus zijn buitendia. 38, binnen 23,4 en ong. 30 lang, de lengte komt niet zo nauw, ruimte genoeg.
Je zou er nog een simmerring bij kunnen zoeken of een groef voor een o-ring in de bus draaien maar zo veel heeft het niet te lijden.
Ik heb het met vet inelkaar gezet en dat gaat vast weer een hele tijd goed.
Wanneer je een lager van nylon zou maken moet je alles juist wel vetvrij houden!!
Als ik dit soort klachten lees vermoed ik haast dat het wel vaker aan zo'n rottig kunststof lager kan liggen, goedkope zooi is dat.
Ook wanneer je wel stuurbekrachtiging hebt kan dat de oorzaak zijn.
Bij mij zijn de lagers bovenin de veerpoten ook lang niet optimaal, en die verdacht ik aanvankelijk.
Ook het stuurhuis heb ik uitelkaar gehaald en dat bleek prima.
Voordat de diverse kogels dit zouden veroorzaken moet de roest er aan alle kanten uitlopen, dus niet voor de hand liggend.

Nu heeft mijn vriendin hierover niets meer te klagen, we hebben dit wagentje nog maar kort en ik werd wel nieuwsgierig, nog nooit zoiets meegemaakt.

Succes, Paul.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.