Suzuki Alto GLS 1.1 (2002) problemen
#1
Beste mensen,

Ik heb een gele Suzuki Alto GLS 1.1 uit 2002. Deze auto heeft mij 6 maanden zonder problemen van A naar B weten te brengen. En toen kwam het....

Eerst stond ik stil in de berm omdat mijn schakelpook tijdens het rijden opeens 'los' schoot en ik dus niet meer kon schakelen. Garage geweest, voor een nog niet al te duur bedrag weten te repareren en terug de weg op.

Nog geen 2 dagen later: Ruitenwisser en uitlaat stuk. Oke... hij rijdt nog, met veel lawaai en een niet werkende ruitenwisser. Uitlaat is daarna dicht gelast bij een garage en ruitenwisser is vervangen.

Een week daarna viel mijn motor bij stilstand terwijl ik wachtte op een tegenligger uit. Ik kreeg hem ook eventjes niet meer aan, auto's achter me bleven toeteren. Na echt wel 30x opnieuw proberen te starten ging hij eindelijk weer, daarna niet weer last van dit probleem gehad.

Nog een week later: Nu gebeurd er iets geks. Ik rij op een 80-weg en nader een rondtonde. Tijdens het rijden valt mij op dat links onderin de dashboard een oranje lampje begint te branden. Een autootje met een slotje. 'Het zal wel' dacht ik, totdat de rondtonde akelig dichtbij kwam, mijn rem het amper deed en mijn stuur compleet vast zat. Het leek wel alsof de stuurslot aktief was terwijl de motor nog gewoon draaide en ik met 80 km/u op een rondtonde afreed. Met alle kracht die ik kon zetten toch een klein beetje naar rechts weten te sturen en zo eindigde ik in de berm, levensgevaarlijk!

Na een paar keer mijn motor opnieuw op te starten was de stuurslot eindelijk weg, dus ik dacht ik moet dit ding zo snel mogelijk naar huis brengen voordat er weer wat gebeurd. Halverwege is mijn auto gestrand, waar hij tot de dag van vandaag nog steeds staat(wel in een wijk op een parkeerplek). Ik heb hem aan de kant moeten zetten omdat hij onderweg naar huis flink begon te roken of stomen(grijs witte rook) uit de motorkap gepaard met een nare geur.

Ik vraag mij een beetje af hoe dit komt en of het het nog wel waard en vooral veilig(!) is om deze auto voor de 4de keer in een paar maand tijd weer naar de garage te brengen. Ik vind het heel raar dat de stuurslot tijdens het rijden erop kan gaan, naar mijn mening moet dit echt onmogelijk zijn in verband met veiligheid voor de bestuurder. Ik zit er momenteel aan te denken de auto naar de sloop te brengen maar voordat ik dit doe moet ik er wel zeker van zijn dat er echt geen hoop meer is voor dit autootje. Ik ben een student met een beperkt budget dus ik wil graag mijn mogelijkheden goed bekijken.

Advies en suggesties worden gewaardeerd!

EDIT: Na een beetje googlen vond ik dit in de handleiding:
[Image: KwnWgKK.png]

Dit is het icoontje dat begon te branden. Hoe zou dit zomaar tijdens t rijden kunnen komen?
Reply

#2
Naar mijn idee ziet je auto de chip in je sleutel niet meer. Toen je op de rotonde af reed deed je motor het waarschijnlijk niet, waardoor je geen rembekrachtiging en stuurbekrachtiging had. Heb je nog een reserve sleutel? Probeer die eens.

De nare geur.... koelvloeistof is niet perse een nare geur. Maar verbrande elektra wel....heb je al gekeken onder de kap?
Reply

#3
(21-11-2019, 22:29)robin_swiftsensation Wrote: Naar mijn idee ziet je auto de chip in je sleutel niet meer. Toen je op de rotonde af reed deed je motor het waarschijnlijk niet, waardoor je geen rembekrachtiging en stuurbekrachtiging had. Heb je nog een reserve sleutel? Probeer die eens.

De nare geur.... koelvloeistof is niet perse een nare geur. Maar verbrande elektra wel....heb je al gekeken onder de kap?
Hallo, bedankt voor je antwoord.

Ben er inmiddels achter gekomen waar de rook/stoom vandaan kwam. Er zit ergens een draaidop onder de motorkap waar koelvloeistof onder door gaat. Deze draaidop zat opeens magisch los, ik heb geen idee hoe dat opeens gebeurd is. Daardoor kwam er dus stoom uit, heb hem inmiddels weer vast gezet.

Over de sleutel, ik heb nog wel een reserve sleutel. Probleem is dat dit probleem de vorige keer op een erg willekeurig moment gebeurde, dus ik zal eerst veel moeten rijden met de reserve sleutel met de kans dat het wel of niet weer gebeurd. Wat ik absoluut niet weer wil is dat t tijdens t rijden op een drukke weg wéér gebeurd voordat ik straks wel gewond raak.

Ik ga vanmiddag even langs mijn garage om advies te vragen.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.