Baleno 1.2 2017 LPG ? doen of niet?
#1
Hallo,
ik heb een vraagje omtrent de auto van een vriendin: een Suzuki Baleno 1.2 uit 2017. De auto rijdt heerlijk, ruim, zuinig (1 op 20). Omdat ze waarschijnlijk veel meer km's gaat maken zit ze te denken aan een LPG-installatie. De winst per km is lager dan in Nederland (benzine kost daar € 1,15) maar de kosten zijn ook veel lager (moderne nieuwe LPG-installatie kost ongeveer € 900 en er is geen aparte wegenbelasting, die zit al in de brandstofprijs, LPG kost daar dan € 0,45). De vraag is dan: hoe doet die 1.2 (geen mild-hybrid, tis de gewone 1.2) het op LPG? Ik heb in de loop der jaren zelf 5x een LPG-auto gehad en weet dus dat sommige motoren er geen enkel probleem mee hebben; anderen juist wel. Ik heb de importeur hier in NL gebeld maar daar hebben ze geen ervaringen/info; en men raadde het forum aan om naar ervaringen te vragen. En indien niet negatief: heeft deze motor hydraulische klepstoters?
Reply

#2
Gewoon NIET doen, 1:20 is prima, haal je nauwelijks winst mee.Je moet smering hebben voor de kleppen en de vraag is of de motor het aankan.Het is immers een 1.2, ben je ook gelijk je garantie ed kwijt.Ik raad het af en zou het ook niet doen,zou het risico niet nemen.Misschien dat een ander anders over denkt.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
Suzuki geeft aan dat de motoren van de Baleno niet geschikt zijn voor LPG.
https://media.suzuki.nl/documenten/speci...er2017.pdf. Zoals Leibniz stelt zal dit gevolgen hebben voor de garantie.

De motor is niet geschikt voor LPG omdat deze geen geharde klepzittingen heeft. Door de hetere verbranding bij LPG slaan (branden) de kleppen steeds dieper in de zittingen. Op een gegeven moment kunnen de kleppen niet meer gesteld worden en moet de kop gereviseerd worden. (google eens op LPG en Mazda 2 bi-fuel). Dat kost bij een garage al snel 1500 euro. Dit kan bij 50.000 km zijn maar ook na 100.000 km. Is ook afhankelijk van de rijstijl. Een klepsmeersysteem zou de levensduur van de zittingen kunnen verlengen maar hard bewijs hiervoor heb ik nooit kunnen vinden.

Zelf heb ik vorig jaar een oude Ignis gekocht op LPG-3 met kleppen die na 100.000 km uitgesteld waren. Je weet dan waar je aan begint: een revisie met geharde klepzittingen kost ongeveer hetzelfde als inbouw van een LPG installatie. en je kunt voorlopig vooruit (met af en toe kleppen stellen bij een Ignis).

Er zijn ook mensen die bij een nieuwe Suzuki een afweging maken tussen wel of geen garantie en kostenbesparing door LPG en de kosten van een koprevisie tzt. Zie bijv. https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/...nomy-2015/

Wat is wijsheid?
Reply

#4
(12-11-2019, 11:43)Leibniz Wrote: Gewoon NIET doen, 1:20 is prima, haal je nauwelijks winst mee.Je moet smering hebben voor de kleppen en de vraag is of de motor het aankan.Het is immers een 1.2, ben je ook gelijk je garantie ed kwijt.Ik raad het af en zou het ook niet doen,zou het risico niet nemen.Misschien dat een ander anders over denkt.

Na minder dan 30.000 km heb je de installatie er al uit (winst is ongeveer €0,03/km), daarna €750 winst per jaar.
Garantie loopt komende zomer toch al af.
Auto wordt nu geleast, zomer 2021 kan ze 'm voor €700 overnemen.
Het gaat mij dus nu puur om het technische verhaal. Heb zelf een Carisma 1.6 op LPG gehad, daar waren na 255.000km de kleppen/klepzetels nog als nieuw. Oftewel: er zijn motoren die er geen enkel probleem mee hebben, er zijn motoren (zoals bv de 1.0 in de Aygo/108/C1) waar je gegarandeerd na 30-50.000 km een koprevisie moet uitvoeren om 'm alsnog voor LPG geschikt te maken. Ik wil dus graag weten of er mensen zijn met ervaringen van deze 1.2 op LPG.

(13-11-2019, 12:25)Beem Wrote: Suzuki geeft aan dat de motoren van de Baleno niet geschikt zijn voor LPG.
https://media.suzuki.nl/documenten/speci...er2017.pdf. Zoals Leibniz stelt zal dit gevolgen hebben voor de garantie.

De motor is niet geschikt voor LPG omdat deze geen geharde klepzittingen heeft. Door de hetere verbranding bij LPG slaan (branden) de kleppen steeds dieper in de zittingen. Op een gegeven moment kunnen de kleppen niet meer gesteld worden en moet de kop gereviseerd worden. (google eens op LPG en Mazda 2 bi-fuel). Dat kost bij een garage al snel 1500 euro. Dit kan bij 50.000 km zijn maar ook na 100.000 km. Is ook afhankelijk van de rijstijl. Een klepsmeersysteem zou de levensduur van de zittingen kunnen verlengen maar hard bewijs hiervoor heb ik nooit kunnen vinden.

Zelf heb ik vorig jaar een oude Ignis gekocht op LPG-3 met kleppen die na 100.000 km uitgesteld waren. Je weet dan waar je aan begint: een revisie met geharde klepzittingen kost ongeveer hetzelfde als inbouw van een LPG installatie. en je kunt voorlopig vooruit (met af en toe kleppen stellen bij een Ignis).

Er zijn ook mensen die bij een nieuwe Suzuki een afweging maken tussen wel of geen garantie en kostenbesparing door LPG en de kosten van een koprevisie tzt. Zie bijv. https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/...nomy-2015/

Wat is wijsheid?

Grappig: de moeder van deze kennis heeft net een paar maanden geleden een Ignis (oudere model) op LPG gekocht Smile Na jouw verhaal ben ik benieuwd hoe dat zal gaan...
ot: waar is de informatie omtrent het wel of niet gehard zijn van de klepzittingen te vinden? Ik weet wel dat heel veel importeurs standaard LPG afwijzen, zodat het als leek moeilijk te beoordelen is of dat nou is uit technische gronden of gewoon om elk probleem/risico uit te sluiten.
ps bij de Vitara zegt Suzuki ook 'niet geschikt voor LPG'; toch levert Prins specifiek voor de 1.4 Boosterjet een LPG-installatie; dus blijkbaar heeft Prins er voor dat model wel vertrouwen in.
Reply

#5
Veel motoren kunnen slecht tegen LPG, je kan alleen maar kijken wat je aan winst haalt bespaard. Op den duur is het einde verhaal en ga je of de boel reviseren, economisch erg dom of je moet een andere auto kopen.Ervaringen met Baleno 1.2 met LPG zul je niet gauw vinden, 1 omdat er te weinig van verkocht worden, 2. en als die al zo zuinig rijdt zul je dat niet gauw verbeteren.Het vergt ook meer onderhoud smering van klepzetels. Moet ook goed afgesteld zijn anders krijg je problemen.Vraag me af of je dan niet beter af bent om te lopen naar je werk.( devil )Er zijn motoren die goed tegen LPG kunnen dat jouw Charisma daar tegen kon, wil niet zeggen dat het ook voor andere merken geldt.Prins kan het wel leveren, maar de vraag is wat doe je als de motor in de soep loopt? Geeft Prins dan nog thuis of draait de eigenaar voor de kosten op?Prins heeft een ander belang dan een importeur of eigenaar.Zelfs een oude Panda uit de jaren 80 kan goed tegen LPG, if it works don't fix it.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#6
In Italië worden ze nieuw verkocht op lpg.

https://www.autoscout24.de/lst/suzuki/ba...ac=0&qry=&
Reply

#7
(13-11-2019, 17:23)Leibniz Wrote: Ervaringen met Baleno 1.2 met LPG zul je niet gauw vinden omdat er te weinig van verkocht worden

Maar de 1.2 zit ook in de Swift, dus als daar mensen ervaringen van weten?
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.