11-11-2019, 20:05
Goedendag beste lezer.
Sedert afgelopen zomer ben ik in het bezit van een Alto uit 2003 (RF410 met de F10D motor)
Daar heb ik afgelopen maanden aan gewerkt om het nodige aan achterstallig onderhoud te verhelpen.
Nu het weer kouder wordt is er echter een probleem naar voren gekomen waar ik tot op heden wat mee worstel.
De lucht uit de ventilatie roosters blijft lauw, warme motor, tijdje stationair draaien...lauw..
Wat heb ik inmiddels al gedaan om te proberen dit probleem te verhelpen:
- Kachelradiator backflush -> wat rommel, en na 20 liter water m.b.v de tuinslang mooi helder.
- Backflush van het hele koelsysteem -> een beetje rommel (had immers al een aantal keren het systeem gespoeld d.m.v vullen en leeg laten lopen)
- Langdurig ontluchten, systeem sowieso heel langzaam gevuld om lucht in het systeem zo veel mogelijk te voorkomen.
Wat me verder opvalt:
- Het duurt behoorlijk lang voor de fan aanslaat.
- lucht uitstroom temperatuur werd na de complete backflush en tijdens het ontluchten na vullen met kvs bij ca 3000 t.p.m zo'n 55 °C, bij stationair ca 45 °C (in een ietwat verwarmde garage, vuldop nog niet op de radiator en met de motorkap open)
- na een koude start staat de kvs temp meter na ca 5 min netjes op de helft (in hoeverre stuurt de ECU hier in, worden er ruime marges gehanteerd om de gebruiker gerust te stellen?)
Morgen ga ik even een rit maken met de OBD scanner ingeplugd en met wat real time date op het display van de telefoon (die netjes met een magneet aan het dashboard zit, dus veilig af te lezen) kijken wat de kvs temp sensor aangeeft (gaat tot op de tiende graad nauwkeurig)
Ik kan met mijn autotechnische kennis nu alleen nog de thermostaat als overgebleven verdachte aanwijzen....
Of toch nog stiekem lucht in het systeem, of......wat denk jij?
Zie ik iets over het hoofd, verkeerde denkwijze of iets anders?
Gelukkig heb ik bij dit alles de beschikking over een mooi WPH waaruit ik de diverse instructies rondom het koelsysteem netjes opvolg, behalve het backflushen, dat heb ik in al mijn wijsheid besloten te doen.
De thermostaat heb ik al liggen, alleen heb ik tot op heden het principe gehanteerd; "if it ain't broken, don't fix it".
Dat laatste begint nu wel wat aan me te knagen gezien de staat van onderhoud waarin ik de auto kocht, had ondertussen immers makkelijk meegekund in alle werkzaamheden (waarover nog tot het einde van dit jaar vullend programma op stapel staat in de foto archieven)
Roept u maar, ik ben heel benieuwd wat jullie in deze zouden doen!
Sedert afgelopen zomer ben ik in het bezit van een Alto uit 2003 (RF410 met de F10D motor)
Daar heb ik afgelopen maanden aan gewerkt om het nodige aan achterstallig onderhoud te verhelpen.
Nu het weer kouder wordt is er echter een probleem naar voren gekomen waar ik tot op heden wat mee worstel.
De lucht uit de ventilatie roosters blijft lauw, warme motor, tijdje stationair draaien...lauw..
Wat heb ik inmiddels al gedaan om te proberen dit probleem te verhelpen:
- Kachelradiator backflush -> wat rommel, en na 20 liter water m.b.v de tuinslang mooi helder.
- Backflush van het hele koelsysteem -> een beetje rommel (had immers al een aantal keren het systeem gespoeld d.m.v vullen en leeg laten lopen)
- Langdurig ontluchten, systeem sowieso heel langzaam gevuld om lucht in het systeem zo veel mogelijk te voorkomen.
Wat me verder opvalt:
- Het duurt behoorlijk lang voor de fan aanslaat.
- lucht uitstroom temperatuur werd na de complete backflush en tijdens het ontluchten na vullen met kvs bij ca 3000 t.p.m zo'n 55 °C, bij stationair ca 45 °C (in een ietwat verwarmde garage, vuldop nog niet op de radiator en met de motorkap open)
- na een koude start staat de kvs temp meter na ca 5 min netjes op de helft (in hoeverre stuurt de ECU hier in, worden er ruime marges gehanteerd om de gebruiker gerust te stellen?)
Morgen ga ik even een rit maken met de OBD scanner ingeplugd en met wat real time date op het display van de telefoon (die netjes met een magneet aan het dashboard zit, dus veilig af te lezen) kijken wat de kvs temp sensor aangeeft (gaat tot op de tiende graad nauwkeurig)
Ik kan met mijn autotechnische kennis nu alleen nog de thermostaat als overgebleven verdachte aanwijzen....
Of toch nog stiekem lucht in het systeem, of......wat denk jij?
Zie ik iets over het hoofd, verkeerde denkwijze of iets anders?
Gelukkig heb ik bij dit alles de beschikking over een mooi WPH waaruit ik de diverse instructies rondom het koelsysteem netjes opvolg, behalve het backflushen, dat heb ik in al mijn wijsheid besloten te doen.
De thermostaat heb ik al liggen, alleen heb ik tot op heden het principe gehanteerd; "if it ain't broken, don't fix it".
Dat laatste begint nu wel wat aan me te knagen gezien de staat van onderhoud waarin ik de auto kocht, had ondertussen immers makkelijk meegekund in alle werkzaamheden (waarover nog tot het einde van dit jaar vullend programma op stapel staat in de foto archieven)
Roept u maar, ik ben heel benieuwd wat jullie in deze zouden doen!