Lauwe lucht Alto
#1
Goedendag beste lezer.

Sedert afgelopen zomer ben ik in het bezit van een Alto uit 2003 (RF410 met de F10D motor)

Daar heb ik afgelopen maanden aan gewerkt om het nodige aan achterstallig onderhoud te verhelpen.

Nu het weer kouder wordt is er echter een probleem naar voren gekomen waar ik tot op heden wat mee worstel.

De lucht uit de ventilatie roosters blijft lauw, warme motor, tijdje stationair draaien...lauw..

Wat heb ik inmiddels al gedaan om te proberen dit probleem te verhelpen:

- Kachelradiator backflush -> wat rommel, en na 20 liter water m.b.v de tuinslang mooi helder.


- Backflush van het hele koelsysteem -> een beetje rommel (had immers al een aantal keren het systeem gespoeld d.m.v vullen en leeg laten lopen)


- Langdurig ontluchten, systeem sowieso heel langzaam gevuld om lucht in het systeem zo veel mogelijk te voorkomen.


Wat me verder opvalt:


- Het duurt behoorlijk lang voor de fan aanslaat.


- lucht uitstroom temperatuur werd na de complete backflush en tijdens het ontluchten na vullen met kvs bij ca 3000 t.p.m zo'n 55 °C, bij stationair ca 45 °C (in een ietwat verwarmde garage, vuldop nog niet op de radiator en met de motorkap open)


- na een koude start staat de kvs temp meter na ca 5 min netjes op de helft (in hoeverre stuurt de ECU hier in, worden er ruime marges gehanteerd om de gebruiker gerust te stellen?)


Morgen ga ik even een rit maken met de OBD scanner ingeplugd en met wat real time date op het display van de telefoon (die netjes met een magneet aan het dashboard zit, dus veilig af te lezen) kijken wat de kvs temp sensor aangeeft (gaat tot op de tiende graad nauwkeurig)


Ik kan met mijn autotechnische kennis nu alleen nog de thermostaat als overgebleven verdachte aanwijzen....


Of toch nog stiekem lucht in het systeem, of......wat denk jij?


Zie ik iets over het hoofd, verkeerde denkwijze of iets anders?


Gelukkig heb ik bij dit alles de beschikking over een mooi WPH waaruit ik de diverse instructies rondom het koelsysteem netjes opvolg, behalve het backflushen, dat heb ik in al mijn wijsheid besloten te doen.


De thermostaat heb ik al liggen, alleen heb ik tot op heden het principe gehanteerd; "if it ain't broken, don't fix it".


Dat laatste begint nu wel wat aan me te knagen gezien de staat van onderhoud waarin ik de auto kocht, had ondertussen immers makkelijk meegekund in alle werkzaamheden (waarover nog tot het einde van dit jaar vullend programma op stapel staat in de foto archieven)


Roept u maar, ik ben heel benieuwd wat jullie in deze zouden doen!
Reply

#2
Sloop! ahahaha,vervang thermostaat en kijk of dat verhelpt, grote kans.Doet dat het niet voor de radiateur een stuk karton plaatsen.Miijn Suzuki's een swift en nu een Baleno ouder type worden heel gauw warm,ideaal.Dus is absoluut niet een kwaal. Kijk ook eens of de fan werkt! Sluit er 12 volt direct op, waar staat de temp meter op?die moet in het midden staan.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
Nou inderdaad, de helling af met dat ding, zo de plomp in....

Ehh, nee toch nog maar even niet....bedankt in ieder geval voor jouw reactie Leibniz!

Zoals ik ook al even aanhaalde in mijn openingspost, de kvs tempmeter staat na 5 min keurig in het midden en blijft daar ook staan, dit wordt zoals uit onderstaand relaas blijkt mijn vermoedens bekrachtigend geregeld door de ECU, de wijzer zal pas echt verder omhoog gaan als de motor oververhit dreigt te raken.

Ondertussen heden middag alvorens de terugweg vanuit het werk te aanvaarden de OBD scanner in de daartoe bestemde poort geprikt en de bijbehorende app op dashboard gezet (real time data uitlezen)

Daaruit blijkt dat de kvs redelijk snel opwarmt, binnen 5 minuten werd de 80 graden aangetikt.
Echter kwam op de snelweg de kvs temp niet meer boven de 85°C uit, pendelde wat heen en weer tusen de 78°C en 86°C.
Met als dieptepunt een acceleratie vanuit stilstand moment, bij even wat verder doorhalen in 2 en 3 zag ik even de 75°C voorbij komen.

Bij deze laatste actie werd de lucht uit de roostertjes wel ietsje warmer.

Ik heb ergens ooit geleerd dat een koelsysteem in de regel zo rond de 90°C gehouden wordt door de thermostaat, hooguit wat warmer in de file of bij flink belasten voordat de fan 'ingrijpt'.

Ik waardeer jullie 'input' heel erg, dus deel jouw mening en kennis vooral over bovenstaande (mits het een constructieve bijdrage is natuurlijk ;-)
Reply

#4
Slaat de fan aan?Voel ook eens de slangen onder motorkap van je radiateur van en naar de radiateur. Hoe zijn die?
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#5
De fan slaat zeker aan, tijdens het meermalen spoelen afgelopen zomer en na vullen ontluchten afgelopen keren.

Dat duurt alleen wel behoorlijk lang, nu is elke auto weer anders natuurlijk, maar toch.

Slangen zijn inmiddels allemaal een keer bevoelt, en zelfs een aantal afgelopen keer met de infrarood temperatuur meter.

De bovenste slang werd zo'n beetje 80 graden, en de slangetjes van en naar de kachelradiator ook.
De onderste radiator slang is zoals te vewachten dan een stukje koeler.
Reply

#6
Suzuki wordt snel warm,ik zou toch even thermostaat eruithalen en hem testen.In pan doen met water en verwarmen en kijken of die opent.https://www.youtube.com/watch?v=-XjXTVJhFLM
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#7
Het nieuwe exemplaar ligt al klaar om gemonteerd te worden, een Gates met 88 graden Celsius openingstemperatuur.

Ik ben inderdaad wel benieuwd naar de staat en openingstemperatuur van het huidige exemplaar.
Bedankt voor de link, ik was al wel bekend met deze test.
Reply

#8
Is er niet een stangetje los waardoor die niet warme lucht blaast?kachelradiateur schoongeblazen?
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#9
Is 55° C niet voldoende dan? Ik kan me haast niet voorstellen dat de lucht die uit de kachel komt warmer hoort te zijn. Anders brand je toch gelijk je handen als je ze om wat voor reden dan ook per ongeluk voor de ventilatieroosters houdt?
Reply

#10
.....some years later....

Maar goed, beter laat dan nooit kwam ik mijn topic hier weer tegen en ik kan melden dat de verwarming ondertussen werkt zoals hoort.

Ik heb de kachel radiator geflushed in tweerichtingen met behulp van een combinatie van water en lucht uit een compressor en een pistool welke deze twee variabel kan mengen.

Zodoende kun je met een lage waterdruk en pulserende luchtdruk door de 'pistool' te bedienen (max 2 bar) de vastzittende rommel uit de kanaaltjes van de radiator blazen.
Reply

#11
Goeie tip, Wouter. Ga ik binnenkort eens proberen bij de Alto (die nu bij onze zoon is). De verwarming werd ook nooit echt warm.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.