Swift 1.0 GLS uit '97 start niet meer
#1
Ik heb een Suzuki Swift GLS 1.0 uit 1997.
Laatste paar weken startte hij soms al moeizaam wanneer de tank bijna leeg was.

Vanochtend startte hij wel, maar na een minuut stilgestaan te hebben pruttelde hij even en viel hij opeens uit. Vervolgens wil hij niet meer starten, je hoort wel een soort van motor startgeluid constant als je hem probeert te starten.

Ligt dit aan de brandstoftoevoer denken jullie? Of kan het toch iets met de accu zijn?
Reply

#2
Zolang de startmotor de verbrandingsmotor nog rondgooit is er niks mis met je accu.
Vaak gaat de injector stuk, zijn al aardig wat topic over geschreven die je kunt vinden met de zoekfunctie.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#3
(11-12-2019, 11:37)remytjuh1994 Wrote: Zolang de startmotor de verbrandingsmotor nog rondgooit is er niks mis met je accu.
Vaak gaat de injector stuk, zijn al aardig wat topic over geschreven die je kunt vinden met de zoekfunctie.

Bedankt voor je reactie. Heb even wat topics doorgelezen en lees er veel over inderdaad.

Een ander herkenbaar probleem wat ik constant terug zie komen is het onregelmatig stationair lopen, tussen de 1000 en 2500 rpm. Dit gebeurt bij mij ook altijd stationair, dan gaat hij constant op en neer daartussen. Heeft dat ook te maken met de injector dan?

Mocht het de injector zijn, ken jij of misschien iemand anders een goed adresje waar je voor een redelijke prijs een nieuwe kunt kopen? Bedankt alvast!
Reply

#4
Onregelmatig toerental heeft vaak te maken met de stappenmotor van de stationair regeling óf de temperatuur sensor die dit systeem zou moeten helpen regelen.
Ik zou beginnen met de injector, die kun je doormeten om te controleren of ie inderdaad defect is.
Een vervangend exemplaar kun je vinden op de sloop, EBay, AliExpress. Is ook van alles over te vinden met de zoekfunctie.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#5
(11-12-2019, 13:41)remytjuh1994 Wrote: Onregelmatig toerental heeft vaak te maken met de stappenmotor van de stationair regeling óf de temperatuur sensor die dit systeem zou moeten helpen regelen.
Ik zou beginnen met de injector, die kun je doormeten om te controleren of ie inderdaad defect is.
Een vervangend exemplaar kun je vinden op de sloop, EBay, AliExpress. Is ook van alles over te vinden met de zoekfunctie.

Ik heb net gekeken naar het oliepijl en de olie is zo goed als leeg. Erg raar aangezien 2-3 maanden geleden hij volledig vernieuwd en hervuld is. Hij heeft niets gelekt.. heb de olie bijgevuld maar hij wil helaas nogsteeds niet starten, dus misschien was dat toch niet de oorzaak.
Reply

#6
Update: vanavond nog eens geprobeerd en na 2x proberen hoor ik een soort geluid alsof gas ontsnapt uit een gasfles (hiss) en start hij opeens weer. Erg opmerkelijk.. waar zou dit aan kunnen liggen? Iets met de brandstof toevoer?
Reply

#7
Je schrijft dat de auto moeilijk startte nadat tank bijna leeg was. Je moet zorgen dat er altijd voldoende benzine in je tank is, die dient ook als smering voor je brandstofpomp. controleer of je geen vacuum lekjes hebt. Meet de injectoren eens door.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#8
(13-12-2019, 23:53)Leibniz Wrote: Je schrijft dat de auto moeilijk startte nadat tank bijna leeg was. Je moet zorgen dat er altijd voldoende benzine in je tank is, die dient ook als smering voor je brandstofpomp. controleer of je geen vacuum lekjes hebt. Meet de injectoren eens door.

Het lag inderdaad aan de injector, die is kapot, moet vervangen worden. Heb een verzoekje op Onderdelenlijn geplaatst.

Weet iemand misschien nog iemand van wie ik een (tweedehands) injector voor de Swift goedkoop kan kopen?
Reply

#9
probeer eens op MP , ebay of bij Aliexxpress( nieuw), Mister Auto , Autodoc sloperijen Van Deijne, Japoto parts Groningen enz koop een nieuwe ga niet zitten kutten met een gebruikte.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#10
(15-12-2019, 02:10)Leibniz Wrote: probeer eens op MP , ebay of bij Aliexxpress( nieuw), Mister Auto , Autodoc sloperijen Van Deijne, Japoto parts Groningen enz koop een nieuwe ga niet zitten kutten met een gebruikte.

Ik heb een nieuwe gevonden op de engelse eBay. Dit is de link:
https://m.ebay.co.uk/itm/Fuel-Injector-f...1792780585

Weet je misschien of die voor de mijne geschikt is? De fabrikantcode is wel gelijk aan het originele onderdeel van Bosch. Wel heel goedkoop lijkt me. Alvast bedankt!
Reply

#11
Of ze passen geen idee, vergelijken met die van jou en ik zou ze alle 4 vervangen, dan ben je gelijk ervanaf dat de rest ook wel eens kan gaan stotteren.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#12
(22-12-2019, 22:09)Leibniz Wrote: Of ze passen geen idee, vergelijken met die van jou en ik zou ze alle 4 vervangen, dan ben je gelijk ervanaf dat de rest ook wel eens kan gaan stotteren.

1997 is bij mijn 1.0 Alto nog monopoint injectie, geen idee of dat bij een swift van dat bouwjaar ook zo is?
Reply

#13
Er is hier ook een topic over te vinden: https://www.suzukiclubnederland.nl/forum...?tid=28187
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.