Der Alte - '96'er Alto 1.0 ltr
#1
Nu ik zoveel lol met m'n oude Alto heb (en wat vragen voor het forum), leek het me goed ook even een voorstelrondje te doen.
De Alto is uit 1996 en gekocht als snelle vervanging na een aanrijding, waarbij de m'n daily total loss was. Vooral het ontbreken van zichtbare roest, bouwjaar <'97, de leuke wielen en dakspoilertje, maakten dat ik deze wilde hebben.
Maar ja, niet zo permanent als een tijdelijke oplossing, want de 'tijdelijke' Suzy vind ik stiekum toch ook wel erg leuk rijden.

Geen idee trouwens of het motortje nu singlepoint injectie of carburateur is? Automatische choke werkt goed iig.

[Image: 48922883566_64c141b319_z.jpg]
Rechter kant met wat commodant nr5 gepoetst Smile

Ze is dus nogal verschoten (eerste serie watergedragen lakken destijds?) rood en er zijn wel meer wat dingetjes mis met haar. Er is duidelijk op onderhoud bespaart...Bougies hadden 1.0mm elektrodenafstand, olie gitzwart, banden achter waren uit 2006 (!) en ik hoor een wiellager achter... Maar goed, daar was de prijs ook naar zullen we maar zeggen.

Dus na nwe olie, oliefilter, nwe NGK's en (ik dacht) de banden achter ff wisselen, zou het al wat beter moeten zijn.
Bleken er slotbouten op te zitten zonder dat de sleuteldop in de auto aanwezig was...
Na een ebay setje om dergelijke dingen er toch af te krijgen, bandjes achter laten wisselen voor wat versere exemplaren en voorwielen mee laten balanceren, want het stuur was boven de 100 bijna niet vast te houden.
Het rustig rijden leidde wel tot ruim 1:20 verbruik! Elk nadeel...Biggrin

[Image: 48922883551_cfbed8a6d5_z.jpg]

Rijdt veeeel beter, op het gezang van het wiellager na nog. Iemand een handleiding linkje hoe of wat daarvoor?

Dacht even hier vlakbij naar Suzy's place te gaan (hoe toepasselijk), maar die hadden nul Alto onderdelen. Leverde wel een leuke foto op iig:
[Image: 48922883521_672f2f2f49_z.jpg]

Laatste vraagje voor nu: iemand een adresje voor een nwe linker buitenhomokineet 20 tanden (op de aandrijfas)?

Alvast bedankt,
Walter
Reply

#2
Linkje voor lagers?of hoe je die vervangt?Mister Auto, Auto Doc,Bogijn automotive(?) vr onderdelen. Zijn er vast nog meer.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
Welkom!
Ziet eruit als een redelijk exemplaar ja, jammer van de vervaagde kleur maar dat heb je al aardig aangepakt.
Onderdelen kun je heel goedkoop halen via AUTODOC.nl bijvoorbeeld, scheelt ruim de helft met de Nederlandse auto materialen zaken.
Wiel lager vervangen staat als het goed is ergens een handleiding van op t forum, weliswaar voor een Swift maar in de basis is het karwei hetzelfde.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#4
(20-10-2019, 19:16)remytjuh1994 Wrote: Welkom!

Wiel lager vervangen staat als het goed is ergens een handleiding van op t forum, weliswaar voor een Swift maar in de basis is het karwei hetzelfde.
Thanks!
Bedoelde idd soort van beide, maar vooral hoe het aan te pakken. Geeneens een idee of er binnen en buitenlagers zitten, of maar eentje.
Ik ga ff de zoekfunctie gebruiken!

Ik denk dat ik Salto heel lang geleden een keer op het circuit ben tegengekomen, zal zo rond 2010 of zo geweest zijn, maar kan er ook naast zitten ;-)

Heel stiekum had ik ergens het idee om er tzt iets van te maken als ik weer m'n dagelijkse rijdend gemaakt heb.
Ook bij mij bekend dat er op de Ring een #Club1000 is, maar omdat deze van vóór '98 is, zou er - na rdw keuring - ook een andere motor in mogen...Idea

Als eerste heb ik vorige week al geprobeerd de homokineet te vervangen, maar er schijnen helaas nogal wat verschillende types te zijn..
Hoes was los toen ik hem kocht en te lang doorgereden denk ik, want nogal geluiden bij ver insturen en lichte belasting.

Alles moest los om erbij te komen...
[Image: 48931889886_0cd5fbb19b_z.jpg]

De linker lag al tig jaar op voorraad bij de locale onderdelenshop, maar was dus niet de juiste:
[Image: 48931348933_44fe51cb8c_z.jpg]

De originele voor mijn type moet 20 spie banen hebben, geen 19 zoals de linker homokineet Puzzled
Het is een Maruti (Japan) gebouwde, dus ik dacht dat de 19 vertanding zou passen, maar helaas..

[Image: 48932076727_7d43d7d5a9_z.jpg]

Maar ik moet ermee rijden, dus alles opnieuw ingevet en nwe klem erop. Rijdt een stuk beter, maar nog niet helemaal soepel als je ver instuurt en wat gas geeft...
Dus ik moet tzt nog een keer een nwe goeie vinden.
Mocht dus iemand er nog een nwe hebben liggen, lemmeknow Wink
Reply

#5
Net ff gegoogled, maar Maruti Udyog is de vestiging in India van Suzuki.. oeps :-)
Maar goed, daarmee weet ik nu wel welke homokineet ik zou moeten hebben 39
Reply

#6
Staat daar nou een Karmann Ghia met geperforeerde schijven?
Reply

#7
(21-10-2019, 07:39)Mafkikker Wrote: Staat daar nou een Karmann Ghia met geperforeerde schijven?
Scherp! en bijna goed: het is een '69'er type3 (ponton) met idd geventileerde en geperforeerde schijven en Porsche remklauwen (en wielen).
Projectje Wink
Reply

#8
(20-10-2019, 22:25)Airspeed Wrote: Het is een Maruti (Japan) gebouwde, dus ik dacht dat de 19 vertanding zou passen, maar helaas..

Goh, hoe die Maruti hier terecht is gekomen is een raadsel. De meesten hier komen uit Hongarije. Deze komt uit de Indiase fabriek (opgericht met Suzuki om het toen geldende importverbod daar te omzeilen).

Nou zijn deze in principe bouwgelijk, maar ik weet dat de auto daar lichte aanpassingen heeft mbt de weinigvermogende auto en het gebruik in bergachtige omgeving. Ik heb er verder niet zoveel verstand van, maar kan me voorstellen dat ze met andere onderdelen zijn uitgerust.
Reply

#9
(21-10-2019, 10:28)Airspeed Wrote: Scherp! en bijna goed: het is een '69'er type3 (ponton) met idd geventileerde en geperforeerde schijven en Porsche remklauwen (en wielen).
Projectje Wink

Zonder vermogen heb je die remmerij niet nodig, dus ik verwacht de nodige extra PK's op een achterwiel-aangedreven klassieker 39
Reply

#10
(22-10-2019, 07:12)Mafkikker Wrote: Zonder vermogen heb je die remmerij niet nodig, dus ik verwacht de nodige extra PK's op een achterwiel-aangedreven klassieker 39
Klopt Wink
Reply

#11
En toch heeft Maruti ( Suzuki India) Alto's naar Europa geëxporteerd.Ooit 5 jaar geleden of zo op vakantie in Servië er een gezien en daar stond Maruti op, was gelijk aan de Alto. Alleen denk ik dat ze voor de Indiase markt wel wat andere spullen gebruiken, qua kwaliteit iets minder,lees goedkoper.Volg best wat op YT en daar klagen Indiase bestuurders over veiligheid van Maruti of Suzuki, nou ja zoals ze rijden kan geen airbag of voorziening je rijden.Dus nu heb je de oude homokineet er op zitten?Sloperijen al geprobeerd?Japoto( groningen) Van Deijne,Volkel, er zijn vast nog wat.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#12
(31-10-2019, 23:19)Leibniz Wrote: Dus nu heb je de oude homokineet er op zitten?Sloperijen al geprobeerd?Japoto( groningen) Van Deijne,Volkel, er zijn vast nog wat.
Er is toch maar een nieuwe opgegaan. Bij Winparts besteld en zag eruit als goede kwaliteit en voor ca 50 euri ga ik geen gebruikte meer riskeren.
Startmotor had ook wat kuren af en toe, dus daar ook een nwe van opgegaan. In Ede lag nog een Nipparts nieuwe startmotor op de plank bij een onderdelenzaak. Blijkt hetzelfde onderdeel als voor Baleno te zijn. Hij was ietsjes dikker, maar paste perfect.

Nog steeds ca 1:20 gemiddeld, vnml snelweg, maar ik probeer er ook een beetje netjes mee te rijden 42

Inmiddels ook gezien dat de motor (G10B) een singelpoint injectie is met een injector bovenin het gasklephuis! Had ik nog nooit gezien iig, maar het werkt goed blijkbaar.
Ik zou tzt wel eens zo'n 1.0 16V blokje erbij willen hebben: die zijn dacht ik mulitpoint en hebben...wait for it...4 pk meer LOL!
Reply

#13
Inmiddels links het bovenste deurscharnier vervangen en zowaar ook een set originele werkplaatshandboeken weten te scoren Smile

[Image: 49101051766_c951565db6_z.jpg]

Genoeg klusjes die ik nog zou willen doen tzt, dus het komt goed uit!
Reply

#14
Vandaag maar eens de verdelerkap eraf gehaald om eens te zien hoe het eruit zag. Nou zo dus:
[Image: 49109419118_6efeffed4f_z.jpg]

Ook de rotor was volgens mij gewoon nog de originele van Denso (ruim 23 jaar oud..). Hier naast de nieuwe rotor (en kap) die ik gelijk maar ff gehaald heb:

[Image: 49110135792_c1970e5aa0_z.jpg]

Overigens hadden de (al eerder vervangen) bougies ruim 1 mm elektrodenafstand.
Ik verbaas me er regelmatig dus over dat het karretje nog steeds gewoon startte!

Ook meteen het brandstoffilter vervangen (ook origineel nog). Voelt toch allemaal net ff beter als dat allemaal weer vers is.
Tzt ook maar eens de klepjes stellen.
Reply

#15
Dat is een aardig ingelopen verdelerkap Tongue
Altijd fijn wanneer je Suzuki.
Er met enkele simpele onderdelen weer beter van gaat lopen 39
Reply

#16
Ik heb ook een maruti Alto uit 98, had er nog nooit van gehoord. Vindt het wel grappig staan dat plaatje onder de motorkap.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat voor bandenmaat heb jij om de velgen liggen?
Reply

#17
Hij lijkt met de nwe ontstekingsdelen idd wat meer 'oempf' te hebben op snelheid Wink

(24-11-2019, 09:36)Blackmustang Wrote: Ik heb ook een maruti Alto uit 98, had er nog nooit van gehoord. Vindt het wel grappig staan dat plaatje onder de motorkap.

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat voor bandenmaat heb jij om de velgen liggen?

165/65/13 ; zijn italiaanse velgen en ik heb ze meer gezien in exact deze uitvoering.
Breedte weet ik niet, maar denk 5J of zo.
Reply

#18
Vanmiddag met het handboek ernaast de kleppen gesteld. Was eigenlijk best simpel te doen en hoefde de krukas maar 1 x (360graden) te verdraaien en dan heb je 8 kleppen gecheckt/gesteld.
Toch best een aantal met ruim 5 honderste teveel, dus klopte wel dat ik wat hoorde. Net de proefrit gedaan en ik hoor het eerder wat overdreven getik niet meer, dus het is goed gelukt :-)

[Image: 49143142102_7cc6030ab9_z.jpg]
Reply

#19
Kleppen stellen is altijd een voldoening gevend karweitje Biggrin
Reply

#20
Hij loopt idd weer lekker, net iets makkelijker in de toeren, lijkt alsof het kleppen stellen dus ook ietsjes meer vermogen terug heeft gebracht Smile

Verder was er nog iets speling in de ophanging, bleek de fusee kogel onderaan te zijn en dan helpt alleen een nwe draagarm waar de fuseekogel ingeperst zit (weet ik nu). Was ook maar 23 euro, dus dat houdt het leuk.
Daarmee was het laatste wel gedaan en dat bleek met de APK-keuring: geen punten Biggrin

Toen ik de boom had uitgezocht en m'n auto aanwees, zag ik de kerstbomenverkoper wel ff denken ;-)

[Image: 49261017097_d6f108e8e9_z.jpg]
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.