raar geluid bij rechtdoor
#21
Voor kunt je niet zelf vervangen, tenzij je n geschikte hydraulische pers hebt. Die lagers zitten erin geperst namelijk.
Reply

#22
Bizar genoeg is precies na goedkeuring van mijn auto een voorwiellager aan de brom gegaan. Ik wil beidevoorwiellagers vervangen omdat ze nu nog maar zo'n 15 tot 18 euro kosten tegenwoordig.
Aan de vorm te zien is het denk ik geen kogellager maar een dubbelrijig tonlager wat er in zit. Dat is geschikter voor de wat grotere krachten die op het aandrijvende en sturende wiel zit.
Wat het lager persen betreft: Wat maakt de pers geschikt dan? Op mijn werk staat zo'n ding met een handpomp en een verstelbare ondertafel. Ik neem aan dat als ik een moppie ijzer van juiste diameter op lengte zaag ik al een heel eind kom? En bij het inpersen denk ik dat je vooral alleen op de buitenring moet duwen? Ik denk dat ik daarvoor een oud lager neem wat ik openslijp en van binnen weer dichtlas zodat het een fractie kleiner is dan het nieuwe lager. (Weet ik ook meteen wat er in zit, tonnen of kogels 34 ) Zoiets had ik ook gemaakt om wiellagers van een landbouwmachine op de plaats te tikken. Ik neem aan dat een pers nodig is omdat de lagers in een gat zitten wat anderhalf honderdste kleiner is dan de buitenmaat van het lager (persverbinding) en dat tikken dus niet lukt?
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#23
Klopt als een (pers)bus!


(25-09-2019, 18:51)Twenty-one Wrote: Bizar genoeg is precies na goedkeuring van mijn auto een voorwiellager aan de brom gegaan. Ik wil beidevoorwiellagers vervangen omdat ze nu nog maar zo'n 15 tot 18 euro kosten tegenwoordig.
Aan de vorm te zien is het denk ik geen kogellager maar een dubbelrijig tonlager wat er in zit. Dat is geschikter voor de wat grotere krachten die op het aandrijvende en sturende wiel zit.
Wat het lager persen betreft: Wat maakt de pers geschikt dan? Op mijn werk staat zo'n ding met een handpomp en een verstelbare ondertafel. Ik neem aan dat als ik een moppie ijzer van juiste diameter op lengte zaag ik al een heel eind kom? En bij het inpersen denk ik dat je vooral alleen op de buitenring moet duwen? Ik denk dat ik daarvoor een oud lager neem wat ik openslijp en van binnen weer dichtlas zodat het een fractie kleiner is dan het nieuwe lager. (Weet ik ook meteen wat er in zit, tonnen of kogels 34 ) Zoiets had ik ook gemaakt om wiellagers van een landbouwmachine op de plaats te tikken. Ik neem aan dat een pers nodig is omdat de lagers in een gat zitten wat anderhalf honderdste kleiner is dan de buitenmaat van het lager (persverbinding) en dat tikken dus niet lukt?
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#24
eruit slaan lukt wel. erin slaan is niet aan te raden...
Reply

#25
Inslaan hoeft niet eens, je doet de lager in vrieskast een nacht en die kan je dan zo erin krijgen als het goed is.En waarin de wiellager in komt kan je in de oven doen opwarmen zet wat uit pas het zo.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#26
Ah ja, maar als je dan toch een pers hebt staan...enige wat ik me af vroeg is over de kroonmoer op het lagerhuis naar het balgewricht, daarmee wordt de sporing/camber/toespoor gesteld? Kun je het aantal slagen tellen en precies zo vastzetten een nieuwe splitpen er in en klaar?
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#27
(26-09-2019, 18:53)Twenty-one Wrote: Ah ja, maar als je dan toch een pers hebt staan...enige wat ik me af vroeg is over de kroonmoer op het lagerhuis naar het balgewricht, daarmee wordt de sporing/camber/toespoor gesteld? Kun je het aantal slagen tellen en precies zo vastzetten een nieuwe splitpen er in en klaar?

Huh, kroonmoer op het lagerhuis? Bedoel je niet gewoon de centrale moer van de aandrijfas? Daar staat een vast aanhaalmoment voor en vervolgens borgen met een hamer en beitel op t randje van de moer. Spreekt voor zich als je ervoor hangt met je hoofd.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#28
Nee, als je fusee, aandrijfas, remklauw en veerpoot los hebt hangt alles nog aan de verbinding die ik bedoel. Dat is een kroonmoer met splitpen, verbonden met besturing. Dat zal los moeten als ik het lager will persen.
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#29
Dat is de buitenste stuurkogel, gewoon splitpen eruit en loshalen. Achteraf vastzetten en nieuwe splitpen erin.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#30
Ah dankje. Duidelijk. 39
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.