vleugeldeuren voor swift (zelf maken, met hoop kennis)
#1
Daar ben ik weer met dit forum, vorige keer had ik geen foto's maar nu ben ik al een heel eind op weg en alshet goed is zijn ze over twee weken klaar incl montage.

Het is een heel moeizaam project geweest waar een hele hoop problemen te voren kwamen.
Mochten mensen zich geneigt voelen dit over te doen, dit heb je nodig;

Hele hoop technische kennis
Volledig ingerichte metaalwerkplaats
Goed geluk
Heel heel veel staal van verschillende diktes
Een proefmodel, te halen van de sloop.
mensen die je kunnen begeleiden als er zich problemen voordoen


Nou hier komt het verhaal eromheen.
Ik had een tijdje geleden een tuningboekje gekocht op station. Daar stond een artikel over LSD doors in. Lambo style doors.
Het systeem ziet er eenvoudig uit en daarom heb ik besloten een eigen variant hierop te maken voor mijn swift sedan.
Na een paar weken orrienteren op het project ging het van start.
Als je hieraan wilt beginnen moet je eigenlijk een proefmodel hebben, dit werkt veel handiger en makkelijker als aan je eigen auto.
Op een zaterdag naar de sloop gereden en daar een swift doormidden gezaagt. Jammer voor die auto, maarja ik had hem nodig, kosten € 8.00 (Goede deal dus)


zie hier het resultaat
[Image: 526432_45_full.jpg]

Als je dat hebt ga je eens kijken hoe de constuctie er in details uitziet, je zult merken dat je dan op een aantal problemen loopt. Daarom werd hier onze grote vriend de flex te hand gegrepen.

[Image: 526432_44_full.jpg]

helaas is het gaan roesten omdat het buiten heeft moeten staan.

Als je dan die hele fase klaar hebt, dan ga je eens kijken naar de mogelijkheden, is het uberhaupt wel te realiseren. Het antwoordt was ja, je hebt in principe nergens last van.

Als je dan zover bent ga je een ontwerp op papier maken. Vanuit dit ontwerp ga je de stukken uit plaatstaal halen, varierend van 10 tot 20 mm.

te beginnen met een grondplaat die je tegen de auto aanschroeft;
[Image: 526432_47_full.jpg]

IN deze grondplaat ga je dan de gaten boren van de orginele bevestiging
[Image: 526432_46_full.jpg]

als je deze gaten goed gemeten hebt kun je dit deel op de auto bevestigen
[Image: 526432_43_full.jpg]

daarna ga je verder kijken hoe alles zou moeten werken, hier is echt een ontzettend lang verhaal over te vertellen, dus hou ik het kort.
Kijk een beetje naar een bestaand scharnier en voila 39

het draaigedeelte
[Image: 526432_49_full.jpg]

alle kleine onderdelen
[Image: 526432_48_full.jpg]

en als je dan alle onderdelen klaar hebt, krijg je iets wat op dit lijkt

[Image: 526432_42_full.jpg]

en tot slot een heeel belangrijk deel van de constructie, het nieuwe draaipunt van de lambo doors.

[Image: 526432_50_full.jpg]

Zoals al gezegt, het is een ontzettend leuk project, maar als je niet over de juiste materialen beschikt dan zal het nooit lukken. Voor een goed resultaat en goed werkende lsd doors heb je profecioneel spul nodig, zoals een draaibank, freesbank, buigbank, goed lasapparaat en zo kan ik nog even doorgaan.

Als het goed is zouden de scharnieren over twee weken klaar moeten zijn, ik ben heel erg nieuwsgierig naar het resultaat.

Ik hou jullie op de hoogte van de laatste ontwikkelingen

greetz Swiftcruiser
Reply

#2
fuck nou doen de foto's het niet, moment er wordt aan gewerkt
Reply

#3
ben benieuwd naar de foto's jah!!
[Image: balk%20dave%20swift3.jpg]
Reply

#4
wil ook de foto's kunnen bekijken
Reply

#5
Hier komen dan de foto's:
[Image: 526432_42_full.jpg]
[Image: 526432_43_full.jpg]
[Image: 526432_44_full.jpg]
[Image: 526432_45_full.jpg]
[Image: 526432_46_full.jpg]
[Image: 526432_47_full.jpg]
[Image: 526432_48_full.jpg]
[Image: 526432_49_full.jpg]
[Image: 526432_50_full.jpg]
Reply

#6
nou... uuhh.. dit zegt me nog niet veel maareh...
ik merk t vanzelf wel haha
veel suuk6 iig Wink
gr Cotjuh

Volvo 4 Life
[Image: onder.JPG]

Cotjuh zijn home page
Reply

#7


hey arco bedankt, je kunt ze van jou stuk afhalen, heb het helemaal bijgewerkt
Reply

#8
Damn ziet er goed uit hoor39
Reply

#9
dat mag ook wel, het is gvd een heel werk geweest om die zo netjes te schuren...

nu ben ik alleen nog aan het twijfelen of ik ze in kleur spuit of doe polijsten en dan met blanke lak doe behandelen.....
Reply

#10
Als je trouwens technische tekeningen hebt ben ik wel erg geinteresseerd!!! Op mn school (Studeer HBO Werktuigboukunde) staat namelijk alle ingredienten en apparaten die ik nog hebTongue (op sloop swift na dan he)

En heb ook al leren mee om te gaan en qua kennis van leraren heb ik ook zeker niet te klagen45 Zou het zelfs totaal CNC kunnen laten makenTongue45


Heb zelf anmelijk ook al aardige tijd gedacht om vleugeldeuren te fabriceren...
Reply

#11
Misschien een idee om die tekeningen hier op het forum te zetten, als die er zijn.

Dan hebben er meer mensen profijt van.
Balken, planken, luikjes en een tonnetje. Het was er allemaal, we verschilden alleen van mening over het aantal en of het er wel was34
Reply

#12
mooi werk 45 functioneert het ook al?
Reply

#13
als je idd werktuigbouwkunde studeerd is het al een zorg minder.

maar ik ga geen tekeningen bloot geven, dat heeft niks te maken met mijn werk bla bla bla, maar ik wil graag uniek blijven met mijn vleugeldeuren.

zover ik weet zijn er in de wereld 2 swifts met vleugeldeuren, en die rijden volgens mij in Australie. het kan goed zijn dat ik me vergis. maar dan nog wil ik uniek blijven.....

dus helaas geen tekeningen... maar als je slim bent zijn er meerdere wegen die naar rome leiden Tongue
Reply

#14
Hehe oke dan ga ik zelf wellicht eens wat bedenken moet geen probleem zijnTongueWink

Maargoed eerst andere dingen... (Fox repareren om maar voorbeeldje te noemenTongue)
Reply

#15
das ook belangrijk 39
Reply

#16
En om het feest compleet te maken, binnenkort kan ik een set scharnieren voor civic leveren voor onder de 800 euro compleet, dan wordt het al wat interessanter om de zaag erin te zetten... in plaats van 1200 euro...
Reply

#17
nou niet leuk....

ik wil er alleen eentje hebbenCry stupid

Tongue Tongue Tongue
Reply

#18
Je bent al niet de eerste op een swift hoor,maar er zou eigenlijk eens een universeel setje op de markt moeten komen he ?! Tongue
Reply

#19
tsja als kennis gedeeld zou worden, dan zou dat niet lang meer hoeven te duren Biggrin
Reply

#20
ik wist wel dat t wel sowieso een half jaartje ging duren voordat ik iets ging delen over de deuren...
de foto's zeggen eigelijk al genoeg devil
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.