een tweetal dingen audio
#1
Dag,

Zoals in het Wie is Wie topic is te lezen HIER https://www.suzukiclubnederland.nl/forum...566&page=2

Of misschien wel op pagina 1. Maar goed, het werd tijd voor nieuwe audio, een net setje kunnen overnemen van een ex-collage te weten:

1x http://www.lanzar.com/sku/vibe411
1x setje JBL GX963 6x9" voor achterin (met dank aan CabrioRob voor zijn handige howto met een plank)
1x setje JBL GX400 series, 10 cm
1x Alpine 500W sub.

Nu het volgende:

Mijn headunit low budget JVCtje heeft alleen 1x RCA uit, dus splitter besteld en 2x RCA naar achter getrokken en 1x RCA aangesloten op de AMP op chan 1&2 en 1x RCA op de chan 3&4 input. Deze 2 kabels lopen langs de bestuurderskant. Er zit ook een isolator tussen, just in case.

Van chan 3&4 ga ik naar de sub deze zit op een lowpass filter, chan 1&2 zitten de JBL speakers 6x9"[/align] op. De front speakers, worden nog wel vervangen, maar die zitten nu direct op de radio (de standaard aansluiting ISO)

Langs de andere zijde loopt de 12V meteen vanaf de accu.
Massa gemaakt (misschien dat dit het is)

geluid speelt prima MAAR en hier komen ze:

1. ik hoor een zoem (reageert niet op de dynamo) dus het blijft een toon
2. ik hoor als ik hem in zijn achteruit zet of de rem in trap een plopje

Dit lijkt zich alleen voor te doen door de luidsprekers niet door de sub.

en toen was het 21:00 dus donker, en was al een poosje bezig en moet het op straat doen, heb geen garagebox oid Tongue

Kan het zijn dat mijn massa niet goed genoeg kaal is gemaakt, kwam een schroefgat tegen en daarom heen heb ik het kaal gemaakt met een platte schroevendraaier en meer niet eigenlijk.

Zou het ook de accu kunnen zijn, volgens mij zit de standaard 45Ah accu er in, merk ook wel dat hij het niet heel tof vind als ik mijn verlichting aan doe en stationair draai dan zie ik het LCD van de klok een beetje mee flikkeren

Tips? Ik hoor ze graag, ik ga morgen weer verder ermee.
Reply

#2
Zou wel een iets zwaardere accu inzetten( 54Ah), maar op zich zou die dat moeten kunnen trekken als je niet meer op hebt staan en je geeft aan dat die dat niet erg fijn vindt. Heb je wel degelijke dikke massakabel en + kabel gebruikt, ook goede bedrading naar speakers toe? Ik heb er zelf geen verstand van verder , weet wel dat goede kabels essentieel zijn. Tijd van Bonk muziek in de auto heb ik nooit gehad( I just skipped that one), gehoor is nog van een teenager,hahahaha Hier om wat uit te pluizen : https://www.google.com/search?client=fir...ub+in+auto
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
Juist dat massa punt is heel belangrijk, wat er aan stroom gaat lopen staat of valt bij de zwakste schakel, wat erin gaat moet er ook weer uit, een goede massa verbinding is minstens zo belangrijk als de +12V.

Zoals hierboven al wordt aangehaald geldt dat dus ook voor de dikte van die kabel.

Isolatoren zouden mits alles correct is aangesloten niet nodig hoeven zijn, het haalt de geluidskwaliteit enorm naar beneden.

Leg in ieder geval de +12V kabel en signaal kabels niet naast elkaar, dan treed er elektromagnetische interferentie op.
Reply

#4
Wat hierboven al genoemd wordt is correct. 45Ah accu is klein, maar dat hoeft geen probleem te zijn. Dat is zeker niet de oorzaak van het gezoem. Dus eerst goed naar de bekabeling kijken Wink

Een beetje geflikker van het LCD klokje is heel normaal hoor, er zal altijd iets van spanningsdrop zijn.
Ik draai met een 45Ah accu een 400 watt en een 800 watt RMS versterker Tongue
Reply

#5
Right,

Inmiddels weer wat verder:

Uitgesloten zijn:

De isolator, ook zonder überhaupt op de headunit te zijn aangesloten blijft het probleem

Het massapunt blank gemaakt en nieuw oog erop en goed vastgezet

Zowel de massa als de plus zijn zo dik als mijn pink. Dikte daarvan kan het dus niet echt wezen.

Speakerkabels gecontroleerd en vervangen

Zowel de RCA als de plus kabel liggen gescheiden.

Ook zonder sub aangesloten hoor ik de toon en plop.

Overigens is het geluid al aanwezig zonder draaiende motor, dus accesoirestand.

Lijkt vanuit de AMP te komen dus
Reply

#6
Als ik je verhaal goed begrijp, heb je het geluid ook als je de signaalkabels los haalt van de amp?
En dus zonder draaiende motor?

Dan zit het zoemen 100% zeker in de versterker ja.

En het ploppen... dat zit vermoedelijk toch in de 12v voeding. Doet je achter verlichting/remlichten het allemaal naar behoren? Misschien dat daar een massa probleempje is, die ervoor zorgt dat er wat spanning op de massa staat tijdens remmen?
Het is maar een suggestie.
Reply

#7
Ik ga vandaag mijn achterlicht units eens bekijken en openmaken

Die toon is nog niet heel irrtanti hoor je alleen als het stil is
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.