P0420 Swift Sport 2007
#1
Goedemiddag beste forum leden.

Ik ben nu iets meer dan een jaartje gelukkig eigenaar van een Swift Sport uit 2007.

Recentelijk heb ik op vakantie een P0420 fout code gekregen, nu heb ik de uitstoot laten meten bij de garage waar ik de auto heb gehaald, en daar haalde de auto de APK normen gemakkelijk (CO =< 0.25 en lambda was 0.995-1.00).

Recentelijk is een van de bobines stuk gegaan tijdens snelweg rijden, waardoor ik voor 3-4 km op 2 cylinders heb gereden. Bij een Suzuki garage nieuwe bobines erin laten zetten met bougies erbij. Daar werd mij verteld dat de katalysator ook stuk zou kunnen zijn.

Mijn vraag is nu, hoe realistisch is het dat de katalysator dusdanig stuk is dat deze vervangen moet worden, zeker als de metingen erop wijzen dat alles het prima doet.

Verdere info die nuttig is:

- Auto heeft 127k km op de teller staan.
- Na het vervangen van bobines+bougies ~700 km gereden voor de foutmelding, rond de 350 km noodgedwongen 95 octaan benzine moeten tanken, rijd verder altijd op 98+.
- In Duitsland (was daar op vakantie) code laten resetten, sindsdien ~600-700 km gereden, lampje tot heden uit.
- 2e lambda sensor is vervangen op 110k km.
- Auto draait en rijdt voor de rest prima.

Op het internet lees je van alles, vooral dat met deze generatie swift vaker dit soort problemen op komen dagen, wat dan niet echt problemen zijn. Wat zijn dingen die ik kan doen/ wat is jullie idee mbt dit "probleem"?

Met vriendelijke groet,

Daniel.
Reply

#2
Ik zou iig voorlopig wachten tot het lampje weer gaat branden.
Bij sommige van dit model zit er een fout in de software inderdaad, de marges voor de katalysator-werking staan te krap ingesteld.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#3
De dealer heeft een software update mocht je auto die nog niet hebben gehad maar uiteindelijk kreeg ik het ook nog terug. Wat Remy zegt over de marges heb ik mijzelf ook wijsgemaakt en ik geloof daar ook in. Geen dealer of garage die het eigenlijk echt heeft verholpen. Mijn sport had het bij 24500 al en heeft bij 39000 en nieuwe kat gekregen en is met 132000km verkocht. De storingsmelding was nooit volledig verholpen.
39



Reply

#4
Bedankt voor de reacties Smile.

Of de auto een software update heeft gehad weet ik niet, zal het een keertje laten nakijken. Ik denk zelf eerlijk gezegd ook niet dat de kat kapot is, en als het wel het geval is, niet dusdanig dat deze de apk niet meer haalt. Ik ga het ook wel gewoon bij "marges" houden of domme pech en slechte meting door een combi van 95 octaan + het nog schoonbranden kat oid (als dat daadwerkelijk een ding is).
Reply

#5
Hallo allen,

Ik heb ook problemen met code p0420.
Mogelijk heb ik de software update nodig (lambda sonde en katalysator zijn het probleem niet bij mijn auto).
Waar kan ik een software update doen en wat mag dat kosten?
Moet dit bijvoorbeeld perse bij een suzuki dealer of kunnen andere garages dit ook?

Gr
Reply

#6
(05-03-2020, 18:41)Tvmswift Wrote: lambda sonde is het probleem niet bij mijn auto.

Dat zeiden ze bij mij ook, ook code P0420.

1e garage zei kapotte katalysator (ging €750 kosten), 2e garage heeft emissie testen uitgevoerd en heeft het probleem kunnen 'pinpointen' naar de voorste lambasonde (ging € 100 kosten).

Toch was het bij mij de voorste lambasonde, deze laten vervangen een half jaar geleden, lampje is niet meer terug gekomen 39
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.