14-08-2019, 17:44
Goedemiddag beste forum leden.
Ik ben nu iets meer dan een jaartje gelukkig eigenaar van een Swift Sport uit 2007.
Recentelijk heb ik op vakantie een P0420 fout code gekregen, nu heb ik de uitstoot laten meten bij de garage waar ik de auto heb gehaald, en daar haalde de auto de APK normen gemakkelijk (CO =< 0.25 en lambda was 0.995-1.00).
Recentelijk is een van de bobines stuk gegaan tijdens snelweg rijden, waardoor ik voor 3-4 km op 2 cylinders heb gereden. Bij een Suzuki garage nieuwe bobines erin laten zetten met bougies erbij. Daar werd mij verteld dat de katalysator ook stuk zou kunnen zijn.
Mijn vraag is nu, hoe realistisch is het dat de katalysator dusdanig stuk is dat deze vervangen moet worden, zeker als de metingen erop wijzen dat alles het prima doet.
Verdere info die nuttig is:
- Auto heeft 127k km op de teller staan.
- Na het vervangen van bobines+bougies ~700 km gereden voor de foutmelding, rond de 350 km noodgedwongen 95 octaan benzine moeten tanken, rijd verder altijd op 98+.
- In Duitsland (was daar op vakantie) code laten resetten, sindsdien ~600-700 km gereden, lampje tot heden uit.
- 2e lambda sensor is vervangen op 110k km.
- Auto draait en rijdt voor de rest prima.
Op het internet lees je van alles, vooral dat met deze generatie swift vaker dit soort problemen op komen dagen, wat dan niet echt problemen zijn. Wat zijn dingen die ik kan doen/ wat is jullie idee mbt dit "probleem"?
Met vriendelijke groet,
Daniel.
Ik ben nu iets meer dan een jaartje gelukkig eigenaar van een Swift Sport uit 2007.
Recentelijk heb ik op vakantie een P0420 fout code gekregen, nu heb ik de uitstoot laten meten bij de garage waar ik de auto heb gehaald, en daar haalde de auto de APK normen gemakkelijk (CO =< 0.25 en lambda was 0.995-1.00).
Recentelijk is een van de bobines stuk gegaan tijdens snelweg rijden, waardoor ik voor 3-4 km op 2 cylinders heb gereden. Bij een Suzuki garage nieuwe bobines erin laten zetten met bougies erbij. Daar werd mij verteld dat de katalysator ook stuk zou kunnen zijn.
Mijn vraag is nu, hoe realistisch is het dat de katalysator dusdanig stuk is dat deze vervangen moet worden, zeker als de metingen erop wijzen dat alles het prima doet.
Verdere info die nuttig is:
- Auto heeft 127k km op de teller staan.
- Na het vervangen van bobines+bougies ~700 km gereden voor de foutmelding, rond de 350 km noodgedwongen 95 octaan benzine moeten tanken, rijd verder altijd op 98+.
- In Duitsland (was daar op vakantie) code laten resetten, sindsdien ~600-700 km gereden, lampje tot heden uit.
- 2e lambda sensor is vervangen op 110k km.
- Auto draait en rijdt voor de rest prima.
Op het internet lees je van alles, vooral dat met deze generatie swift vaker dit soort problemen op komen dagen, wat dan niet echt problemen zijn. Wat zijn dingen die ik kan doen/ wat is jullie idee mbt dit "probleem"?
Met vriendelijke groet,
Daniel.