auto rookt bij starten
#1
hallo mijn wagon r rookt bij starten na even gelopen te hebben is het weg het schijnt er aan te kunnen liggen dat de klepsteelrubbers iets lekken volgens mij zitten er 16 in ik kan het verkeerd hebben maar mijn vraag is als ik er iets dikkere olie in zou doen zou dit iets helpen en welke zou er dan in moeten bedankt alvast voor de hulp
Reply

#2
Welke kleur is de rook?
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#3
sorry vergeten er bij te zetten is licht blauw dus olie
Reply

#4
Wat vr olie heb je er nu in zitten dan? 10W40 is goed genoeg lijkt me.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#5
volgens mij 15/40 maar weet het niet zeker zou 10/30 niet beter zijn is wat dikker
Reply

#6
Zou zo snel mogelijk probleem oplossen mbv een beun of zo, want weet niet of die zo door een apk komt. Dikkere olie ed is uisttel van executie.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#7
Dikkere olie zou ik niet doen, denk dat je daar meer nadelen als voordelen van kan ondervinden.
Wat misschien wel kan helpen is een additief met weekmakers voor de rubbertjes.
Wat je daar precies voor moet hebben weet ik ook niet, maar waarschijnlijk kan de automaterialen verkoper (oa Brezan ed) je daar wel mee helpen.
Reply

#8
heeft toch niets met apk te maken hij rookt alleen even als ik hem start na 2 minuten is het weg wat ik gelezen heb hier op het forum is of lekke klepsteelrubbers of een fout in de pc deze geeft bij koude start te veel benzine daardoor kan hij ook roken ook omdat hij bij koude motor 2000 toeren maakt stationair en dit ook na 2 minuten naar 900/1000 gaat dus is gewoon de vraag zou dikkere olie iets helpen zodat het niet zo makkelijk langs de rubbers lekt

ja had ik ook gelezen oil leak stop maar daar lees je veel goede maar ook slechte ervaringen van maar ja 16 klepsteelrubbers vervangen ben je ook even zoet mee
Reply

#9
2000 is wel teveel bij koude start. Rond de 1500 is normaal.

tip:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Leesteken
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#10
(15-07-2019, 10:08)Nothingmatters Wrote: 2000 is wel teveel bij koude start. Rond de 1500 is normaal.

tip:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Leesteken
sorry voor de late reactie ik was op vakantie ja 2000rpm schijnt vaker voor te komen is een fout in de computer maar niet schadelijk
Reply

#11
iemand een idee hoe ik er achter kom welke motor er in zit
Reply

#12
Dat staat ergens op blok. Staat het niet op iets van documentatie van je auto? Anders toets je jou kenteken in bij google of een online auto onderdelenhandel en dan vind je het ook.
"Uitvoeringen en varianten
De Wagon R kwam bij ons in 1998 met een keuze uit twee motoren, een 1,0 liter viercilinder met 48 kW/65 pk en een 1,2 liter met 51 kW/69 pk. In 2000, tegelijk met de komst van de Opel Agila, kreeg de Wagon R een + achter z’n naam en is het front iets anders gelijnd, met minimale verschillen met de Agila. Tegelijk is de 1,2 liter vervangen door een 1,3 liter, met 56 kW/76 pk. De 1,3 liter diesel (vanaf 2004, 51 kW/70 pk) is bij ons zeldzaam. Suzuki en Opel pasten uitsluitend eigen motoren toe, waarbij het Japanse merk vooral met de 1,0 beter scoorde. We kennen de uitvoeringen Basic, GA, GL, GLS en GLX. De Basic met zwarte bumpers komt maar heel weinig voor. De GLS en GLX zijn best rijk uitgerust, onder meer met de gewenste stuurbekrachtiging"
39



Reply

#13
bedankt voor je reactie helaas staat er niks op het kenteken op het blok vind ik ook niks als ik bij een winkel kenteken intoets komen er soms verschillende motorcodes uit word ik helaas niets wijzer van. misschien dat iemans hier iets mee kan dan kan ik de juiste klepsteelrubbers bestellen hopelijk is het roken dan opgelost bij het starten
Reply

#14
Zo moeilijk is dat niet lijkt me kijk hier eens: https://www.onderdelenzoeker.nl/motorcodes
Suzuki en dan wagon R+
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#15
Ik lees ergens terug dat je een special hebt. Alle 25 specials die te koop staan zijn 1.3 benzine wat motorcode G13BB is.
39



Reply

#16
ja klopt inmiddels gevonden is een rb413 g13bb schijnt dat het ook aan de pcb valve kan liggen deze regelt de carterontluchting ik zal eens kijken wat ik hier aan kan doen misschien is het dat wel
Reply

#17
Die raken idd ooit aan vervanging toe en zijn vast nog bij de dealer te bestellen.
39



Reply

#18
Je kan die ook reinigen met wasbenzine.duur stukje plastic, 25 euro.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#19
dan ga ik hem toch reinigen bedankt voor de tip
Reply

#20
Waarschijnlijk uitgedroogde klepsteelrubbers ja, is een kwaaltje bij deze motoren.
Als je geen werkplaats en uitgebreide technische kennis hebt, heeft het geen nut om nieuwe rubbertjes te bestellen. Om ze te vervangen moet de cilinderkop eraf, alle kleppen eruit, rubbers vervangen. En alles weer terug erop.

Ik zou lekker olie bijvullen, en niet te veel in je spiegel kijken tijdens t starten.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.