Leon's Ignis Sport. Update remsysteem!
#21
Leuk project dit!

Ik heb zelf ook zo'n Iggy Sport gehad en daarbij de remmen ge-upgrade.
Remschijven had ik hier vandaan: https://www.mtecbrakes.com/index.php
Remblokken EBC Greenstuff, gevlochten remleidingen, gereviceerde (en meteen rood gespoten) remklauwen en race-remvloeistof. De rem reactie was heel licht en direct en de remkracht erg goed.

Ook, als je toch nieuwe banden voor racen gaat doen, probeer zo'n origineel setje Enkei wielen te vinden om ze omheen te doen. Die zijn lekker lichtgewicht.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#22
Even een update, afgelopen tijd wat nieuwe goodies verzameld en bezig met de auto:

Allereerst een tweede (identieke) stoel gevonden met daarbij een 6punts gordel. Gordel is helaas een Chinese Sabelt, dus die moet nog vervangen worden.
[Image: 2019-09-02_Stoelen01.jpg]

Om ze in de auto te monteren moeten er frames gemaakt worden. Aangezien de originele stoelen inclusief frames al verkocht en dus weg zijn moet er iets anders voor komen. Gelukkig verkoopt Biesheuvel inlas frames:
[Image: 2019-09-02_Stoelframes01.jpg]

[Image: 2019-09-02_Stoelframes02.jpg]

Deze worden er komende week ingelast zodat hierop de L-beugels en de stoelen op gemonteerd kunnen worden. Ik heb ook de nodige gordelogen en grondplaten liggen dus die kunnen meteen onder de auto gelast worden.

Verder het interieur nog wat leger gemaakt. Dashboard is er nu uit zodat ik kan starten met het vereenvoudigen van de bekabeling en het verwijderen van de heaterbox.
De isolatie onder het dashboard en de bitumen platen in de auto zijn eruit. Achter het dashboard moet nog gebeuren. Zal wel een aardige klankkast worden.
[Image: 2019-09-02_Interieur01.jpg]

Hemel is er ook uit.
[Image: 2019-09-02_Interieur02.jpg]

Er begint zich inmiddels wel een beste berg 'overblijfselen' achter de auto te vormen Smile
[Image: 2019-09-02_Afval01.jpg]

Komende week nog even knutselen en weer een update!
Cupra Born Copper Edition '21 (daily)
Volkswagen Golf GTI Edition 35 '11 (family)
Suzuki Ignis Sport 1.5 '03 (hobby/trackday)
Reply

#23
Das behoorlijk kaal Leon 43
Reply

#24
Geen halve maatregelen! Ben benieuwd waar dit stopt 42
Reply

#25
Dikke shizzel Leon!

Klein tipje van mij.. laat je kachel zitten.
Ik heb in het verleden zonder kachel gereden en was niet prettig kan ik je vertellen.

30 september zijn wij op zandvoort met een paar mannen, kom je dan ook mee rijden?
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#26
Mooi werk Leon.

Succes met de verdere werkzaamheden 39
Reply

#27
Thanks voor de reacties!

(08-09-2019, 08:24)Salto Wrote: Dikke shizzel Leon!

Klein tipje van mij.. laat je kachel zitten.
Ik heb in het verleden zonder kachel gereden en was niet prettig kan ik je vertellen.

30 september zijn wij op zandvoort met een paar mannen, kom je dan ook mee rijden?

De kachel is nogal een gevaarte in deze auto. Ik wil eigenlijk gaan kijken naar een elektrisch alternatief. In kitcar land gebruiken ze nog wel eens 12v haarfohns en dat zou goed werken. Doel is in ieder geval om alles zo simpel en toegankelijk mogelijk te maken.

Ik zou graag mee willen maar ik kan niet de 30e. Daarnaast twijfel ik of de auto nu goed genoeg is om langere sessies te rijden (qua koeling, remmen enz). Ik ga wel op de 29e in Lelystad rijden bij Wimedo.

Ik ben nog wel op zoek naar een compacte gel of lithium accu welke in de auto geplaatst kan worden. Bij voorkeur monteer ik de accu op de tunnel tegen het schutbord dus hij moet niet te groot zijn. Nog tips?

Als het goed is (als de lasser niet afzegt) gaan vanavond de frames en gordelogen erin.
Cupra Born Copper Edition '21 (daily)
Volkswagen Golf GTI Edition 35 '11 (family)
Suzuki Ignis Sport 1.5 '03 (hobby/trackday)
Reply

#28
Ik heb racekachels gehad, cant beat standaard, het gewicht is niet heftig.
Ook de accu niet te moeilijk denken, ik heb heel lang een kleine accu achterin gehad, maar dat was een hoop met startkabels kloten.

De 30e gaan wij ook testen met de Ignis. Hebben remkoeling gebouwd. Kijken wat dat doet!
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#29
We zijn inmiddels een stapje verder. De bodem van de gehele auto is nu ontdaan van bitumen en bijbehorende resten.

[Image: 2019-09-14_Bodemschoon01.jpg]

Toen het enigszins schoon was zijn gestart met een poging de stalen frames van Biesheuvel in de auto te krijgen maar dat was mede door de vorm van de middentunnel praktisch onmogelijk. Ook moest de stoel meer naar rechts gemonteerd worden dan deze frames toestonden dus dat viel af. Uiteindelijk maar twee kokers over de gehele breedte van de auto gelast welke bij de dorpels en op de middentunnel vastgelast zijn. Hierop zitten de L beugels vastgebout en daaraan weer de stoelen. Zo hebben we nu een onwijs stevig geheel! Ook zijn er in de middentunnel gordelplaten met ogen gelast zodat de gordels gemonteerd kunnen worden.

[Image: 2019-09-26_Stoel01.jpg]

[Image: 2019-09-26_Stoel02.jpg]

Ook even de tweede stoel ernaast gezet maar zit nu niet in de auto vanwege het missen van de gordel.

[Image: 2019-09-17_Stoelenproefpassen01.jpg]

Over gordels gesproken, ja ik weet dat de schoudergordels niet volgens de regels zijn. Het volgende projectje op de agenda is een harness bar waaraan de schoudergordels vastgemaakt kunnen gaan worden.

Ook nog even bezig geweest met het ophogen van het schakelmechanisme.

Totale verhoging is nu 7cm en dit rijd erg fijn!

[Image: 2019-09-24_Schakelmech02.jpg]

[Image: 2019-09-24_Schakelmech01.jpg]

Toen maar weer eens rijden. Ik had al in de planning staan om te gaan rijden tijdens één van de laatste keren slalom. Gisteren meegedaan. Uiteraard was het ongelofelijk slecht weer. Veel regen maakte het rijden erg lastig.

Begonnen op de straatbanden en een korte verkenning gedaan. Toen het iets droger begon te worden overgestapt op semi slicks aan de voorkant die ik laatst voor een paar tientjes op de kop had getikt. Na een 360gr en wat glijpartijen achterop ook de semi's gelegd en buiten de baan de banden even goed opgewarmd.

[Image: 2019-09-29_Wimedo01.jpg]

Toen weer wat heats gereden en een mooie tijd neer kunnen zetten. Achteraf de juiste keuze om op semi's te rijden want het is beloond met de beste tijd in klasse 5 (verbeterde standaard tot 1600cc)!

[Image: 2019-09-29_Wimedo02.jpg]

[Image: 2019-09-29_Wimedo03.jpg]

[Image: 2019-09-29_Wimedo04.jpg]
Cupra Born Copper Edition '21 (daily)
Volkswagen Golf GTI Edition 35 '11 (family)
Suzuki Ignis Sport 1.5 '03 (hobby/trackday)
Reply

#30
Lekker bezig. Nette prestatie
39



Reply

#31
En uiteraard ook weer een filmpje inclusief glijpartijen 34

https://youtu.be/V9hdUuIOKk8
Cupra Born Copper Edition '21 (daily)
Volkswagen Golf GTI Edition 35 '11 (family)
Suzuki Ignis Sport 1.5 '03 (hobby/trackday)
Reply

#32
Lekker glibberen en glijden zo! Wel mooi zo'n dikke beker Biggrin
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#33
Erg leuk opgebouwde auto: met weinig geld heel veel lol en serieuze prestaties!
Nice.
Reply

#34
We zijn inmiddels weer een half jaartje verder maar zeker niet stil gezeten!

Sinds de vorige update vorig jaar nog één Wimedo evenement meegepakt en daarna de auto in de winterslaap gezet en plannen gemaakt voor het nieuwe jaar. Allereerst wilde ik meer stabiliteit in de auto en dus daarom besloten om alle ophangingsrubbers te vervangen. Om dit te doen een klein vermogen gestort op de rekening van Biesheuvel voor een doosje Powerflex Black.

[Image: 2020-01-30_powerflex01.jpg]

Dit zijn de bussen voor de voorste en achterste draagarmen, alle bussen van de voorste stabi en een setje camber bouten.

Toen begonnen met het slopen van de auto. De gehele achteras gedemonteerd, voorste draagarmen en stabi verwijderd en alles schoongemaakt en opgefrist. De achterste draagarmen zijn niet heel stevig en daar lassen ze vaak een strip in, dus dat hebben wij ook maar gedaan. Na het inpersen van de rubbers ziet dat er dan zo uit:

[Image: 2020-02-26_draagarmen01.jpg]

[Image: 2020-02-26_draagarmen02.jpg]

[Image: 2020-02-26_draagarmen03.jpg]

Om alles netjes te kunnen monteren gelijk nieuwe bouten gekocht bij de dealer (oude waren allemaal rot of heb ik moeten kapotslijpen).

[Image: 2020-02-26_draagarmen04.jpg]

Daarna is de hele boel weer onder de auto gezet (helaas geen foto's van gemaakt). De camberbouten doen hun werk trouwens goed ;-)

[Image: 2020-02-28_camber01.jpg]

Toen was het weer eens tijd om lekker te gaan rijden. Op 29 februari was de eerste keer vrijrijden op het vernieuwde circuit van Zandvoort dus daarvoor ingeschreven. Uiteindelijk twee heats kunnen rijden.

[Image: 2020-02-29_ignis01.jpg]

[Image: 2020-02-29_ignis02.jpg]

En een Youtube filmpje van de tweede heat: https://youtu.be/FsLcFriKO0A

De eerste heat reed ik nog op de straatbanden aangezien we aan de late kant waren en dus geen tijd hadden om te wisselen naar de semi's. De tweede heat heb ik wel kunnen rijden op de semi's. Dit ging echter 2 minuten voor het einde van de heat niet goed. Ik merkte na een keer hard over de cerbstones voor de Arie Luyendykbocht gereden te zijn dat mijn stuur aan het einde van het rechte stuk scheef stond, een paar bochten verder begon heel de auto hard te trillen. Uiteindelijk rustig naar de pits gereden om de schade te bekijken:

[Image: 2020-02-29_band01.jpg]

[Image: 2020-02-29_band02.jpg]

Geen idee wat hier nu gebeurd is. Banden waren al oud en zo goed als versleten.

Auto reed verder helemaal goed, grip in de bochten was helemaal prima.

Wel even nieuwe banden besteld:
[Image: 2020-03-13_banden01.jpg]

De dag naar Zandvoort had ik een auto ambulance geleend. Dit was mij erg goed bevallen maar ik heb om huis geen ruimte om een autoambulance te stallen. Mooiste zou zijn als deze in mijn garage zou passen maar daar zijn de meeste autoambulances te lang of te hoog voor. Via FB uiteindelijk een machinetransporter gevonden die qua afmetingen nét zou moeten passen. Moest wel nog wat aan gebeuren...

[Image: 2020-03-15_trailer01.jpg]

Na passen bleek het toch erg krap te zijn (sorry voorbumper 34). Alleen als ik mijn smalle set wielen (ET45, 5.5J) monteer, dan krijg ik hem er op.

[Image: 2020-03-17_trailer01.jpg]

[Image: 2020-03-17_trailer02.jpg]

Grote voordeel wel is dat de trailer inclusief auto in zijn geheel in mijn kleine 6x3 garage past!

Voorlopig nog genoeg te klussen dus Wink
Cupra Born Copper Edition '21 (daily)
Volkswagen Golf GTI Edition 35 '11 (family)
Suzuki Ignis Sport 1.5 '03 (hobby/trackday)
Reply

#35
(18-03-2020, 12:48)BaLeon Wrote: Ik merkte na een keer hard over de cerbstones voor de Arie Luyendykbocht gereden te zijn dat mijn stuur aan het einde van het rechte stuk scheef stond, ...

Grote voordeel wel is dat de trailer inclusief auto in zijn geheel in mijn kleine 6x3 garage past!
Mooie update en gaaf dat je zo lekker gereden hebt!
Staat je stuur nu wel weer recht met de nwe banden?

Goed gedaan en slim aangepakt met de trailer! Heb je een E-rijbewijs?
Moet ik anders ook maar eens gaan halen...
Reply

#36
Je gordels op deze manier monteren is vragen om een gebroken rug bij een ongeval.

Maak een stang op de hoogte van de achterste hoofdsteunen en maar daar de gordels aan vast.
Reply

#37
(07-04-2020, 19:56)Witje Wrote: Je gordels op deze manier monteren is vragen om een gebroken rug bij een ongeval.

Maak een stang op de hoogte van de achterste hoofdsteunen en maar daar de gordels aan vast.

(30-09-2019, 22:01)BaLeon Wrote: Over gordels gesproken, ja ik weet dat de schoudergordels niet volgens de regels zijn. Het volgende projectje op de agenda is een harness bar waaraan de schoudergordels vastgemaakt kunnen gaan worden.

Was ik al van op de hoogte, ik weet dat het niet volgens de voorschriften is (ik heb het complete FIA regelboek voor dit gedeelte gelezen). Staat nog op de planning!
Cupra Born Copper Edition '21 (daily)
Volkswagen Golf GTI Edition 35 '11 (family)
Suzuki Ignis Sport 1.5 '03 (hobby/trackday)
Reply

#38
Weer even een update van mijn kant (we zitten niet stil uiteraard)

Na de vrijrijden sessie op Zandvoort in februari gestart met het klaarmaken van mijn trailer en het monteren van de nieuwe semi's.

Wielen zijn (soort van) blauw geworden. De Interstate's zitten hierop gemonteerd.
[Image: 2020-04-17_pipowielen01.jpg]

Trailer is ook nagenoeg af. Assen afgesteld, alles opnieuw geschilderd, nieuwe wielen en wielkuipen, nieuw neuswiel en alle verlichting + bekabeling vervangen.
[Image: 2020-05-30_trailer01.jpg]

[Image: 2020-06-11_trailer01.jpg]

Auto is inmiddels ook uitgelijnd, dit was hard nodig. De auto had 4 graden toespoor. De auto is nu afgesteld op iets uitspoor, 2,3gr negatief camber voor en de achteras staat er netjes recht onder.

Toen eind mei een trainingsdag gehad op Lelystad. Die dag geen foto's en video's gemaakt door een defecte SD kaart... Wel lekker gereden en ik kon daar goed merken dat de aanpassingen qua ophangingsrubbers, uitlijning en banden goed resultaat hadden!

Vorige week (last minute) voorbereidingen gestart voor een avondsessie op Zandvoort. De remmen zijn een zwak punt van de auto. Ik had plannen om de remblokken te vervangen door Yellowstuff, maar die kon ik niet meer op tijd geleverd krijgen. Remkoeling wilden we ook nog maken, maar daar was geen tijd voor. Wel zijn de binnenschermen voor en de stofkappen achter de remschijven verwijderd (rondom).

Besloten om voor nu op de OEM blokken te gaan rijden. Deze waren ongeveer op de helft dus had goede hoop dat we dat gingen redden. Voor de zekerheid een nieuw setje meegenomen die ik klaar had liggen voor de auto van mijn vrouw.

Ik irriteerde me al langer aan het stuur dus is er een deepdish (65mm) stuur in gekomen:
[Image: 2020-06-13_stuur01.jpg]

Toen konden we gaan rijden!
[Image: 2020-06-15_zandvoort01.jpg]

Tijdens een rode vlag situatie naar binnen gegaan (na een uurtje ofzo), en zag naast een hoop remstof ook ijzerslijpsel in de voorste wielen liggen. Dus toen maar van de baan af om snel de blokken te wisselen. Na 20 minuten konden we weer, rustig even ingeremd en na 2 rondjes weer volgas 34

[Image: 2020-06-15_zandvoort02.jpg]

Helaas dit keer de goede SD kaart in mijn laptop laten zitten stupid dus weer geen filmpje. Ook de ODB2 dongle vergeten te pairen met mijn telefoon dus geen data van de auto verzameld.

Vooralsnog doet het autotje het prima. Wel wat verbeterpunten voor de auto waarvoor ik even onderzoek moet gaan doen hoe we ze kunnen oplossen.
- Remmen zijn niet top zo, enige wat leverbaar is zijn Yellowstuff blokken. Die moeten het dus worden. Remkoeling is opzich ook wel een leuke extra.
- Motorkoeling gaat opzich prima. Zelfs na een uur nonstop gereden te hebben geen last van te hoge olietemperatuur (max 110gr)
- De luchtinlaat is bagger, dit is nu een alu pijp met openluchtfilter, dit zal iets van een airbox moeten worden aangezien de inlaattemperatuur met een staande start rond de 45 graden zit bij een buitentemperatuur van 20 graden.
- Ik zal moeten kijken of ik iets kan veranderen aan de stabi stangen. Met name in scherpe hairpins komt er een achterwiel los. Achter heeft de auto helemaal geen stabistang en voor is er bijna niets te krijgen op de vervangingsmarkt. Als iemand tips heeft, graag!
- Motor voelt een beetje slomig. Bougies zijn al jaren niet vervangen en zagen er ook niet heel best meer uit. Toch maar een nieuw setje bestellen.
- Uitlaatsysteem is nu helemaal origineel en maakt een beetje herrie (losse schotten in de einddemper denk ik). Hier zal ik iets anders voor moeten verzinnen (katvv + freeflow dempers)

Vooralsnog weer voldoende plannen de komende maanden Wink
Cupra Born Copper Edition '21 (daily)
Volkswagen Golf GTI Edition 35 '11 (family)
Suzuki Ignis Sport 1.5 '03 (hobby/trackday)
Reply

#39
Leuk project zo!

Hier hebben ze wel wat leuke spullen voor de Swift (Ignis) Sport HT81S

https://www.nengun.com/suzuki/swift-sport-ht81s

Stabistang, chassis versteviging, LSD, cams, uitlaat
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#40
Even een update hier, we zijn de afgelopen tijd weer druk bezig geweest met de auto. Bij de vorige update was met name het remsysteem op Zandvoort onvoldoende. Om dit ietswat te verbeteren heb ik een poosje geleden spulletjes besteld:
- Nieuwe schijven voor (Mtec dimpled and grooved)
- Nieuwe blokken voor (EBC Yellowstuff)
- Nieuwe blokken achter (Mintex)
- Nieuwe RVS remslangen rondom (Goodridge).

Bij het verwijderen van de oude remslangen draaide ik uiteraard alle remnippels kapot, dus we moesten stukken gaan vervangen. Na hier even over nagedacht te hebben meteen maar besloten om het gehele systeem te vervangen. Ik gebruikte ABS al een tijdje niet meer (sensor losgekoppeld) dus dit kon dan meteen verwijderd worden. Uiteindelijk het volgende schema bedacht:

[Image: 2020-08-27_remschema01.jpg]

Spulletjes besteld:
- RRS remdrukverdeler voor de achterwielen
- Koper/Nikkel leidingen
- Nieuwe remnippels
- Messing t-stuk
- RVS doorvoer voor schutbord>binnen
- RVS T-doorvoer voor binnen>achterwielen

Omdat er zaterdag's gereden moest worden (05/09) en de spullen pas op woensdag binnen waren geen foto's gemaakt tijdens het gehele proces, maar wel even achteraf:

Allereerst de nieuwe schijven en blokken. De klauwen gaan er volgende week weer af en worden even netjes gespoten. De schijven (centers) worden dan ook even netjes hittebestendig zwart gemaakt.

[Image: 2020-09-04_remsysteem01.jpg]

Dan de nieuwe leidingen. Vanaf de hoofdremcylinder lopen er dus twee leidingen, één naar de voorwielen, en één naar de doorvoer richting interieur:

[Image: 2020-09-04_remsysteem02.jpg]

T-stuk voor de voorwielen:
[Image: 2020-09-04_remsysteem03.jpg]

De remdrukverdeler (begrenzer) voor de achterwielen:
[Image: 2020-09-04_remsysteem04.jpg]

Leiding van de remdrukverdeler naar de t-doorvoer voor de achterwielen:
[Image: 2020-09-04_remsysteem05.jpg]

Nieuwe remnippels + stukje van de Goodrigde leiding bij de achterwielen
[Image: 2020-09-04_remsysteem06.jpg]

Naast het verwijderen van de ABS pomp + bracket heb ik ook meteen de charcoal canister van het EVAP systeem weggehaald.

Afgelopen zaterdag tijdens een dagje van Wimedo goed kunnen testen en het is een goede stap vooruit. Remdruk bleef de hele dag goed en het afstellen van de remdruk naar de achterwielen is goed gelukt. Gestart met volle druk op de achterwielen, en langzaam druk weggehaald totdat de achterwielen geen neiging meer hadden om te blokkeren.

Uiteindelijk tweede tijd gereden in mijn klasse. Leuk is wel dat het verschil in tijd tot de(zelfde) nummer één steeds kleiner aan het worden is. Dit was vorig jaar nog +/- 5 seconden, begin dit jaar 2 seconden en nu zitten we op een halve seconde.

Voor de volgende wedstrijd (over 2.5 week) zal er niet veel gebeuren aan de auto, dus even kijken hoe het dan gaat.
Cupra Born Copper Edition '21 (daily)
Volkswagen Golf GTI Edition 35 '11 (family)
Suzuki Ignis Sport 1.5 '03 (hobby/trackday)
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.