Ignis snelheidsmeter probleem
#1
Ik heb een lastig probleem veroorzaakt bij een Ignis:

De snelheidsmeter wijkt ontzettend af. Bij 100km/h rijd je volgens de meter ongeveer 300km/h...

Het gaat om een Ignis Sport welke we hebben omgebouwd naar 4wd.

Er zit een v-bak onder van een 1.5 Ignis 4x4. We hebben echter de tandwielen & eindoverbrenging van de Sport bak er in gezet (alleen de 5e versnelling van de 4x4 terug gezet om lagere toeren te rijden op de snelweg)

Het was een beste klus maar alles werkt nu, op die teller na. Ik had verwacht dat hij iets kon afwijken ivm andere tandwielen enz. maar dit is wel heel veel.

Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen?
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#2
Welk tandwiel voor de snelheidsmeter wordt er nu gebruik? Ik zou het tandwiel van de Sport gebruiken, aangezien hiervan ook de eindoverbrenging wordt gebruik.

En anders de tellerbak van de 1.5 4x4 erin hangen, kijken of ie dan wél klopt!
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#3
Er zit een soort ABS ring op het differentieel. Hiervan leest ie de snelheid af met een sensor. We hebben alle tandwielen (op de 5e versn. na) van de sport gebruikt in het huis van een 4x4 bak. Ook de eindoverbrenging van de sport is op het diff van de 4x4 geschroefd.

Ik heb het idee dat die "ABS ring" wellicht andere vertanding heeft. Want het differentieel waar die ring op zit is niet verwisseld (want hier zit ook de aansluiting voor de 4x4 in)

Morgenavond gaan we de oude sensor van de sport er in schroeven, kijken of dat helpt.
Het lijkt mij sterk dat daar verschil in kan zitten, maar we hebben 'm liggen en het is relatief makkelijk te doen.

De tellerbak is idd ook een optie, alleen hebben we die niet.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#4
Aha, ja als ie niet werkt met een tandwieltje (zoals ik dacht) dan is de kans groot dat die magnetische ring andere vertanding heeft. Zou pittig vervelend voor je zijn, dan moet óf de versnellingsbak uit mekaar of een andere tellerbak monteren denk ik.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#5
Tellerbak kan je ook wel via ebay scoren lijkt me mocht dat nodig zijn
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#6
Het is opgelost, de sensor van de oude Sport bak zit er nu in en alles werkt zoals het hoort 39

Bedankt voor het meedenken!
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.