Samurai II 1997 start niet
#1
Goedenavond allemaal,

ik schrijf jullie van ver, omdat de monteurs mij hier niet verder kunnen helpen.

Ik heb een Suzuki Samurai II uit het jaar 1997 die momenteel al bijna twee maanden stil staat. Hij wíl wel starten, heeft het ook een enkele keer gedaan (alleen als 'ie koud is), maar zodra hij warm werd sloeg hij weer af. Inmiddels start hij helemaal niet meer, hij wíl nog steeds wel, maar het lijkt of hij het laatste zetje mist.

Wat hebben we tot nu toe gedaan (op aanraden van de monteurs)?
- nieuwe accu
- startmodule vervangen (módulo de encendido)
- nieuwe klepje/dopje + rotor op de verdeler (distribuidor)
- nieuwe bobine

Recentelijk hebben we ook het volgende vervangen:
- TPS
- sensor MAP
- Bougies + kabels
- Solenoïde (spoel)
- Zuurstofsensor

Verder zijn de startmotor en de alternator (ik vind als vertaling ook 'wisselstroomdynamo) doorgemeten en goed bevonden.

In de Chileense Samurai-club hebben ze het nu over het vervangen van een 'captor del distribuidor' (gevonden vertaling is 'voeler' of 'detector') of de hele verdeler (distribuidor).

We hebben inmiddels al zo veel vervangen en een nieuwe verdeler is zo kostbaar, waardoor ik enige zekerheid wil hebben voordat ik overga tot aanschaf. De (electro)monteurs hier hebben zich inmiddels met de staart tussen de benen teruggetrokken en ik hoef ze stiekem ook niet meer in de buurt van m'n auto te hebben, na alle onnodige kosten die ik heb gemaakt.
Reply

#2
Er zijn 1001 dingen waarom het niet meer wil starten.
Voor je alles nieuw gaat kopen kun je beter even testen.

Heb je al gecontroleerd op vacuüm lekjes?
is de EGR systeem nog in orde?
Deze kan verstopt raken met de tijd.
Staat de motor nog op tijd met het distributie riem?
Krijgt het benzine?
Werkt benzinepomp als je contact aanzet en zo op druk komt?
Koelvloeistof in orde?
Metingen op het dashboard zijn ook juiste waardes?
Probeer als de motor warm gelopen is of niet gestart krijgt, de koelvloeistof temperatuur sensor stekker los te koppelen en te starten.
Dit kan ook met andere sensor stekkers.
Vaak gaat de motor in noodloop lopen, zodra je stekker weer aankoppelt en weer afslaat of iets dergelijks, weet je dat er iets niet klopt.
Dat kan zijn bekabeling of sensor.
Ook zou je kunnen controleren op Massa.
motor > accu
Accu > carrosserie
Carrosserie > motor
En zo verder.
Reply

#3
Controleer, als je dat niet gedaan hebt, de slangen of er niet ergens lekjes zitten!Heb je geen lekstroom?Wat meet je op de accu qua spanning?Koop een multimeter, en een werkplaatshandleiding is ook te downloaden op het net.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.