Subwoofer in een cabrio, gesloten of gepoort?!
#1
Voor de audio goeroes hier. Zoals sommige misschien gezien hebben ben ik sinds kort bezig met een suzuki samurai hier in Portugal.
Nu ben ik aangekomen bij de audio. Of in ieder geval, de bekisting en het bekleden daarvan.

Nu weet ik dat je met een open auto geen trillende ruitenwissers zult creëren maar die leeftijd ben ik ook een klein beetje voorbij,
een fatsoenlijke bass is daarentegen wel noodzakelijk.

Waar ga ik het meeste uit m'n 10 inch jbl woofertje mee halen, gepoort of gesloten?

En ja, de auto is altijd open.

Thnx!
Reply

#2
Heb zelf een gesloten kist in m'n Swift cabrio. Dat gaat prima.
Reply

#3
In mijn optiek kun je met een gepoorte kist "meer" uit een minder grote/krachtige sub halen. Je kan er meer lucht mee verplaatsen dan met een gesloten kist. De kist zelf zou dan wel redelijk groot mogen zijn (maar ook weer niet te groot Tongue). Een 10 inch sub beschouw ik in dit geval als een kleine sub.
De cabrio kwestie is wel interessant, want zelf zou ik niet willen dat het subwoofer geluid zo hard te horen is buiten de auto.
Ik denk dat ik dan zelf voor een een gesloten kist zou gaan die dicht bij de bestuurder zit. (onder/achter de stoel) zodat ik het vooral zelf zou ervaren.
Los van alles vind ik zelf het geluid van een subwoofer in gesloten kist prettiger omdat het over het algemeen minder dreunerig is.
99' Wagon R+ 1.2 GLX
Reply

#4
Ik heb altijd gepoorte 12 inch subwoofers gehad. Zat daarom zelf ook aan een gepoorte kist te denken. Die ging vaak wat dieper op de muziek die ik luister (hiphop r&b)

Ik heb twee losse stoeltjes achterin. Dus dacht de poort precies tussen die spleet te doen. Maar weet niet of het zo werkt als ik in gedachten heb aangezien alles open is.
Reply

#5
Als je het meeste uit de sub wilt halen qua volume, altijd gepoorte kist kiezen
Als je eenvoudiger wilt bouwen, en een vlakkere response, dan een dichte kist pakken.

Hoe het zich gedraagt in een Cabrio? Gewoon wat minder hard als in een dichte auto Smile

Voor hiphop en R&B zou ik hem lekker laag tunen. Sommige van die tracks hebben zo'n lekkere diepe bas. Heb jij ervaring met het uitrekenen en ontwerpen van zo'n kist? Bouwen lukt denk ik wel, als ik je andere topic zo zie Smile
Reply

#6
Het is inderdaad een gepoorte geworden. Ik heb hier en daar wat reken tooltjes gebruikt en de volumes van de sub gebruikt. Paste op deze manier precies in het achterbakje met de poort tussen de stoelen.

Bouwen was inderdaad niet het grootste probleem! Haha.

Thnx voor de feedback!

Deze mag op slot.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.