G13B 85pk in swift ?
#1
Hoi allemaal.

Ik zat toch even met de volgende vragen. Omdat mijn huidige Swift blokje best veel olie verbruikt leek het mij praktisch om een andere 2de hands blok te kopen die helemaal netjes te maken en die dan in de Swift te lepelen. Heb trouwens een Swift uit 2002 met de 1.3 16v. Natuurlijk kan ik het huidige blok opknappen maar om dat snel genoeg te doen i.v.m werk zou ik dan alles moeten laten doen en het idee is dus om het allemaal lekker zelf te gaan doen.
Nu ga ik binnenkort een G13B ophalen uit een Baleno dat is ook een 16v en mijn grootste vraag is wat moet ik allemaal veranderen ?

Hij komt compleet met versnellingsbak dus past dan bijvoorbeeld weer direct op mijn aandrijf assen ?
Werkt mijn oude Ecu gewoon op deze motor ? Zit sowieso te denken om mijn huidige ontsteking dan op het Baleno blok te zetten.
En dan vraag ik mij natuurlijk af wat het verschil is met de andere G13B ik lees hier al ergens dat het belangrijkste verschil eigenlijk de kop is wellicht een leuk idee om een gti kop te zoeken hiervoor ?

En wat zijn andere dingen waar ik rekening mee moet houden ? Wat zouden jullie allemaal doen om een blokje weer helemaal fris te maken ? Denk zelf al aan een complete pakking set meestal komen die ook compleet met koppakking en klep seals dan twijfel ik alleen nog of ik dan ook de zuigerveren mee pak. Nieuwe distributie riem komt er sowieso op en vloeistoffen uiteraard ook.

Hoor graag jullie tips en ben benieuwd of jullie nog ideeën hebben om dit project zo goed mogelijk te laten verlopen als het even meezit met wat meer pk`s zou het al helemaal leuk zijn.
Reply

#2
Ik kan overigens geen onderdelen vinden op de onderdelen sites. Er staan wel Baleno`s op met de 1.3 16v maar dat zijn allemaal G13BB blokken kan nergens onderdelen vinden voor een G13B van 85pk alleen die van 100+ pk uit de gti. Hoe zit dit ? Wil uiteraard wel de juiste onderdelen bestellen.

Heb ook gekeken bij de swift daar is een G13B van 80pk maar daar is helemaal niks voor te leveren Unhappy
Reply

#3
Jij hebt een g13bb met 86 pk. GTI is g13b. 68 pk blokjes zijn g13ba
Reply

#4
Dank voor je reactie Robin. Ja dat is dus het gekke het blok wat ik wil kopen staat duidelijk G13B op maar het is geen gti blok het is echt een (normaal) blok met een enkele nokkenas geen dubbele zoals bij het Gti blok. Maar kan daar ook helemaal geen onderdelen voor vinden.
Reply

#5
De G13B, G13BA en G13BB delen allemaal hetzelfde onderblok, de 2e letter geeft de uitvoering aan.

Blanko is gti
A is 8 kleppen enkele nokkenas
B is 16 kleppen enkele nokkenas
Daily: MK4 Swift 1.3 GS '00
Project: nvt
Fun: Tomos AT50 '82
Reply

#6
De 1.3 uit de Baleno is inderdaad exact dezelfde motor als uit de Swift mk5, een G13BB 16 klepper.

Zuigerveren vervangen is een must als je al zover gaat als dat je nu wilt, dat is de grootste oorzaak van het oliezuipen.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#7
Je moet trouwens wel gewoon je eigen versnellingsbak, assen en alles gebruiken. Ik zou gelijk ook dingen als waterpomp, thermostaat, keerringen, dat soort dingetjes gelijk meepakken.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#8
Ahh ja dat verklaart mijn verwarring bedankt ! Zo leren we elke dag weer wat nieuws Smile
Heb nu ook definitief een oplossing bedacht trouwens. Heb uiteindelijk het Baleno blok niet gedaan maar een G10B uit een Alto goedkoop op de kop kunnen tikken. Deze wil ik tijdelijk in de swift en dan ga ik in de vrije uurtjes mijn eigen originele G13BB helemaal opknappen en wellicht als het geld er voor is kleine turbo erop.

Maar dan zit ik wel weer met de volgende vraag welke delen van mijn eigen Swift moeten op het G10 blok en wat kan ik allemaal laten zitten ? Het grootste probleem wat ik nu voorzie is de aansturing van de ontsteking en sowieso de hele Ecu in het algemeen deze heb ik er namelijk niet bij... Unhappy
Of kan ik mijn eigen Ecu laten zitten en dan als het ware de 1.0 aansturen als een 1.3 ? En dan de onsteking op een of andere manier wellicht apart aansturen ?
En is er iemand die weet of zaken zoals de aandrijf assen gewoon passen of zijn die te kort ?

Hoor graag jullie tips en alvast bedankt !

Ow ja kleine kant tekening het G10 blok is compleet met bak.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.