Raar probleem koplamp
#1
Hallo Allen,

Ik probeer voor een baleno een raar probleem met een koplamp uit te vogelen.

Het is namelijk zo, de koplamp van de passagierskant die werkt niet goed op dimlicht, grootlicht wel.

Ik dacht eerst de simpele dingen, uiteraard lampje gewisseld, maar ook lampje ff getest in andere koplamp en met een losse 12v voeding.
Niet het probleem, lampvoetje ook vervangen zonder succes.

Toen maar ff gaan meten en het rare is dat ik als de lampen uitstaan wel spanning meet tussen dimlicht pool en massa maar zodra er belasting op komt doet hij het niet.
Ik dacht misschien slechte aarde, heb even een nieuw massadraadje gemaakt en dan wordt het helemaal vaag, als ik dit peertje apart aan massa leg gaan de mistlampen aan en de bestuurders koplamp ook.

Ik heb de relais gecheckt en schoongemaakt, kapjes eraf etc maar er zat geen slijpsel op het contact en ze schakelen goed.
inmiddels gaat het passagierszijde dimlicht wel aan, maar lijkt hij maar op halve spanning te branden.

Uiteraard ook zekeringen etc gecheckt.
Zou dit in de schakelaar aan de stuurkolom kunnen liggen?
Reply

#2
Wat voor spanning meet je op koplamp passagierskant als je hem op dimlicht zet,dus zonder lamp erin of heb je dat al zo gedaan? Meet je daar ook 12v?Het kan stuurkolomschakelaar zijn, een slecht contact of zo. Kijk of er in stuurkolomschakelaar niet iets gaar is, kortsluiting is wel mogelijk, aangezien je de rest hebt getest.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
(14-03-2019, 22:30)Leibniz Wrote: Wat voor spanning meet je op koplamp passagierskant als je hem op dimlicht zet,dus zonder lamp erin of heb je dat al zo gedaan? Meet je daar ook 12v?Het kan stuurkolomschakelaar zijn, een slecht contact of zo. Kijk of er in stuurkolomschakelaar niet iets gaar is, kortsluiting is wel mogelijk, aangezien je de rest hebt getest.

Ik denk inderdaad dat de schakelaar een optie is.
Ik meet er wel nagenoeg 12volt op maar dat meet ik raar genoeg al ondanks dat de lampen op de schakelaar nog uit staan.
Reply

#4
Dan is de kans groot dat de kolomschakelaar kapot is, pin me er niet op vast. Je kan die bij Deijne in Volkel, Japotoparts Groningen( Google ) vinden denk ik. Al worden Baleno's al vrij zeldaam , misschien dat iemand op forum iets heeft. Heb je een station,hatchback?
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#5
Wat is het bouwjaar van de Baleno?
Let op met meten, de verlichting is massa-gestuurd i.p.v. plusgestuurd. Dus er staat een constante voeding op de lamp.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#6
(15-03-2019, 13:38)remytjuh1994 Wrote: Wat is het bouwjaar van de Baleno?
Let op met meten, de verlichting is massa-gestuurd i.p.v. plusgestuurd. Dus er staat een constante voeding op de lamp.

Een 2001 hatchback.
Aha massa gestuurd oke! vandaar dat met een nieuwe massa testen niet werkte.
Dus waar wordt de massa geschakeld?
Ik wou eens testen dezelfde massa te gebruiken als de andere koplamp.
Maar ik lees nu her en der dat het wel vaker in de kolomschakelaar zit.
Reply

#7
Zoals jij je probleem beschrijft, ga ik toch denken dat het in de stuurkolomschakelaar ligt, maak de boel los. Eerst - pool van accu loskoppelen, voor je aan de gang gaat. En dan de boel doormeten, en ook de printplaat eens bekijken.Denk dat je probleem opgelost is met een nieuwe stuurkolomschakelaar.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#8
(15-03-2019, 19:09)Leibniz Wrote: Zoals jij je probleem beschrijft, ga ik toch denken dat het in de stuurkolomschakelaar ligt, maak de boel los. Eerst - pool van accu loskoppelen, voor je aan de gang gaat. En dan de boel doormeten, en ook de printplaat eens bekijken.Denk dat je probleem opgelost is met een nieuwe stuurkolomschakelaar.

Ok thx voor de tip, weer iets te doen met dit shit weer...
Reply

#9
Hey mensen, het heeft even stilgelegen, maar klein vraagje @Leibniz zijn alle stuurkolomschakelaars hetzelfde?
Ongeacht 1.6 / 1.8 sedan of hatchback?
Reply

#10
Nee, hatch, wagon en sedan verschillen, omdat er ook bediening zit voor je ruitenwisser achter, dus stekker stuurschakelaar van een sedan zal anders zijn. Uit een wagon of station kan je wel gebruiken, tenminste als je hatch hebt of wagon dan zijn ze tussen die 2 uitwisselbaar.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#11
(04-04-2019, 20:13)Leibniz Wrote: Nee, hatch, wagon en sedan verschillen, omdat er ook bediening zit voor je ruitenwisser achter, dus stekker stuurschakelaar van een sedan zal anders zijn. Uit een wagon of station kan je wel gebruiken, tenminste als je hatch hebt of wagon dan zijn ze tussen die 2 uitwisselbaar.

Ah ok thanks!
Reply

#12
Brandt je dimlicht nogsteeds zwakjes? Ik zou eens beginnen met een nieuw lampje en kijken of de stekkerverbinding op de lampfitting wel goed is. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een lichtschakelaar stuk ging bij een Suzuki.

Én de bedrading/stekkerverbinding aan de andere kant al eens bekeken?
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#13
Bij mijn swift is die ooit wel kapotgegaan, kortsluiting in printplaat. Zal ik gewoon pech gehad hebben. Kan ook dat ergens solderingen op prinplaat moeten worden ververst,even opnieuw aangestipt worden.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#14
Ik heb bij een maat weleens de complete lichtschakelaar inclusief printplaat vervangen van zijn gti. Hij had exact ditzelfde probleem.
Reply

#15
(04-04-2019, 21:35)remytjuh1994 Wrote: Brandt je dimlicht nogsteeds zwakjes? Ik zou eens beginnen met een nieuw lampje en kijken of de stekkerverbinding op de lampfitting wel goed is. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er een lichtschakelaar stuk ging bij een Suzuki.

Én de bedrading/stekkerverbinding aan de andere kant al eens bekeken?

Eh heb je het eerste bericht wel gelezen?
Die basis dingen heb ik direct al getest.
Reply

#16
(04-04-2019, 20:13)Leibniz Wrote: Nee, hatch, wagon en sedan verschillen, omdat er ook bediening zit voor je ruitenwisser achter, dus stekker stuurschakelaar van een sedan zal anders zijn. Uit een wagon of station kan je wel gebruiken, tenminste als je hatch hebt of wagon dan zijn ze tussen die 2 uitwisselbaar.

Helaas geen succes.
Suggesties?

Overigens had ik de schakelaar ook ff doorgemeten, van de vervangende en de oude en dat is gewoon in orde.
Er is een massa en een contact voor stad en een voor dim.
Deze gaan direct een relais in, welke ook schakelt. Contacten relais gecheckt en spoeltje en lijken ook goed. Tevens relais omgewisseld ter test om te zien of probleem verplaatst.

Kabelbreuk vanaf relais wellicht?
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.