Airbag SX-4
#1
Hallo daar,

Ik heb een Suzuki SX-4 uit 2009 met ca. 80.000 Km op de teller.
Sinds gisteren is het lampje van de airbag niet meer uit gegaan.
Ik heb de stekkers onder de stoelen al nagekeken en deze zitten niet los.
Zijn er nog meer stekkers die ik zou kunnen controleren?

Ik heb ook bij Conrad een OBD2 diagnose apparaat besteld.
Gewoon om te kijken of dat wat is.
Het is de NX200 XXL Tech KWP2100.
Iemand ervaring met dit apparaat?
Reply

#2
OBD readers verwijderen geen airbaglampjes, alleen motorstoringen. Voor de airbag moet je voertuigspecifieke software (al dan niet op een apparaat) hebben.

Waarschijnlijk is het de stekker van de sleepring, al dan niet de ingaande of de uitgaande.

Accu eraf, airbag loshalen en met contactcleaner reinigen
Reply

#3
(01-01-2019, 22:33)Witje Wrote: OBD readers verwijderen geen airbaglampjes, alleen motorstoringen. Voor de airbag moet je voertuigspecifieke software (al dan niet op een apparaat) hebben.

Waarschijnlijk is het de stekker van de sleepring, al dan niet de ingaande of de uitgaande.

Accu eraf, airbag loshalen en met contactcleaner reinigen

Maar worden storingen aan het complete airbagsysteem niet weer gegeven met code?
Er zijn op youtube diverse video's te zien met DTC's Bxxx tbv airbag storingen

Zal morgen de airbag eens verwijderen.
Maar zit de sleepring achter het stuurwiel?
Reply

#4
Sleepring zit achter het stuur, mocht je het stuur verwijderen, maak dan met marker even een tekentje zodat je die op juiste plek weer terugzet. bout van stuur niet helemaal losdraaien,erop laten zitten en even wrikken komt het stuur los.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#5
even een update.

Helaas was de OBD2 scanner alleen voor motorcodes.
Heel jammer, want in de beschrijving stond dat deze voor alle codes (ABS, Airbag, netwerk en transmissie) geschikt was.
Is ook weer terug gestuurd naar de verkoper.
Auto toch maar naar de garage gebracht.
De aangetroffen codes waren, maar allemaal niet meer aanwezig..
B1084 Sensor bestuurder kortsluiting/onderbreking
B1094 Sensor botsing voorkant passagier open circuit
B1065 Passagairsairbag weerstand te hoog
B1061 Bestuurdersairbag weerstand hoog

Ik heb in mijn poging de storing te verhelpen, de bestuurdersairbag eruitgehaald en aan de connectoren onder de bestuurders en passagiersstoel gezeten.
Ik ga er nu even vanuit de melding "B1094 Sensor botsing voorkant passagier open circuit" de reden is geweest dat het airbag lampje in eerste instantie is aangegaan.

Toch ook maar weer aan het kijken naar een OBD2 scanner.
Ben een fan van ChrisFix op youtube en hij had een mooie bluetooth OBD2 scanner.
Deze besteld en metten maar even proberen als deze binnen is.
Reply

#6
wees voorzichtig met bluetooth obd scanner dat het niet interferreert met de rest. Hier een link naar scanner : https://www.amazon.com/gp/product/B0091D...67c83f425e

Via deze video op de scanner geraakt: https://www.youtube.com/watch?v=cyOX4VsWgXk
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.