even voorstellen
#1
Na een weekje te hebben rondgereden in onze Swift GA automatic 1.0 uit '86 kom ik hier terecht. We hebben al een heleboel voertuigen achter de rug, maar deze keer zijn we gevallen voor de zuinige G10 motor, het lage gewicht en de betrouwbaarheid (volgens autozine is de SA310 de beste auto van de wereld 45). Een 5-bak had nog zuiniger geweest, maar m'n vrouw heeft enkel een rijbewijs voor een automaat op zak.

De Swift stond al enige tijd te koop op autoscout en stond al meer dan een jaar in een stal. De foto's bij de advertentie zagen er ook niet erg overtuigend uit, een vuile bestofte auto bedekt met gedroogde bladeren. Na even op het net hebben rondgekeken kwam ik hem ook op volgende link tegen (foto van 2014)
https://www.flickr.com/photos/60579597@N...otostream/
Dat overhaalde me natuurlijk om eens te gaan kijken.
Hij stond er erg bestoft bij, zowel binnen als buiten. De bekleding van de stoelen is ook behoorlijk verdwenen maar verder is alles nog erg goed. Het koetswerk is nog opmerkelijk hard, enkel een klein plekje onder de voorbumper. Schakelen doet hij vlot en snel. Een 1000km geleden heeft hij nog een nieuwe distributieriem, batterij en groot onderhoud gekregen. Met het koude weer duurt het soms wel even voor hij aanslaat, stottert wat als hij nog koud is en heel af en toe wil de startmotor niet helemaal goed maar na een onderhoudsbeurt zal alles al wat vlotter lopen. Hij heeft dan ook meer dan een jaar niet meer gereden.

Alleszins is m'n bedoeling hem wel zo fuel efficient mogelijk van A naar B te rijden. Momenteel zit ik op 450km op een volle tank (ik moet de cijfers wat beter bijhouden). Een wissel van filters, bougies en olie doe ik binnenkort en dan zullen de cijfers nog wel wat beter worden. Misschien dat er aan de carburateur ook nog wat gewerkt kan worden.
Ik ben ook aan het uitzoeken of de magnesium velgen van een Lupo 3L passen, eveneens 4x100, wel wat groter. Maar dat zal ik in een technisch deel van het forum vragen, ik zag al een velgtopic staan. In de VS zijn er velen die enorme cijfers met een Geo Metro xfi halen, ook de 3 cilinder G10, wel injectie en manueel maar daar probeer ik wat inspiratie op te doen.

Prettige jaarwissel!
Wieter
Reply

#2
Welkom en hou de auto op de weg Wink
Je hebt 4x114.3 steek en M10 tapeinden en moeren op de naven. Je hebt natuurlijk dure gesmeden of magnesium velgen maar misschien kan je ook een setje 14 inch swift gti velgen vinden. Deze wegen ook maar 4.9 kilo en zijn lekker smal
39



Reply

#3
Hartelijk welkom Wieter !

Groetjes, Andres








Reply

#4
Welkom Wieter.

Leuk idee zo zuinig mogelijk rijden 45
Op het geo metro forum waren er ook veel mee bezig.

Succes 39
Reply

#5
Welkom! Blijven leuke wagentjes die mk1's Smile
99' Wagon R+ 1.2 GLX
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.