Bobine en Olielampje
#1
Goededag mede-Suzuki liefhebbers,

Zou iemand de moeite willen nemen, om uit te leggen hoe ik mijn Bobine kan vervangen? Ik heb een nieuwe besteld, want mijn motor trilde als een gek en liep niet meer op iedere cilinder.

Of is het beter om het te laten doen door een garage? Ik ben niet super handig met auto's, maar mijn kleine beurt doe ik wel zelf bij een hobbyhal. Benzinefilter, oliefilter, motorolie, koelvloeistof, bougies, luchtfilter etc etc. Vervang ik wel zelf dan, en bestel ik via autodoc.nl, wellicht een tip een Duits bedrijf die erg goedkoop onderdelen verkoopt. Al jaren lang tevreden klant.

Mijn laatste vraag was, of het lampje ook gaat branden van de olie als er te weinig olie in de motor is?

Bijvoorbaat dank,

Met vriendelijke groet,

Jessey

Suzuki Baleno 1.6 Sesan uit 1999.
Reply

#2
Is prima zelf te doen, als je bougies kunt vervangen kun je dit ook! (De bobines heb je dan eenmaal al in je handen)
Ik ben er wel bang voor dat je problemen hiermee niet per se over zijn, aangezien het probleem ook in de bougiekabels, bougies en motorsturing kan zitten.

Het olielampje heeft als functie aan te geven dat er onvoldoende oliedruk is. Als de oliezeef geen olie kan aanzuigen omdat de carterpan te leeg staat, gaat dus inderdaad het olielampje branden i.v.m. te weinig oliedruk.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#3
Beste Remy,

Bedankt voor je reactie, sorry voor de late van mij! Ik krijg geen notificatie bij een nieuw bericht.

Ik had een enkele besteld, maar ik had meerdere moeten bestellen dus? In die Baleno van ons, zitten dus losse bobines?

De bougies zijn vrij nieuw, dan blijven bougiekabels over ik weet niet wat je bedoeld met motor sturing?

Thanks, want ik twijfelde of die Baleno wel die functie had. Dat het lampje brandt, bij te weinig olie.

Fijne feestdagen!

Met vriendelijke groet,

Jessey

(17-12-2018, 19:12)remytjuh1994 Wrote: Is prima zelf te doen, als je bougies kunt vervangen kun je dit ook! (De bobines heb je dan eenmaal al in je handen)
Ik ben er wel bang voor dat je problemen hiermee niet per se over zijn, aangezien het probleem ook in de bougiekabels, bougies en motorsturing kan zitten.

Het olielampje heeft als functie aan te geven dat er onvoldoende oliedruk is. Als de oliezeef geen olie kan aanzuigen omdat de carterpan te leeg staat, gaat dus inderdaad het olielampje branden i.v.m. te weinig oliedruk.
Reply

#4
Als het olielampje gaat branden door te weinig olie in je lok ben je overigens mogelijk wel al te laat om motorschade te voorkomen.
Reply

#5
Hai Robin,

Het was een vraag uit nieuwsgierigheid, zover laat ik het nooit komen. Één keer in de twee weken bekijk ik mijn oliepeil.

Weet jij toevallig hoeveel bobines een Suzuki Baleno 1999 sedan heeft?


(24-12-2018, 13:48)robin_swiftsensation Wrote: Als het olielampje gaat branden door te weinig olie in je lok ben je overigens mogelijk wel al te laat om motorschade te voorkomen.
Reply

#6
Heb je een foto van onder de kap?
Reply

#7
4 X
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#8
(24-12-2018, 21:48)Leibniz Wrote: 4 X

Hij heeft een 1.6, die heb je met één bobine en lange bougiekabels óf 2 bobines bovenop het kleppendeksel.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#9
Dat klopt Remy, ik heb 2 bobines die op het kleppendeksel waren. Alles is inmiddels gelukt bedankt, een kind had het kunnen vervangen haha. Tongue

(25-12-2018, 02:08)remytjuh1994 Wrote:
(24-12-2018, 21:48)Leibniz Wrote: 4 X

Hij heeft een 1.6, die heb je met één bobine en lange bougiekabels óf 2 bobines bovenop het kleppendeksel.

Robin, nog bedankt! Het was mij niet gelukt om een foto te plaatsen, ik had twee bobines op de motor.

(24-12-2018, 21:19)robin_swiftsensation Wrote: Heb je een foto van onder de kap?

Leibniz

Lang niet gesproken, je hebt me veel geadviseerd en geholpen toentertijd met mijn eerste blauwe Baleno. 45

Ik had twee bobines, op de motor gelokaliseerd. Het was een kwestie van twee bouten losmaken, voorzichtig lostrekken en vervangen met de twee nieuwe. Wat houd ik toch van mijn Japannertje.. Biggrin

(24-12-2018, 21:48)Leibniz Wrote: 4 X
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.