M13a loopt hoog stationair
#1
Mijn wagon r uit 2004 loopt bij de koude start naar mijn idee extreem hoog stationair. Dwz: 1750 toeren. Ook zakt dat toerental pas na een minuut of 2 richting de 1000 toeren.

Nu heb ik de temperatuurzender in de thermostaat al vervangen in de hoop dat ditbiets zou doen, maar dat resulteerde alleen maar dat de ventilateur eerder aansloeg. Geen oplossing dus.

Iemand hier die weet welke sensor verantwoordelijk is voor de koude start of die weet wat dit kan veroorzaken?
Reply

#2
Volgens mij is dit redelijk normaal voor deze oudere motoren, bedoeld om de katalysator zo snel mogelijk op te warmen om uitstoot tegen te gaan.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#3
Inderdaad normaal. Mijn Swifts hadden dit, mijn Baleno heeft dit en mijn Mazda Demio heeft dit ook.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#4
dank voor de reacties!
Ik had het nog nooit meegemaakt, dus kennelijk is dit zo voorgeprogrammeerd bij bepaalde temperaturen Smile

ik houd het in de gaten!
Reply

#5
zelfs nu bij 14 graden doet hij het nog. Er moet m.i. toch ergens een sensor zitten die inlaattemperatuur meet? Iig die kwam ik online wel tegen.
Iemand enig idee waar dit ding zit?

[Image: thumb?m=1&id=10117807&lng=nl]

het lijkt me in het inlaattraject, maar toch...
Reply

#6
Mijn Baleno zit ook met deze temperaturen net iets boven de 1500 toeren hoor tijdens koude start. Lijkt me allemaal niet zo heel gek.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.