Toerental Swift 1.5 VS 1.6 sport
#1
Hoi allemaal,

Na lang twijfelen over ''hot hatches'' ben ik bij de Swift 1.6 sport uitgekomen(2005-2010).
Nu heb ik nog een paar vragen over deze leuke autootjes die ik echt nergens kan vinden:


De Swift 1.6 schijnt bij 120km/h 4.000 toeren te maken. Kan iemand dit bevestigen?
Maar wat is het toerental dan bij een 1.5 of 1.3?

Verder zag ik bij een aankoopadvies van de Autoweek op YouTube dat de Hongaarse versies vaker last hadden van roest dan die uit Japan.
Maar hebben die auto's echt nu al roest? en zo ja, waar begint dat over het algemeen?

Graag zou ik een sport met een trekhaak willen om zo nu en dan een aanhanger mee te nemen. is dit een speciale trekhaak? of gewoon een universele die ook op de 1.3/1.5 gaat. aangezien de sport een dubbele pijp heeft op het einde.
Reply

#2
Dat roestverhaal weet ik niet waar het vandaan komt. Uit mijn hoofd wordt elke swift van de mk4 (1997) in Hongarije in elkaar gezet. Enkel de 1.3 shogun (gewoon een middenmoot 1.3 swift) is in Japan geproduceerd en heeft de antenne achterop het dak waar de andere mk6 swifts (2005-2010) deze voorop heeft.

De 1.6 maakt 4000rpm bij 120 (zoals elke sportief getinte jap) maar ik denk dat het voor de 1.3 en 1.5 iets lager of gelijk ligt. Mijn swift sport is nu 11 jaar oud en zichtbare roest is er niet. Ik zorg er wel goed voor maar dan nog zit het kwa roest zeker goed met de Suzukies van tegenwoordig. De trekhaak levert de dealer volgens mij niet maar er zijn een paar sportrijders met een goedgekeurde trekhaak die er tevreden over zijn.
39



Reply

#3
Welkom.
Op de website van autoweek kun je nazoeken wat het theoretisch toerental is bij de 120 kmh per type auto of kenteken. https://www.autoweek.nl/carbase/
Trekhaak kun je checken op bijvoorbeeld trekhaken.nl op basis van kenteken.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#4
4000 toeren zou ongeveer wel kunnen kloppen, 3500-4000 bij 120. Tja wat roest aangaat, kan ook liggen aan lakken die op waterbasis zijn, zijn wel wat gevoeliger en minder wat ik ervan lees her en der.Roest dan zou ik tapijt onder bestuurderstoel even oplichten,bijrijderskant, kofferbak even kijken. Voorschermen, allemaal zaken die je aan buitenkant niet ziet, maar toch kunnen roesten. Hoeft niet, maar het kan! Mijnoude Swift gaf het op na ongeveer 18 jaar, heb hem verkocht toenhij 15 jaar was, was er zuinig op, maar op een gegeven moment kon ik er met mijn vuist doorheen bij de achterdorpel van binnenuit. Hoe Suzuki's nu zijn qua roest geen idee.Heb een Baleno uit 2001 en hij is ok, heb wel dingen preventief behandeld. Las vandaag dat nieuwere auto's weer meer zijn gaan roesten! Autoweek mja is VAG gezind, lees eens de reviews van gebruikers dat zegt me meer dan wat 'journalisten' roepen.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.