Verlichting middenconsole (kachel/blower) werken niet
#1
Sinds kort doet mijn verlichting het niet meer van de draaiknopjes onder de radio.. Dit is heel vervelend nu het weer eerder donker wordt. Is dit iets wat ik zelf zou kunnen vervangen/maken of zou ik naar de garage moeten?

Het gaat om een suzuki swift shogun uit 2008.
Alvast bedankt!
Reply

#2
Dit is prima zelf te doen, bij de garage gaat je dat flinke centen kosten ivm arbeidstijd.
Je zult het paneel ff los moeten halen en aan de achterkant de lampjes moeten vervangen. Als je even zoekt op YouTube dan zal er vast wel een filmpje tussen staan hoe je dit t makkelijkst kunt flikken.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#3
(30-10-2018, 11:21)remytjuh1994 Wrote: Dit is prima zelf te doen, bij de garage gaat je dat flinke centen kosten ivm arbeidstijd.
Je zult het paneel ff los moeten halen en aan de achterkant de lampjes moeten vervangen. Als je even zoekt op YouTube dan zal er vast wel een filmpje tussen staan hoe je dit t makkelijkst kunt flikken.
Hallo allen.
Ik heb hetzelfde probleem maar kan dat filmpje op YouTube niet vinden. Heeft iemand een link?

Bedankt
Reply

#4
Over welke auto heb je het? Meestal zit er onderkant v/h masker ook wat schroeven vaak 3 of meer en bij asbak, asbak verwijderen en de rest met pray tools of als je die niet hebt bankpas of iets van dunne plastic strook masker los wrikken wel met beleid zit erin geklikt. En via handschoenenvak kunnen er ook wat schroeven zitten die los moeten. Advies eerst goed kijken voor je begint met loswrikken en met beleid, er kan nog ergens iets met parkerschroef vastzitten. De lampjes koop je bij de dealer die hebben een rubberen gekleurde hoesje over lamp, zijn aan de prijs, koop er een stel en vervang ze allemaal in dashboard.Ze kunnen verschillen van grootte.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#5
Bedankt voor je reactie.

Net als het eerste bericht gaat het om een swift maar dan uit 2007. Ik zal eens kijken of het mij lukt.
Maar het klopt dat er dus geen youtube video van te vinden is...
Reply

#6
Die is er wel degelijk, alleen je moet naar YT en daar in Engels zoeken: https://www.youtube.com/results?search_q...isassembly+ Zonder je talen kom je niet ver tegenwoordig. En je kan ook zelf op ontdekkingsreis gaan, leer je meer van dus door te doen.Het is niet zo ingewikkeld als meesten denken.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#7
(21-01-2023, 07:42)Leibniz Wrote: Die is er wel degelijk, alleen je moet naar YT en daar in Engels zoeken: https://www.youtube.com/results?search_q...isassembly+ Zonder je talen kom je niet ver tegenwoordig. En je kan ook zelf op ontdekkingsreis gaan, leer je meer van dus door te doen.Het is niet zo ingewikkeld als meesten denken.

Bedankt, natuurlijk had ik dat al gedaan. Zelfs in het Pools en Duits. Maar ik heb een Swift uit 2007.

En daarom had ik ook gevraagd.

Een forum waarin je wordt gezegd dat je zelf op YouTube moet zoeken en dat he zelf moet proberen om te leren, is volgens mij niet zoals een Forum bedoelt is.

Ik ben hier niet om de hele auto te leren, maar alleen om het defect te herstellen, zoals velen hier, overigens.

Ik hoef het wiel toch niet opnieuw uit te vinden?
Reply

#8
Kun je niet gewoon die draaiknopjes eruit klikken? Achter ieder draaiknopje zit dacht ik een lampje. De console laat je dan gewoon zitten.
Reply

#9
(23-01-2023, 11:32)mk3swift95 Wrote: Kun je niet gewoon die draaiknopjes eruit klikken? Achter ieder draaiknopje zit dacht ik een lampje. De console laat je dan gewoon zitten.

Ja, ik kan alles wel proberen. Maar heeft er niemand een swift uit 2007 (gehad)
Reply

#10
(23-01-2023, 18:41)Arbadelli Wrote:
(23-01-2023, 11:32)mk3swift95 Wrote: Kun je niet gewoon die draaiknopjes eruit klikken? Achter ieder draaiknopje zit dacht ik een lampje. De console laat je dan gewoon zitten.

Ja, ik kan alles wel proberen. Maar heeft er niemand een swift uit 2007 (gehad)

Niet dat ik een Swift 2007 heb gehad. Maar heb wel een filmpje gevonden waardoor ik op mijn eerdere reactie kwam. Misschien heb je er geen reet aan. Maar daarvoor zijn forums dan ook toch? Wij zijn met jou aan het meedenken. Ookal weten wij niet meteen de oplossing. Met welke reden kom je hier vraag ik mij af. Om een pan en klaar antwoord te ontvangen? Mensen steken moeite in jouw probleem. Proberen met je mee te denken. Het is geen vraagbaak. Maar delen van problemen, informatie en je eigen oplossing, voor misschien wel iemands anders zijn probleem. Dat is de reden waarom ik mij heb aangemeld. Zodoende leert men.

Zoals ik zei. Als je er geen reet aan hebt. Misschien iemand anders op de wereld wel. https://www.youtube.com/watch?v=ViwlTw0czyk
Reply

#11
Hey Arbadelli! Is het gelukt? Laat plzzz weten hoe je het hebt gefixt. Of misschien niet. Np. Zijn vast meer die dit probleem tegen komen. Zat laatst eens op een Russisch forum voor een elektrisch probleem met mijn auto. Met een vertaler las ik de oplossing. Niets mooier dan dat je anderen kan verder helpen of informeren. Ben benieuwd!
Reply

#12
Hij wil alles op een dienblad en is beledigd dat hij dat niet krijgt. Velen willen info, maar zonder zelf op onderzoek te gaan en te kijken hoe ze het zelf kunnen oplossen en als het echt niet lukt dan kan men anderen vragen mee te denken. Helaas, op deze wijze wil je niet meer iemand in bepaalde richting een duwtje geven.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#13
Nou van akte Leibniz. Forum onwaardig. Liet net 5 lazen kletteren van mijn dienblad. Hoop dat ie er wat aan heeft gehad. Zijn/haar glas zat er tussen. #arbadellidienblad
Reply

#14
Ik heb wel een Swift van 2007.
Het makkelijkste is de radio er uit halen.
Die radio zit aan de zijkanten met schroeven vast waardoor je ook het dashboard kastje en het paneel onder je stuur moet verwijderen.
Dan kan je de Radio los maken en dat paneel er uit wippen.
De lampjes van de knoppen kan je zo bij met een spiegeltje zie je wat je doet.
Een YouTube filmpje er bij zoeken is wel een dikke aanrader.
Reply

#15
(29-01-2023, 21:46)mk3swift95 Wrote: Hey Arbadelli! Is het gelukt? Laat plzzz weten hoe je het hebt gefixt. Of misschien niet. Np. Zijn vast meer die dit probleem tegen komen. Zat laatst eens op een Russisch forum voor een elektrisch probleem met mijn auto. Met een vertaler las ik de oplossing. Niets mooier dan dat je anderen kan verder helpen of informeren. Ben benieuwd!

Hoi, het heeft even geduurd maar ik heb het voor elkaar, was een zoektocht. Maar uiteindelijk prima te doen.
Reply

#16
(02-02-2023, 00:24)Leibniz Wrote: Hij wil alles op een dienblad en is beledigd dat hij dat niet krijgt. Velen willen info, maar zonder zelf op onderzoek te gaan en te kijken hoe ze het zelf kunnen oplossen en als het echt niet lukt dan kan men anderen vragen mee te denken. Helaas, op deze wijze wil je niet meer iemand in bepaalde richting een duwtje geven.

Ach ja, ik heb er totaal geen verstand van dus vandaar mijn vraag. Bij mij moet hij het gewoon doen en is het geen hobby. 

Anders had ik het forum toch ook niet nodig 😉
Dan had ik het zelf wel uitgevonden.

Maar ik heb het voor elkaar hoor. 

Dit is eigenlijk ook geen leuk forum. Want als je een vraag hebt, dan zeggen jullie. Zoek het zelf maar uit en Post hier dan maar hoe je het hebt gedaan.

Nou voor als iemand het wil weten  dan hoor ik het graag.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.