Zomerbanden of All Seasonbanden
#1
Op dit moment heb ik all seasonbanden van Kleber onder de Swift.
Deze zullen waarschijnlijk de komende maanden moeten worden vervangen.

Vraag is nu... Neem ik weer all seasonbanden of zomerbanden ?
Ik heb nog nooit de switch naar winterbanden gedaan in de winter en dat ben ik ook nu niet van plan.

In het verleden heb ik het hele jaar op zomerbanden gereden en dat beviel goed.
Hier vlak aan de kust zijn de winters toch wat minder streng dan meer landinwaarts.

Wat zijn de voors en tegens van all seasonbanden in vergelijking met zomerbanden.

Heb betaalbare banden met goede reviews gezien van het merk Continental...
Iemand ervaring met dit merk.

Ik wil tussen de 55 en max 70 euro uitgeven per band.

Wat zijn jullie gedachten ?

Groetjes, Andres








Reply

#2
continental is prima. Allseason vind ik niets meer dan het gemiddelde van een zomer en winter dus in de zomer te slecht voor mij en in de winter ook niet naar wens. Jarenlang heb ik ook altijd op zeer goede zomerbanden gereden passend bij mij. Echter geef ik de voorkeur aan zomerset + winterset als je de ruimte er voor hebt. Een allseason met ruim voldoende profiel komt natuurlijk wel voordeliger uit (minder wisselen). Een goede zomerband rijdt zoooveel fijner Wink
39



Reply

#3
Wat me nu opvalt met de all seasonbanden is het doorgeven van oneffenheden van het wegdek in de vorm van geluid. Elk richeltje hoor ik zeker bij hoge snelheden.
Heb met de Swift nog niet met zomerbanden gereden dus weet niet of dit specifiek aan de all seasonbanden ligt.
Of komt dit doordat Kleber een B-merk is alhoewel het onder Michelin valt...

Groetjes, Andres








Reply

#4
Beiden, Kleber rijdt gewoon een stuk minder comfortabel. Ik weet zeker dat als jij zomerbanden van een goed merk laat monteren, de Swift totaal anders zal gaan rijden. Stiller, comfortabeler en strakker.
Ik heb nu een zomer en winterset voor mijn Subaru Justy (Swift mk5 dus), maar als de winterbanden versleten zijn wil ik overwegen om daar 4seizoens banden op te leggen. Die slijten een stuk minder snel als de winterbanden, want van de Nederlandse wintermaanden ligt er 2 weken sneeuw en de rest van de tijd rijdt je je rubber kapot.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#5
Ik ben het met je eens dat we hier winters hebben die niet veel voorstellen (zeker hier aan zee waar sneeuw e.d. toch minder lang blijft liggen).
Elk jaar de switch van zomerbanden naar winterbanden en vice versa wil ik sowieso niet.
Blijft over... Hele jaar 'zomerbanden' wat ik al doe zolang ik een auto heb. Of all seasonbanden zoals ik nu op de Swift heb omdat ze er bij aanschaf onder zaten.

Daar bij komt dat ik het profiel van zomerbanden veel mooier vind dan het profiel van all seasonbanden...

Groetjes, Andres








Reply

#6
Ik rijd al jaren tevreden rond met Vredestein Quatrac 3 (allseason-banden) op m'n astra. Op de cabrio heb ik zomerbanden, omdat die in de winter vaker stilstaat.
Reply

#7
Persoonlijk zou ik dan voor goede zomerbanden gaan en die paar weken niet rijden of extra voorzichtig. Die andere 11 maanden rijdt je duidelijk beter&fijner met goede zomers Smile
39



Reply

#8
Heb zelf zowel een winter en zomersetje, winterset is van Firestone, heb die laatste 3-4 jaar niet gebruikt. Nu heb ik zomerbanden van Vredestein: trac2 weet niet precies maar die zijn goed. Persoonlijk zweer ik bij Vredestein, goede banden, ook bij iets natter weer, neem bochten sneller dan met andere bandjes,waarbij ik met andere bandjes allang de bocht uitgevlogen zou zijn bij 70km.Ik rij niet roekeloos of zo, heb bandjes gehad van Semperit en daar ging ik glijden bij 40 km en ben tegen een geparkeerde auto gecrasht, was geen fijne ervaring kan ik wel zeggen. Waren nieuwe banden. Dus gauw weg ermee. Ik denk met goede zomerbanden kom je ver in NL ook in de winter.Afhankelijk waar je woont uiteraard,hoge noorden of het oosten, dan zou ik 2 setjes nemen als je plek hebt. All-season is van alles wat, tja compromis lijkt me. Heb er geen ervaring mee. Waar ik wel naar kijk bij zomerbanden dat ze bij nat weer goed zijn, na die ene ervaring en ben echt huiverig om op nat wegdek te rijden en mn 's nachts. Dan is snelheid aanpassen, geldt ook voor de winter, je past je snelheid aan, aan al die technische snufjes ?Heel leuk maar je gaat echt schuiven en dan helpt niks meer.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#9
(23-09-2018, 01:14)Tomswiftswiftswift Wrote: Persoonlijk zou ik dan voor goede zomerbanden gaan en die paar weken niet rijden of extra voorzichtig. Die andere 11 maanden rijdt je duidelijk beter&fijner met goede zomers Smile

Dat is precies wat ik denk en jarenlang heb gedaan tot ik de Swift aanschafte met all seasonbanden.
Denk dat mijn volgende setje idd zomerbanden worden voor het hele jaar.

Ik heb nu de standaardmaat banden van 185 breed.
De velgen zijn 7j en volgens de dealer kan daar ook 195 op dus ik ga dan ook wat breder denk ik...

Groetjes, Andres








Reply

#10
Ja dat past prima. 195 ligt ook meestal al op een 6 of 6,5. Op 7 kan ook prima 205 of 215 zonder dat het misstaat.
39



Reply

#11
Echt waar ?
Ik heb de standaard maat velg voor een Swift mk6.
Er zitten nu banden 185/60/15 onder.
Nou twijfel ik ff of de standaard maat van de velg 7j is. Volgens mij wel...

Groetjes, Andres








Reply

#12
Vond het al vreemd 7j maar ach het ging over 185 vs 195. jou velgen zijn denk ik eerder 6j (staal 5,5j) . Op de foto van je auto zie je al hoe ruim de 185 band er op zit. 185 op 7j zou al een duidelijke schuine afronding van de band laten zien. Maargoed jou conceptS velgen zie ik niet snel specs van online.
39



Reply

#13
(23-09-2018, 18:03)Tomswiftswiftswift Wrote: Vond het al vreemd 7j maar ach het ging over 185 vs 195. jou velgen zijn denk ik eerder 6j (staal 5,5j) . Op de foto van je auto zie je al hoe ruim de 185 band er op zit. 185 op 7j zou al een duidelijke schuine afronding van de band laten zien. Maargoed jou conceptS velgen zie ik niet snel specs van online.

Het zijn alu velgen van Suzuki zelf dus met de standaard maat.
185/60/15 zijn ook de standaard maat banden van de Swift Mk6 zowel voor stalen als de alu velgen.
Zou daar dan 195 op kunnen ? ?
Had het aan iemand bij de dealer gevraagd en die zei van wel..

Groetjes, Andres








Reply

#14
ja dat is nog wel te doen in geval het 6j breed zou zijn. smallere velgmaat dan dat zou niet mooi meer ogen doordat je dan duidelijk ziet dat de band breder is dan de velg.
39



Reply

#15
Oké.
Dan zouden het 195/55/15 banden moeten worden.
55 in verband met de afwijking op de teller die is dan binnen de grenzen Wink

Groetjes, Andres








Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.