Doffe kunstof behandelen met Vaseline
#1
Op een buitenlandse vlog die ik volg, kwam er een tip voorbij om bv doffe grijze kunststofdelen van je auto of dashboard te behandelen met zuurvrije vaseline en dat de kleur weer terug te toveren is en voorkomt dat je kunststofdelen door de warmte poreus gaan worden en barsten. Laatste kan ik helaas niet checken. Dus gisteren dakdragers, deurgrepen, rubberen delen en kunststof rond vensters ingesmeerd. Wel de boel eerst goed schoonmaken voor je aan de gang gaat met wasbenzine aan de buitenkant. Van binnen wat alcohol op doekje.
Natuurlijk ken ik lijnzaadolie etc. Dit leek mee wel iets om te experimenteren . Vaseline toen bij de Action gehaald tijd terug of Bazar weet ik het. Alles wat voor gezicht is is zuurvrij dus eventueel bij de drogist halen. Dakdragers ed zijn weer mooi donker en ook de deurbeschermrubbers.
Kan een van de mods titel aanpassen? kunstof=kunststof? Bedankt alvast!
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#2
Goed idee !
Benieuwd hoe lang het mooi blijft.
Op den duur gaat dat vaseline-laagje er weer af lijkt mij...

Je kan de de titel van je topic zelf aanpassen in je 1e bericht van je topic Wink

Groetjes, Andres








Reply

#3
Ja, dat zien we wel, schroeven kan je ook met vaseline insmeren, blijven lang roestvrij.In mijn portier ga ik die ook eerst ontroesten met zout en azijn en dan blanke laag spuiten hoef ik geen vaseline te gebruiken. Binnen blijft dat wel lang goed,en vaseline is wat vettig dus maak ik me niet zoveel zorgen, eens in de paar maanden insmeren en gaan. Zit erover te dubben om dakdragers zilver te laten spuiten.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#4
Het aanpassen van de titel van je topic is gelukt zie ik 39

Heb je de dakdragers zelf aangebracht of zaten ze er al op ?

Groetjes, Andres








Reply

#5
Nee zitten er standaard op een Baleno station, in de VS gaat of ging die onder de naam Esteem door het leven en daar hadden ze vaak geen achterspoiler, met een spoiler is de auto af.Wat vaseline aangaat? Vandaag hier regen en het blijft toch ok nog steeds donker. Mocht het goed werken dan doe ik nog verslag uiteraard, Dashboard heb ik nog niet gedaan bovenop. Ga dat een keer doen, bij een van nature grijze dashboard haal je minimale resultaten lijkt me, bij vooral donkere kunststof zie je meer of het iets doet.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#6
Ik denk dat het interieur zoals het dashboard met vaseline behandelen niet zo'n goed idee is aangezien vaseline toch wat 'vettig' is en blijft. Voor buiten in dat oke maar voor het interieur... Ik betwijfel het...
Het trekt niet in de kunststof interieur delen maar het blijft er als het ware als een laagje opliggen.

Groetjes, Andres








Reply

#7
Zelfde geldt voor de buitenkant, alles blijft eraan plakken. Stof, zand, beestjes, blaadjes, echt allerlei zooi.
Ik gebruik liever Turtle Wax Bumper Black, deze trekt wat beter in t plastic en er blijft wat minder vuil aan hangen. Of Bumper Black van de Action, werkt ook prima!
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#8
Ja daar heb heb je ook wel gelijk in remytjuh.
Of heb jij daar geen last van Leibniz ?

Groetjes, Andres








Reply

#9
Villa heb vaseline niet geprobeerd op dashboard, en ja stof blijft plakken is een nadeel. Maar je zou het nadat het ingetrokken is kunnen afnemen met schoon doekje. Is denk ik even experimenteren. Dashboard spuitbussen vr ophalen kleur en reinigen, vaak zit ik dan met die rotgeur en je weet niet wat voor zooi erin zit.Het grijpt me letterlijk naar de keel. Dat vettige krijg je wel eraf is niet zo'n probleem.Is echt even afwachten, want je hebt ook andere plakkerige zooi in de lucht die ook aan je auto blijft plakken, neem bv vogelpoep, niets is zo slecht als dat of van bepaalde bomen.Krijg je er ook bijna niet af. Dan is vaseline minst problematisch. Nogmaals is even afwachten Voor ontvetten kan je ook Dasty pakken van de WIbra, flink verdunnen raak je het vettige ook kwijt.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#10
bij mij zit de hele onderkant in het vet en vaseline, en aan de binnenkant ook trouwens. [Image: aemfQn1.jpg] maar dat is meer tegen roest. ik heb het wel op een paar doffe rubbers gesmeert en dan ziet het er goed uit en het zit er al een maand op.
Reply

#11
Glycerine werkt goed tegen uitgedroogde rubbers. Heb plastic nog niet uitgeprobeerd Wink
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.