Swift occasion gaan voor lage kms of lage leeftijd?
#1
Hoi,

Ik kom steeds dichter bij de aanschaf van een Swift occasion :-)

Voorkeur gaat uit naar een 1.2 dus eind 2010 of nieuwer, max €8000,--

Ik wil graag een trekhaak en liefst ook cruise control, dus dat beperkt mijn keuzes nogal.
Trekhaak is nog wel achteraf in te bouwen (€450,- ongeveer), Cruise control niet (alleen after market).
Radio met USB vind ik ook belangrijk, speakers zal ik waarschijnlijk wel vervangen.

Ik heb er 3 op mijn shortlist staan en ben benieuwd naar welke jullie voorkeur uit zou gaan.

1) Swift 03-2014, zwart, 108000km, €7900,-
+Zwart
+Airco
+Trekhaak
+Privacy Glass
+16" lmv
- 30k km meer dan de rest

2) Swift 10-2013, Grijs, 70000km, €7950,-
+70000km
+Trekhaak
-Grijs
-Geen cruise control
-Stalen velgen

3) Swift 10-2011, Grijs, 70000km, €7250,-
+70000km
+Trekhaak
+700 goedkoper
-Grijs
-Geen cruise control
-Stalen velgen


Ik vind optie 1 echt de mooiste, maar heeft wat meer kilometers. Ik rijd zelf 15000km per jaar, dus dat komt dan neer op 2 jaar kortere levensduur even kort gezegd.
Echter is de auto nog jong, dus zijn het waarschijnlijk relatief veel snelweg kilometers. Auto ziet er ook supernetjes uit op de foto's van binnen.

Ik kijk zowel naar de maandelijkse kosten als de afschrijving. Idee is om de auto "op" te rijden (+/- 10 jaar) of na 5 jaar weer te verkopen met nog enigszins interessante restwaarde.

Ik heb ook nog gekeken naar een 1.3 Swift uit 2008-2010, maar als ik dat helemaal doorreken is dat niet echt veel goedkoper maar wel (veel) minder luxe.
Ik moet eigenlijk nog wel eens in een 1.3 rijden, schijnt toch net wat leuker/vlotter te rijden dan de 1.2?


Alvast bedankt voor jullie feedback,

Opper
Reply

#2
Als de auto netjes is en onderhoud beetje sluitend lijkt dan
zou ik zeker voor optie 1 gaan. (verschil) kmstand zegt niet erg veel. Wanneer dit veel snelweg is en de andere veel korte stukje dan is die kmverschil al opgeheven als je kijkt naar de gezondheid van motor,bak etc
39



Reply

#3
Van alle 3 is de onderhoudshistorie bekend. Nummer 1 en 3 zijn wel geimporteerd ooit.
Geen enkele noemt dealeronderhoud, dus dat zal dan wel niet zo zijn.
Alle 3 zijn van 1e eigenaar. Mijn gevoel zegt nummer 3, maar ik vind nummer 1 zoveel mooier en meer opties Smile
Reply

#4
Ik weet niet of deze Swifts een distributieketting hebben of riem. Bij een riem is dit ook iets om over na te denken qua kosten. Want dan is die van nummer 1 waarschijnlijk al vervangen en die van 3 misschien nog niet. Dit kost ook snel 300 a 400 euro. Cruise Control Waeco ms50 is redelijk makkelijk in te bouwen. Persoonlijk zou ik nummer 1 nemen. Als je er beetje zuinig op bent kan je makkelijk 3 ton op de teller zetten. Je laat weten er nog 2 op het oog te hebben en drukt de prijs 500 naar beneden. Dan heb je een auto waarvan je eigenlijk weet dat je die het liefste wil.
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#5
Hebben een distributieketting, zullen nog niet vervangen zijn, is in principe ook niet nodig dacht ik.
Reply

#6
klopt.. niet nodig. Je kijkt niet naar de swift sport waarschijnlijk maar heb je de "style" en ""X-ite" uitvoeringen ook gezien? Style is met leder interieur en de x-ite vind ik persoonlijk heel mooi ogen.
39



Reply

#7
Kilometerstand van 104k is niet spannend. Kopen, grote beurt uitvoeren, en rijden. Daarna gewoon netjes z'n beurtjes doen.
Reply

#8
Nee bij ketting is het niet nodig.
Alto 1.0 '98 --> Swift GLS Globe 1.0 '98 --> Citroën C1 1.0 '05 --> Mercedes E190 1.8 '92 -->Swift 1.3 16V Summum '02 --> Swift 1.3 16V Summum '03
Reply

#9
EUHet zijn wel alle 3 geïmporteerde auto's. Nummer lijkt echter meteen in 2014 geïmporteerd te zijn en sindsdien op NL kenteken te staan.
Nummer 1 is van 1e eigenaar en dealer onderhouden.
Reply

#10
Van wat ik tot nu toe lees, zou ik zelf voor de eerste gaan. Die heeft in elk geval cruise control en een trekhaak. Aan de kilometerstand hecht ik niet zo heel veel waarde. Als een jonge auto veel kilometers relatief veel kilometers erop heeft zitten, is de kans groter dat dit snelwegkilometers zijn, wat in principe beter is voor de auto.

Wat is de algehele staat van de drie Swift's? Zijn ze goed onderhouden? Onderhoud is denk ik het belangrijkst.

Vergeet overigens niet dat als je met een distributieriem te maken hebt, dat die meestal rond de 100.000 vervangen moet worden, en/of elke 5 jaar.
Reply

#11
Die eerste wilde niks vertellen over de auto, waar hij vandaag kwam etc. Ik moest hm aar geloven. Ondertussen wel verkocht aan iemand.

Ik ben er inmiddels achter dat de stoel in dit model Swift voor mij een grote mismatch is(lendensteun zit irritant in de weg).

Dus nu ook aan t kijken naar een model eerder, maar vragen ze nog aardige bedragen voor, zelfs bij 170k km..


http://www.bextroautos.nl/Suzuki/Swift/5...=&so=lijst

En is duurder in wegenbelasting en verbruik. Deze heeft gelukkig wel een mooie alternatieve audio installatie.
Reply

#12
ja dat is veel te veel joh. 1.3tje? 170k km. Dan kan je beter een mooie sport kopen..alles er op en er aan van datzelfde jaar met minder km voor dat bedrag. Rijdt 1 op 14 en a lot of fun. wegenbelasting brabant 32 pm.

swift sport vs niet sport:
onderstel
gehele interieur
exterieur
remmen
motor
etc
39



Reply

#13
Hoe ligt die sport versie qua onderhoud? In mijn berekening heb ik er toch zo'n 50% extra onderhoudskosten opgegooid. Of is dat overdreven?

En er moet een trekhaak op kunnen voor mijn fiets.
Reply

#14
Trekhaak wordt waarschijnlijk niet door de dealer verkocht voor de sport maar ik ken 2 mensen die een sport met trekhaak hebben. Welke onderhoudskosten kosten reken je meer ? de bougies zijn irridiums aanbevolen maar die mogen ook gelijk 100dkm blij en zitten ipv 40dkm. olie beide autos 5w30 aanbevolen. filters gelijke prijzen. Banden kan ietsje schelen als je op de standaard 17inch rijd. Ik heb eigenlijk geen kosten buiten normaal onderhoud hoeven maken in 8,5jaar en 115dkm

de 1.3 van dit model had vaak versnellingsbakken die gereviseerd moesten worden circa 100dkm
39



Reply

#15
Rekende gewoon 500 per jaar.
Ik zie wel dat de sport ongeveer niet te koop staat.
Reply

#16
[quote k ? de bougies zijn irridiums aanbevolen maar die mogen ook gelijk 100dkm blij en zitten ipv 40dkm.

[/quote]

Dat 40K van iridiums? Vergeet het maar ! Die zaten in mijn Baleno, na 45k heb ik ze vervangen, want had nauwelijks trekkracht meer, en de auto trok net als een 1.0 . Na ze vervangen te hebben trok de auto als een speer.Leidde tot soms onaangename situaties bij inhalen en ik heb een 1.8 Dus gewone bougies en vaker vervangen zou ik aanraden. de NGK of Nippon Denso, Voor mij zijn ze het geld niet waard de iridiums, sorry.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#17
vreemd haha
Bij de sport zijn ze min of meer aanbevolen vandaar. Bij mij kwamen ze er als nieuw uit toen ik ging vervangen. De auto heeft nu 132000 probleemloze sportieve km gereden. Bij mijn oude suzukies gaan er ook normale in. Bij de kizashi zal vast ook irridium aanbevolen zijn.

Vroeger heb ik ze ooit voor de swift gti gekocht toen ze net in de modebuurt kwamen onder het mom van performance (lol). ... van gemerkt natuurlijk.
39



Reply

#18
Wat vinden jullie van deze bijvoorbeeld: https://www.autotrack.nl/tweedehands/suz...t/41015076

2014 facelift model, 140k km, maar voldoet verder aan al mijn eisen (CC + trekhaak). Jammer van de 15" wielen. 8399,-
Reply

#19
Opperpanter, ik vind dit echt een leuke en nette auto om te zien! In de advertentie wordt aangegeven dat die 140K km snelwegkilometers zijn, maar dat is lastig te controleren. In 4 jaar tijd bijna anderhalve ton is echter best veel naar mijn idee, het komt op mij wel geloofwaardig over. Controleer in het onderhoudsboekje ook even hoe het zit met de distributieriem! Ik denk dat er wel wat meer is wat met een ton km onderhouden moet worden, maar dit weet ik niet uit mijn hoofd.
Reply

#20
Ziet er zeker mooi uit, op de velgen na. Die 140000 lijkt me voor mij geen issue, maar is wel vervelend als ik hem na 5 jaar weg wil doen. En geen privacy glass wat juist bij wit wel erg mooi zou staan.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.