Nieuwe Swift
#1
Hoi,

Ik zit misschien een krap maandje op dit forum en ik dacht ach. Ik schrijf ook maar eens wat. Ik zal het niet te lang houden.

Ik ben Dion. Momenteel 19 jaar uit Vlaardingen. Ik rij een Swift 1.3 uit 2005. Begin juli gekocht van de Suzuki dealer in Monster met 99.656KM op de teller. Auto is van een oude vrouw geweest (jah dat verhaaltje maar dan echt ;p )

Voor de kost ben ik ITer werkachtig in Rijswijk dus elke dag 20 minutjes A4 zijn mijn vaste KMs. Voor de rest rij ik graag overal naar toe. Ik vind autorijden en reizen erg leuk.

Waarom een Swift?
Tja.. ik zat naar leuke autos te kijken die betrouwbaar zijn maar toch wel beetje leuk uit zien. Ik heb verschillende autos bekekend (Colt, I10 enz) maar ik was er niet helemaal 100% op verkocht. Ik zat naar de Swift te kijken, maar met mijn budget kwam ik allemaal autos tegen met 2 ton op de klok en niet de betrouwbaarheid die ik zocht.

Mijn opa had in 2006 een nieuwe Suzuki Liana 1.6 gekocht. Verkocht in 2015 maar hadden er goede ervaringen mee. Bij de Suzuki dealer in Monster zag ik deze Swift en was ik eigenlijk wel verkocht.

Wat ben ik er mee van plan?
Ik wil er goed voor zorgen. Ik ben een rustige rijder, maar van sportief rijden hou ik ook wel van. Zolang het maar veilig en beetje volgens de regels gaat.

Ik ben niet 100% tevreden over het verbruik en de korte gevoelloze koppeling, maar ik kan mijzelf daar wel omheen vechten. Ik zit enorm te twijfelen om cruise control in te laten bouwen (€500). Verder wil ik er misschien een betere radio en speakers in zetten. Hoeft allemaal niet over de top maar beter dan stock mag altijd.

Zoals ik al zei vind ik reizen ook leuk. Ik ben vorige week even naar Duitsland geweest voor de lol en om even de topsnelheid van 170 te testen. Toch wel ff lachen.

Qua uiterlijk ga ik er niets aan doen. Ik vind de auto mooi zoals hij uit de fabriek rolde. Stickers, onnodige bumpers of spoilers vind ik vreselijk. Ik haat ricers. Mij zul je ook niet met een Sport badge in mijn 1.3 zien rijden Tongue

Ik ben 9 september op de meet in Rozenburg dus als je de (doodnormale) swift wilt zien kan dat.

Fotos:
[Image: k0gC8Nw.jpg]
[Image: RMB9AQY.jpg]
[Image: ur8Mm1j.jpg]
[Image: lSscYwt.jpg]
2005 Suzuki Swift 1.3 3deurs
Reply

#2
Welkom hier! Voorheen was de naam van dit forum Suzuki tuning club dus pas op met wat je roept. Er zijn er nog genoeg die wel van spoilertjes en dergelijke houden en zijn niet per definitie onder de noemer ricer te plaatsen. Om deze mensen te haten gaat ook wel ver. Leven en laten leven Wink
Reply

#3
Ik ken nog 100 jongens en meisjes die met een zelfde soort intro hier op het forum kwamen. Sommigen hangen nu nog in autotuning/styling rond 39

Maar in ieder geval van harte welkom!
Reply

#4
(03-08-2018, 07:06)Mafkikker Wrote: Ik ken nog 100 jongens en meisjes die met een zelfde soort intro hier op het forum kwamen. Sommigen hangen nu nog in autotuning/styling rond 39

Maar in ieder geval van harte welkom!

Haha ken er idd ook nog een paar. Ik zat er aan te denken om de swift te chiptunen, maar de extra 9pk is het nou ook weer niet zn geld waard :p
2005 Suzuki Swift 1.3 3deurs
Reply

#5
welkom! Gevoelloze koppeling hebben bijna alle Suzuki's. Misschien een keer een tweedehands setje lichtmetaal (origineel) een idee? Oogt meteen iets vlotter en hou je het ook origineel (en je moet ergens beginnen 34 )
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#6
En 3 cm lager zou ook niet verkeerd staan. Kun je gelijk wat beter klaverbladen rijden.
Reply

#7
Welkom,

Niet verkeerd dat je blij bent met je Suzuki Swift.
Daar heb je deze toch voor aangeschaft Tongue

Veel plezierige en veilige kilometer ermee 39
Reply

#8
Chiptuning is op een standaard auto Swift MK6 1.3 compleet overbodig, ronduit zonde van het geld.
Reply

#9
Chippen kan wel
Nut hebben echter zijn het wel
Duren ponys ben laats zelf bij br geweest en hebben ze meer der uit getroken dan ze zelf dachten Biggrin ik Heb der 20 ponys bij na de chip
Op de wielen en dat merk Je best wel
In verbruik en als je eens door wil trekken merk je dat ook wel ,,


En welkom jammer dat je niet het orginle sport paket heb vind het zelf persoonlijk toch wel wat hebben ;d
Suzuki swift summon 1,3 v16 Thumbsdown
fiat grande Punto Thumbsdown

Toch weer Suzuki swift 1.6 sport 39 Idea
Reply

#10
Welkom Dion.

Leuk karretje, wij hebben ook een Swift 1.3 staan hier, uit 2008. Rijdt fijn!

Verder houd ik ook wel van origineel en netjes, maar dan een beetje meer luxe. Nu aan het kijken voor carkit en cruise control Drewl
Mijn wie is wie
Reply

#11
Welkom Dion,

Voor jou je eerste auto, een Swift.
Ik heb in de loop der jaren al heel wat auto's gehad.
Nieuw wil ik niet maar wel japans dus ben ook bij de Swift mk6 uitgekomen Wink

Enne bij dezelfde dealer in Monster gekocht en volgens mij ook nog eens dezelfde kleur !! Biggrin

Toen ik 'm 11 maanden geleden kocht stond de teller op 107.000.
Nu is dat al 122.000 zonder noemenswaardige problemen (ff afkloppen haha).
Mijne is ook uit 2005 en dit was het eerste jaar dat ons model Swift leverbaar was... Als je het mij vraagt had die eerste lichting ook meteen de beste versnellingsbakken Smile

Groetjes, Andres








Reply

#12
(08-08-2018, 19:35)Villa Wrote: Welkom Dion,

Voor jou je eerste auto, een Swift.
Ik heb in de loop der jaren al heel wat auto's gehad.
Nieuw wil ik niet maar wel japans dus ben ook bij de Swift mk6 uitgekomen Wink

Enne bij dezelfde dealer in Monster gekocht en volgens mij ook nog eens dezelfde kleur !! Biggrin

Toen ik 'm 11 maanden geleden kocht stond de teller op 107.000.
Nu is dat al 122.000 zonder noemenswaardige problemen (ff afkloppen haha).
Mijne is ook uit 2005 en dit was het eerste jaar dat ons model Swift leverbaar was... Als je het mij vraagt had die eerste lichting ook meteen de beste versnellingsbakken Smile

Wat n toeval hah. Ik vind het een geweldige dealer. Goede service. Onder de garantie even nieuwe remblokken en schijven laten vervangen binnen een uurtje. Top.

2005, zelfde kleur en ongeveer zelfde stand. Toevalliger kan niet.

Is dat echt zo dat de eerste Swifts betere bakken hebben? Wat is het verschil met de nieuwere? Mij lijkt het juist dat de eerste modellen de meeste problemen hebben. Ik had al gehoord dat de Swift bakproblemen kan hebben.
2005 Suzuki Swift 1.3 3deurs
Reply

#13
Kapotte versnellingsbakken is zo ongeveer een Suzuki kwaal. Ze zijn gewoon aan de zwakke kant.
Reply

#14
Ik denk dat het ook veel samenhangt met het (regelmatig) vervangen van de versnellingsbakolie. Suzuki's schijnen daar nogal gevoelig voor te zijn.
Dit concludeer ik uit alle info die ik over dit onderwerp heb gelezen.

Ja Dion, binnenkort moet de mijne weer terug naar die dealer voor een apk-tje. Ben benieuwd...

Groetjes, Andres








Reply

#15
Ik bevestig het belang van goede versnellingsbakolie.

Mijn sport had een bak zo hakerig dat die rollend amper in 1 te krijgen was en erg hakerig was. Na 1maandje met nieuwe bakolie was die boterzacht en duw ik m met 2vingers iedere versnelling in.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#16
(09-08-2018, 12:19)swift16vrules Wrote: Ik bevestig het belang van goede versnellingsbakolie.

Mijn sport had een bak zo hakerig dat die rollend amper in 1 te krijgen was en erg hakerig was. Na 1maandje met nieuwe bakolie was die boterzacht en duw ik m met 2vingers iedere versnelling in.

Rollend gaat het idd niet 'vanzelf' in zn 1 zonder er een duwtje aan te geven. Rest schakelt gewoon goed. Ik zal eens kijken of ik er achter kan komen wanneer er voor het laatst de olie is vervangen.

Hoeveel zal het kosten om de olie te vervangen? (transmissieolie dan Tongue )
2005 Suzuki Swift 1.3 3deurs
Reply

#17
(09-08-2018, 17:42)Dionkoffie Wrote: Hoeveel zal het kosten om de olie te vervangen? (transmissieolie dan Tongue )

Verkeerde vraag. De goede vraag is; waar kan ik de door de fabriek aanbevolen kwaliteit versnellingsbak olie verkrijgen? De prijs is niet van belang. Enkele tientjes besparen tussentijds kan je grote kosten opleveren aan het eind van de rit.
Reply

#18
Ik weet dat de Suzuki-dealer die wij hebben Dion, op de hoogte is van de versnellingsbak-perikelen omdat ik daar met verschillende mensen over heb gesproken en neem aan dat ze ook de versnellingsbakolie regelmatig vervangen...
Is jouw Swift altijd daar in onderhoud geweest Dion ?

Groetjes, Andres








Reply

#19
(09-08-2018, 21:08)Villa Wrote: Ik weet dat de Suzuki-dealer die wij hebben Dion, op de hoogte is van de versnellingsbak-perikelen omdat ik daar met verschillende mensen over heb gesproken en neem aan dat ze ook de versnellingsbakolie regelmatig vervangen...
Is jouw Swift altijd daar in onderhoud geweest Dion ?

Weet het niet 100% zeker. Zou ik morgen even in de onderhoudsboekjes moeten kijken. Ik weet wel dat de vorige (1e) eigenaar het altijd bij een Suzuki dealer heeft onderhouden.
2005 Suzuki Swift 1.3 3deurs
Reply

#20
Oke, is ieder geval een goed teken dat ie altijd bij een Suzuki dealer in onderhoud is geweest.

Maarrr... Wat de monteurs bij onze dealer ook zeiden... Dat de meeste Swiftjes mk6 niet die problemen krijgen en als ze al voorkomen had een exemplaar uit 2005 allang moeten komen... Dus met andere woorden : het is en blijft een betrouwbare auto Wink Wink

Groetjes, Andres








Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.