[HOW-TO] Swift stuur met airbag vervangen (mk4-5-6)
#1
Cliffhanger heeft ooit al eens een howto gemaakt over hoe je een sportstuur monteert. Echter sturen met airbag zijn een tikkie anders. Dit heb ik afgelopen weekend gedaan, en hier wat tips voor toekomstige sleutelaars.

Ik heb wat delen uit Cliffhanger's howto overgenomen, en aangevuld met foto's en airbag info, dus bedankt voor zijn voorwerk!

In deze howto zie je hoe ik mijn Swift Mk4 (met airbag) stuur vervang voor een Swift Mk6 stuur (ook met airbag).

GEREEDSCHAP / BENODIGDHEDEN :

• Steeksleutel / Dopsleutelset MAAT 17
• Torx schroevendraaier
• Klein plat schroevendraaiertje
• Kniptang
• Klemtang of soldeerbout voor electriciteitskabels
• Je nieuwe stuur met airbag
• Let er op dat de Mk4 en Mk6 andere stekkers gebruiken, dus als je ook een upgrade gaat doen, zorg dat je de airbag stekker er bij hebt. Voor €30 bij airbagbank.nl, of €5 op de sloop!
[Image: 2lsf7lc.jpg]

Aan de slag

1. Zorg eerst dat je stuurrichting en je auto KAARSRECHT staan. rijd eventueel even kort naar voren en naar achter zodat het stuur hetzelfde staat als wanneer je op de weg zou rijden. als je dit niet doet, kun je er straks achter komen dat je stuur scheef staat als je rechtuit rijdt, en das niet zo praktisch en het ziet er gewoon niet uit....

2. HAAL DE ACCU LOS! Klooien met de airbag is gevaarlijk, dit ding kan in je gezicht klappen met grote kracht. Maak daarom altijd eerst een pool van de accu los en controleer dat er geen stroom meer is.

3. Verwijder de oude airbag. Schroef de de torx schroeven aan de zijkant los.
[Image: 1zyd1ye.png]
Probeer de schroeven er wat uit te wippen met een klein schroevendraaiertje. De airbagunit moet er nu zo uit te pakken zijn.

3. Oude stuur verwijderen. Trek de stekker uit de airbag en knip de claxon draad (de zwarte) los. Er zit een connector, maar deze kreeg ik niet uit elkaar.
[Image: 14npssi.png]
Gebruik nu dopsleutel maat 17 en draai de moer in het midden naar naar LINKS. gebruik flink wat kracht, ze zit echt goed vast [gelukkig maar]. Tip van Remy: Als het moer er helemaal vanaf is, draai deze er dan weer 1 slagje op, dan ram je het stuur bij het verwijderen niet tegen je eigen hoofd, maar tegen de moer.

[Image: 27zgpoz.png]


4. Nu kun je het stuur er in zijn geheel uit halen, trek heel hard eraan en maak wat wrikkende bewegingen. bij de ene auto gaat het er in 1 ruk uit, bij de ander kost het aardig wat moeite, dus gewoon je best doen.


5. Je kunt nu het stuur verwijderen. Pak eht nieuwe stuur, als de airbag daar nog in zit, verwijder deze dan op de zelfde manier, door de torx schroeven aan de zijkant los te draaien.
Zet dit stuur nu KAARSRECHT op de as, en draai de moer aan. Let er op dat het sleepcontact met de draden goed in het midden zit.

6. Soldeer of knijp nu de nieuwe airbag connector aan de draden van de oude. Bewaar de oude connector bij het oude stuur, deze kan nog van pas komen. De draad van de claxon moet op het lipje op de airbag. Ik heb hiervoor de draad van de originele claxon (vanaf het sleepcontact) vertind, en deze stak toen netjes in de connector, maar je kunt natuurlijk ook zelf een klem op de draad zetten en deze direct op de airbag aansluiten.

[Image: imjus8.png]


10. Nu alles aangesloten zit, kun je de boel weer in elkaar zetten. De airbag 'valt' op zijn plaats, en zet je vast met de torx schroeven aan de zijkant.

11. Sluit nu de accu aan, test de toeter, en als deze werkt, start de auto dan. Het airbag lampje in het dashboard knippert een paar keer, en gaat als het goed is daarna uit. Doet hij dat niet, dan zit de nieuwe airbag niet goed, en moet je de bedrading controleren.

12. KLAAR! veel plezier met je nieuwe stuur, even een testritje maken of het ook echt recht zit, en je bent klaar! Bij mij bleek dat de 'tanden' van het nieuwe stuur op de as niet het zelde zitten als het oude stuur, dus ik heb iets een afwijking als ik het stuur rechtdoor houd. Even laten uitlijnen en dan is dit probleem ook weer verleden tijd!

Het Resultaat:
[Image: jpjxnb.png]

[Image: 2uyoh2t.png]
Mijn wie is wie
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.