Posts: 18
Threads: 3
Joined: Jun 2018
Hi Allemaal,
zoals ookal vernoemd bij het voorstellen heeft mijn vriendin een alto uit 2006 (F10D).
afgelopen week hebben we mijn moeder de auto uitgeleend maar op de rit naar huis was al het koelvloeistof op.
toch doorgereden na het rode temperatuur lampje gezien te hebben en pas gestopt toen de motor moeilijk ging doen.
jahoor dikke witte rook pluimen kortom koppakking zo lek als n zeef.
nou is eigenlijk de vraag hoe zoiets kan gebeuren.
de anwb heeft een boutje eruit getrokken waar een veer onder zat en volgens hun was dat afgebroken en de oorzaak van het lek.
volgens hun kwam dit bij het thermostaat huis vandaan.
nou kon ik het zo 123 niet vinden.
de afweging voor ons is een 2e hands blok op de kop tikken en swappen of toch de koppakking te gaan vervangen.
tips zijn welkom!
is het blok wisselen veel werk?
Posts: 143
Threads: 5
Joined: Sep 2014
Auto: '96 Baleno 1.8 16v GSX
20-06-2018, 22:15
(This post was last modified: 20-06-2018, 22:15 by Niels94Spirit.)
swappen, alles is krom
Posts: 134
Threads: 1
Joined: Feb 2018
Auto: Oud Japans
Daar ben ik het volledig mee eens, dat blok is zo heet geweest dat op zijn minst alles vervormd is.
Die moet je gewoon afschrijven dat wordt helaas nooit meer wat.
Posts: 18
Threads: 3
Joined: Jun 2018
dan gaan we inderdaad swappen.
iemand tips waar ik rekening mee moet houden? dit word mijn 1e swap namelijk.
is het blokje er zo uit te tillen of moet dan ook heel de frontbalk los?
Posts: 268
Threads: 10
Joined: Dec 2008
Auto: Suzuki Alto 1983
Om het blok er uit te halen moet er toch al zo veel los, haal de radiator en de frontbalk(en) er uit. Dat is in verhouding een kleine moeite en geeft je meer ruimte om te werken.
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Posts: 18
Threads: 3
Joined: Jun 2018
16-07-2018, 12:20
(This post was last modified: 16-07-2018, 12:20 by Jop.)
is de F10D eigenlijk een alu blok?
zijn er nog dingen waar ik op moet letten bij de aanschaf?
neem aan dat ik even een compressie test report moet vragen.
Posts: 635
Threads: 19
Joined: Apr 2010
Auto: Baleno Wagon 1.8 GTX
Werden er in 2006 nog gietijzeren blokken gemaakt? Sws dat je Alto alu is.
Posts: 18
Threads: 3
Joined: Jun 2018
haha juist
Posts: 18
Threads: 3
Joined: Jun 2018
zal binnenkort wat foto's gaan posten ben nu een heel eind,
bumper eraf,
radiator eruit
koelslangen los
kabelboom los
motorkap eraf,
koplampen eraf.
nou zit ik te twijfelen hoe ik het blok het beste uit de alto kan liften.
de motorsteun achter het blok onder de auto steekt flink uit en ben bang dat die met het liften ontzettend in de weg zit.
ik wil graag de front in takt laten en hiervoor niet te hoeven lassen
iemand tips hoe ik het F10D blokje er het beste uit kan liften?
Posts: 134
Threads: 1
Joined: Feb 2018
Auto: Oud Japans
Frontbalk(en) er nog af, en dan kan je hem met een motortakel er zo uit liften.
Posts: 18
Threads: 3
Joined: Jun 2018
(22-11-2018, 15:12)Bo652 Wrote: Frontbalk(en) er nog af, en dan kan je hem met een motortakel er zo uit liften.
zover ik kan zien kan ik ze er niet af schroeven?
dan zal ik moeten gaan zagen...
Posts: 134
Threads: 1
Joined: Feb 2018
Auto: Oud Japans
Eerlijk gezegd weet ik niet precies hoe het bij een Alto zit.
Maar bij haast alle japanners moet dat mogelijk zijn zonder te zagen, en zagen moet je zeker niet doen.
Misschien meld er zich nog iemand die weet hoe dat zit bij een Alto.
Posts: 831
Threads: 3
Joined: Feb 2014
Auto: Justy '03 G16B swap
Bij de meeste auto’s kun je het voorfront niet zomaar demonteren idd, dan is het een complete gelaste constructie.
Wat ik meestal doe, is de motor via de onderkant eruit. Dus iets van een karretje (Dolly van de supermarkt werkt goed) eronder zetten daar de motor op laten zakken. Dan op een of andere manier de carrosserie een stuk omhoog krijg zodat ie er onderdoor kan en je bent klaar!
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Posts: 18
Threads: 3
Joined: Jun 2018
goed, dus begonnen aan de klus hierbij de foto's:
auto erin:
bumper eraf (toch beter om erbij te kunnen):
demonteren geblazen:
blok toch via onder eruit, boven langs ging inderdaad niet:
en nou spullen overzetten op het nieuwe blok:
tot zover de update, nieuwe blok heeft al n nieuwe koppeling en start motor etc.. moet er weer op.
was wel ff lastig met die vbak er terug op (uitlijnen etc..).
Posts: 1.482
Threads: 10
Joined: Aug 2012
Auto: personenauto
Posts: 303
Threads: 1
Joined: Dec 2010
Auto: Mk2 GTi
Zo lijkt het wel een beste klus.
Wel puik dat je er zoveel foto's van maakt en ook post
Succes met het terug bouwen.
En alles weer monteren
Posts: 18
Threads: 3
Joined: Jun 2018
04-12-2018, 13:13
(This post was last modified: 04-12-2018, 13:39 by Jop.)
Posts: 18
Threads: 3
Joined: Jun 2018
Goed, motorswap gedaan.
alles weer terug gebouwd, incl nieuwe radiator.
nou ben ik bang dat er toch een van de sensoren van het nieuwe blok niet helemaal goed meer is.
na starten blijft de auto (ja ook wanneer deze warm is) steken op 2000 toeren.
iemand een idee hoe ik de stationair regeling kan doen? of moet ik toch een sensor uitwisselen?
heb het orginele blok nog liggen dus kan vannalles wisselen.
Posts: 831
Threads: 3
Joined: Feb 2014
Auto: Justy '03 G16B swap
Lekker bezig met de ombouw!
Ik snap je verhaal niet helemaal, loopt ie nou stationair 2000 rpm of kan het toerental niet hoger klimmen als 2000 rpm?
Stationair regeling gebruikt oa de MAP-sensor, inlaatluchttemperatuur, koelvloeistoftemperatuur, nokkenas/krukassensoren.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Posts: 18
Threads: 3
Joined: Jun 2018
(09-12-2018, 19:09)remytjuh1994 Wrote: Lekker bezig met de ombouw!
Ik snap je verhaal niet helemaal, loopt ie nou stationair 2000 rpm of kan het toerental niet hoger klimmen als 2000 rpm?
Stationair regeling gebruikt oa de MAP-sensor, inlaatluchttemperatuur, koelvloeistoftemperatuur, nokkenas/krukassensoren.
hij start en schiet naar 2000 toeren, als ik gas geef komtie gewoon normaal hoger.
wanneer ik het gas dan los laat dipt hij een beetje naar 1500/1000 toeren en komt hij weer terug bij 2000.
dit alles blijft hetzelfde voor 5-10 minuten (dit is wat ik hem heb laten lopen voor het langste op dit moment).