Onbalans Suzuki Alto
#1
Onze Alto van 2004 trilt/schut tussen de 100 en 120. Ik heb twee setjes velgen, stalen met winterbanden en om met zomerbanden. Bij alletwee de sets trilt de auto, de om velgen zijn pas gebalanceerd, los van de auto. Geen verbetering, eerder is het trillen erger geworden. Ik heb hierna de velgen voor een halve slag op de naaf gedraaid, het trillen is nu minder maar niet weg. Ik heb een vermoeden dat er een aandrijfas onder zit die de boosdoener is. Iemand raad of tip.
Reply

#2
Probeer ook eens om de Alto te laten uitlijnen...

Trilt het stuur of meer de auto zelf?

Welkom bij de club trouwens Wink

Groetjes, Andres








Reply

#3
Uitlijnen heeft 99,9% geen effect op een trillende wagen.
Zit er op de pasvlakken waar de velgen tegen de remschijf/trommel aanzit geen roest/aanslag/verdwaalde centreerring waardoor het wiel er niet 100% recht op komt te zitten?
Als je dat allemaal kunt uitsluiten zit het niet in de velgen/banden maar waarschijnlijk in de aandrijving.(onbalans in homokineten is dan het waarschijnlijkst, kwestie van een setje complete aandrijfassen op de sloop halen en die eronder knopen)
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#4
Pasvlakken op de trommels schijven en de velgen zijn schoon, wielen worden kruislings aangetrokken met een momentsluiter, auto is in het begin uitgelijnd. Ik zit dus ook aan de aandrijving te denken, heb al gekeken voor aandrijfassen, maar die zijn gebruikt of nieuw bijna niet aan te komen. Tenminste de linkse aandrijfas, ik vermoedt dat dat de boosdoener is. Iemand een tip waar ik die kan bestellen.
Reply

#5
Kijk eens naar de rubbers van de stabilisatorstang, waar deze door de draagarmen gaat. Hierwil wel eens speling op komen. Checken is makkelijk: Auto op de handrem zetten en kijken of je de voorwielen naar voor en achter kunt bewegen.

Deze rubbers willen wel eens speling krijgen waardoor je uitlijning ook niet meer vast staat.[/align]
'00 Toyota Corolla 1.4
'06 Smart Roadster 452
Reply

#6
dit heb ik ook met mijn alto van 2005. bij mij zijn de homokineten wel versleten. ik laat weten na de vervanging of dit beter is of niet. Smile
Reply

#7
homokineten vervangen, banden opgeblazen. allebei niet de dader.
ik zal mijn wielen nog eens laten uitbalanceren en eens kijken naar de staat van de draagarmen en stabilisatorstang.
Reply

#8
morgen nieuwe banden, wielbalancering en uitlijning. hopelijk is het dit. anders wordt het zoeken.
de banden waar ik nu mee rondrijd zijn bijna van plastiek. je sliert weg bij het minste beetje nat op de baan.
vervangen door hankooks.
Reply

#9
Wat heb je nu dan voor merk? Mijn laatste goodyears en yokohamas vond ik beter als hankooks. Mijn kizashi heeft althans weinig moeite om een beetje spin aan de hankooks te geven bij vochtig weer en / of gematigde temperatuur.
39



Reply

#10
(12-01-2019, 02:59)Tomswiftswiftswift Wrote: Wat heb je nu dan voor merk? Mijn laatste goodyears en yokohamas vond ik beter als hankooks. Mijn kizashi heeft althans weinig moeite om een beetje spin aan de hankooks te geven bij vochtig weer en / of gematigde temperatuur.

Ik heb nu een d-merk of zoiets.
Op mijn volvo waren de hankooks meer grippy dan michelin, en een pak goedkoper.
Vandaar dat ik dit probeer. De goodyears op mijn bmw waren direct versleten en in de kou ook zo goed als plastieken banden waar je snel mee gleed. Yokohama heb ik nog geen ervaring mee, maar nu is het te laat, ze zijn al besteld. Ik ga er zo dadelijk om.
Reply

#11
De banden die er voorheen op lagen waren vooraan Imperial en achteraan Fortuna.
Deze zijn nu gewisseld door 4 Hankook's en daardoor is alles verbeterd.

Hij trekt niet meer naar rechts.
Hij stuurt direct als je aan het stuur komt. (voorheen was een grote beweging aan het stuur nodig.)
Hij davert niet meer tussen 100 en 120km/u.

Een mooie gok voor dezelfde prijs als twee voorbanden van mijn vorige wagen.
Reply

#12
Mooi dat het opgelost is!!
39



Reply

#13
Ja! Zeer leuk! Smile

Ik heb juist gemerkt (ik dacht dat het aan de vorige banden lag, maar blijkbaar niet) dat het stuur niet naar het midden terug keert.
Het is niet dat het stroef stuurt.. Zeker niet met de nieuwe banden.
Maar je hebt het effect dat als je hem 5° draait dan blijft hij zo staan.

Ik heb gelezen in een topic hieronder dat dit bij een swift lag aan het stuurhuis, maar dit was in combinatie met stroef sturen.
Ligt dit dan daar ook aan? Of is dit omdat de wagen te licht is, of iets anders?
Reply

#14
Misschien toch een keer uit laten lijnen dan, trillen is nu weg, nu het stuur nog recht...
Reply

#15
(15-01-2019, 08:44)Mafkikker Wrote: Misschien toch een keer uit laten lijnen dan, trillen is nu weg, nu het stuur nog recht...

neen, het stuur is recht. het is maar als je een klein beetje stuurt dat hij niet terug naar center keert. Of je nu links of rechts stuurt, hij blijft zo staan.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.