Lambdasonde vervangen met ander type?
#1
Dag allemaal,
Ik heb net met veel moeite de kapotte lambdasonde uit het spruitstuk van mijn wagon r 1.0 2005 gedraaid, en vergeleken met de types die te koop staan op de onderdelenlijn. nu lijken ze allemaal we een beetje op de mijne, maar geen is precies hetzelfde.
Er staan een hoop interessante getallen op de sonde en na die gegoogled te hebben lijkt het erop dat ik ook een nieuwe sonde kan kopen die compatible zou zijn.
Nu ben ik een volkomen noob, ik doe de reparatie zelf omdat de suzuki dealer mij er anders 700 euro voor liet betalen, dus ik zit met wat vragen. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik heb de volgende codes op de lambda sonde gevonden:
93gb-9f472-ba
0 258 003 343
662 11 20
12V
verder heeft het kreng vier draden, schijnbaar kan dat ook drie zijn bij andere modellen.
Weten jullie waar ik op moet letten bij het aanschaffen van een nieuwe sonde?
Is het wel mogelijk om een nieuwe aan te schaffen op deze manier of is het beter om een sloop ding te kopen? en maakt een klein verschil in het type uit?
Ik zal kijken of ik een foto van het ding hier kan plaatsen, even bekijken hoe dat werkt.
Veel dank alvast voor welke tips en trucs dan ook, ben benieuwd of iemand kan helpen!
groetjes
Victor
[Image: WhatsApp-Image-2019-02-07-at-21.53.51.jpeg]
Reply

#2
IK ben er geen expert in, maar beter zoek je een originele van Suzuki dus uit de sloop, anders kan je problemen krijgen. Dus uit een 1.0 halen zit je safe. Bij Japoto Parts Groningen, bij Deijne in Volkel, maar dacht dat bij Franken demontage in Rucphen ze daar ook een paar hebben staan, weet niet, tijdje terug hadden ze er wat staan. Ben al 2 jaar of meer niet naartoe geweest. Voor gegevens even googlen.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#3
Bestel ff een nieuwe op Autodoc.nl, kost niet de wereld en weet je zeker dat t goed is.
Bij een 2e handse is dat ook maar weer de vraag!
Ff goed kijken op de plaatjes of de stekkers overeen komen.
En als je t dan nóg niet zeker weet, ff bij de lokale auto-onderdelenboer langsgaan met de oude sensor. Allicht goedkoper als de dealer, maar wel duurder als autodoc.
Als iets niet gaat zoals ‘t moet, moet ‘t maar zoals het gaat.
Reply

#4
Bedankt, ik ga inderdaad even bij de onderdelenboer langs, ik krijg bij Autodoc en bij de sloopauto's steeds allerlei verschillende sensors aangeboden, en ik zie niet welke kenmerken nu belangrijk zijn. hopen dat ze aan de balie me wat wijzer kunnen maken...
Reply

#5
Wat kost een losse sensor bij de dealer dan? Ik gok dat die 700 inc monteren zou zijn. De dealer dekt zicht misschien ook al een beetje in dat t tegen zou kunnen zitten.
Zelf niet al te goede ervaringen met immitatie sensoren, vaak binnen een aantal weken alsnog foutcodes op de sonde, zeker bij japanners...
Universeel betekend dat beschreven onderdeel is ontworpen om nergens op te passen. Behalve na ingrijpende modificaties, en gebruik van schuttingtaal...
Reply

#6
De dealer kon er alleen een vinden van 550 euro ex BTW.
Ik ben vandaag met de kapotte sonde op pad gegaan en mijn vermoeden werd bevestigd, de huidige is een universele en is er later ingezet. Vandaar dat de Google resultaten voor auto type en sonde codes niet overeen kwamen. Nu sloop auto's nagegaan, krijg na het weekend reactie als het goed is. Heb ook geleerd dat er zoiets bestaat als een 'lambda sonde sleutel'. Daar zit een gleuf in die het mogelijk maakt het ding eruit te schroeven zonder de draden door te knippen... Tongue Dat wist de vorige eigenaar schijnbaar ook nog niet gezien de gesoldeerde draadjes.
Hoe dan ook, het avontuur gaat door! Zodra de nieuwe sloop lambda binnen is (en de lambda sonde sleutel) kan ik weer verder.Smile
Reply

#7
Zo'n lambdasonde sleutel kan je volgens mij zelf maken lijkt me. https://www.tools2go.nl/8022243/lambda-sonde-sleutel en hier https://www.gereedschapland.nl/product/3...e-bgs-1148 te krijgen
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#8
Heb niet echt de mogelijkheid om het zelf te maken maar was van plan dat buisje in je tweede link te kopen inderdaad. Die sonde zit tussen de huizen van het spruitstuk dus je moet hem verlengen om te kunnen draaien, dat ding uit je eerste link zou ik er niet op kunnen krijgen. Updates van vorderingen zullen volgen39
Reply

#9
Heel erg leuk want ik had nog nooit van een lambda sondesleutel gehoord namelijk; weer iets geleerd! 39 Succes en laat weten hoe het gegaan is.

Ik heb van iemand die een Baleno gesloopt heeft, werkte bij Suzuki dealer een lamdasensor kunnen scoren en nog wat spullen, lambdasensor was 50 euro en nog geen jaar oud. Puur preventief mocht het nodig zijn.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#10
Wat was er dan eigenlijk kapot aan de oude?
Hij komt uit een auto uit 2005, die heeft eobd, wat was de foutcode?
Universeel betekend dat beschreven onderdeel is ontworpen om nergens op te passen. Behalve na ingrijpende modificaties, en gebruik van schuttingtaal...
Reply

#11
(09-02-2019, 23:26)crum Wrote: Wat was er dan eigenlijk kapot aan de oude?
Hij komt uit een auto uit 2005, die heeft eobd, wat was de foutcode?

foutcode P0130, volgens de dealer dus een kapotte sonde. nu ik er nog eens naar kijk kan het ook aan de bedrading liggen, vooral aangezien degene die er in zat gesoldeerde aansluitingen had. maar goed, dan lijkt het me nog steeds verastandig er een ouwe nieuwe in te zetten met juiste stekker aansluiting toch?
Reply

#12
De code geeft idd aan dat de signaal van de sonde zelf niet goed is, dit kan of de sonde zelf zijn of de bedrading.
Indien de bedrading netjes is gesoldeerd en geïsoleerd zou dit geen probleem mogen wezen. Het punt is dat universele sonde's (zoals er nu inzit) altijd gesoldeerd moet worden.
Universeel betekend dat beschreven onderdeel is ontworpen om nergens op te passen. Behalve na ingrijpende modificaties, en gebruik van schuttingtaal...
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.