Bijna een Suzuki
#1
Hallo,

Hierbij wil ik me even voorstellen hier op het voor mij nieuwe forum
Ik heet Hans en woon in Helmond en ben bijna altijd met motoren bezig. Vooral Japanse brikken opknappen of verbouwen.
Onlangs heb ik weer eens een prachtig verbouwde motor verkocht en ik vind het weer eens tijdens worden voor een vierwieler.
Maar dat moet dan geen sleutelproject of opknapper zijn om de simpele reden dat ik daar geen plaats voor heb.
Mijn oog is nu op een Swift cabrio gevallen uit 1993.
Komend weekend ga ik de auto bekijken en als alles er goed uit ziet kopen.

Hebben jullie nog tips waar specifiek op te letten bij een Swift?
Roest op niet zichtbare plekken of andere (technische) zwakheden.

Hoor het graag van jullie.

gr, Hans
Reply

#2
Welkom hier, let vooral inderdaad op de roest.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#3
idd. kort gezegd: controleer maar alles goed op roest.. ff drukken en kloppen ,goed kijken. verder weinig bijzonders. staat cabriokap ? blok en bak niet zeiknat van olie of kvs?
39



Reply

#4
Als je op zoek bent naar een Swift cabrio die geen sleutelproject of opknapper moet zijn, dan zou ik zoeken naar een gerestaureerde. Zeker om dat het merendeel van de niet aangepakte cabrio's zo rot als een mispel is. Idea
Reply

#5
Welkom !

Ik heb er zelf eentje gekocht, nu bijna 4 jaar geleden. In mijn wie=wie kun je het verhaal lezen er over.
Inderdaad de roest is een belangrijke factor, vooral de dorpels vóór de achterwielen, en waar de voorwielen tegen aan spatten. Daarnaast roest in de voorste wielkuipen, maar daar moet je de modderkuip voor verwijderen.

Wat het dak betreft is het belangrijk om te bekijken of die nog goed dicht gaat. PVC daken krimpen met de tijd en gaan erg moeilijk dicht als ze een half uur of langer open hebben gestaan. Past dan ook nog de "hoedenplank" tussen de twee schuifpanelen, die je naar binnen klapt als je het dak opent.?Let ook op scheuren boven de zijramen en bij het achterraam.

Een stoffen dak is natuurlijk beter, en als die er al op zit, zal die ook niet zo oud zijn. Een nieuw dak kost zo'n 400-500 euro zonder montage. Is goed zelf te doen, afhankelijk hoe handig je zelf bent natuurlijk. Maar zo te lezen kun je dat wel.

Veel succes bij je zoektocht !
Reply

#6
(02-02-2018, 12:20)cabrio_rob Wrote: Welkom !

Ik heb er zelf eentje gekocht, nu bijna 4 jaar geleden. In mijn wie=wie kun je het verhaal lezen er over.
Inderdaad de roest is een belangrijke factor, vooral de dorpels vóór de achterwielen, en waar de voorwielen tegen aan spatten. Daarnaast roest in de voorste wielkuipen, maar daar moet je de modderkuip voor verwijderen.

Wat het dak betreft is het belangrijk om te bekijken of die nog goed dicht gaat. PVC daken krimpen met de tijd en gaan erg moeilijk dicht als ze een half uur of langer open hebben gestaan. Past dan ook nog de "hoedenplank" tussen de twee schuifpanelen, die je naar binnen klapt als je het dak opent.?Let ook op scheuren boven de zijramen en bij het achterraam.

Een stoffen dak is natuurlijk beter, en als die er al op zit, zal die ook niet zo oud zijn. Een nieuw dak kost zo'n 400-500 euro zonder montage. Is goed zelf te doen, afhankelijk hoe handig je zelf bent natuurlijk. Maar zo te lezen kun je dat wel.

Veel succes bij je zoektocht !

Morgen ga ik er naar een kijken, deze heeft een linnen kap dus dat is al een voordeel. Voor de rest weet ik het morgen. Bedankt voor de tips.
Ik hoop dat het wat is want er zijn genoeg cabrio’s te koop maar ik vind dit een van de leukste en ook nog goedkoop om er bij te hebben.
Reply

#7
Vandaag dus eigenaar geworden van een Swift cabrio uit 93.
Auto ziet er goed uit en ik heb nergens roest kunnen vinden.
De auto is wel ooit overgespoten in een iets lichtere rode kleur.
Morgen wel eens wat foto’s maken.

Wel direct een vraag. Er zit een hele onderhoudshistorie bij met rekeningen en al.
Ik zie echter nergens of de distributieriem al ooit is vervangen. Bij hoeveel km of jaar moet dat bij de Swift?

Auto heeft 95000 km gelopen.
Reply

#8
100000
39



Reply

#9
Klopt, net het onderhoudsboekje eens doorgenomen en moet dus bij 100000km.
Eens kijken of dat zelf te doen is dan.
Reply

#10
of 10jaar als de riem nog niet te droog wordt en zelfs scheurtjes vertoont. De riem moet dus al eens gedaan zijn. bij mijn 92 swift is de riem na 10 jaar en minder dan 100000km gedaan en dan bij 190000 (al weer meer dan 10 jaar verder). de riem was wel aan vervanging toe
39



Reply

#11
Fotokes:
[Image: aB1RxvJl.jpg]
[Image: 6lEcn3Jl.jpg]
[Image: TQPmx9Ul.jpg]
[Image: vUel0WTl.jpg]
[Image: 52dymgNl.jpg]

Eerst maar eens op zoek naar wat betere speakers en eventueel radio want dat is niet om aan te horen. Kunnen origineel ook geen grotere speakers in dan 10cm, eens kijken hoe ik dat op los.
Reply

#12
gaaf die stoeltjes ! mooier (zwart ) stuurtje er in misschien,?
39



Reply

#13
Stoelen zijn opnieuw gevuld en bekleed in 2013 en zien er erg leuk uit.
Als iemand nog een mooi stuurtje over heeft dan hoor ik het graag.
Reply

#14
Heuy weer een rode cabrio erbij. Welkom. En veel plezier van de zomer!
Reply

#15
Hé Hans, welkom!

Wat betreft die distributie, als je niet kan zien hoe oud die is zou ik hem zeker preventief vervangen. Niet vanwege de km stand maar meer vanwege de leeftijd.
Dit is best goed te doen als je een beetje technisch bent. Er staat volgens mij een omschrijving op dit forum.

Wat betreft geluid, heb je meerdere opties.
De eenvoudigste; nieuwe 10 cm speakerstjes kopen van een redelijk merk. Dit zal de kwaliteit van het geluid ietsjes verbeteren, en het maximum volume ook ietsjes. Maar welke speakers je ook koopt, uit 10cm krijg je nooit een vol geluid. Dan blijven er 2 opties over:
- extra (grotere) speakers monteren (zie CabrioRob zijn pagina)
- Subwoofer monteren

Als je daar gerichtere vragen over hebt kan ik je altijd helpen. Al staat internet er ook vol mee Smile
Reply

#16
Leuke bak! Mooie stoelen!
Reply

#17
Ik heb de dealer gemaild en de riem is door hen nooit vervangen, hoogste tijd dus. Wel raar omdat de auto ieder jaar een uitgebreide beurt heeft gehad en op het onderhoud niet bespaard is.
Het check engine lampje gaat ook branden als de motor warm is op de snelweg. Volgens de vorige eigenaar altijd zo geweest en kon geen kwaad, waarschijnlijk de lambdasonde.
Ook hier meldt de dealer dat je die maar beter kan vervangen omdat anders de katalysator kapot kan. Raar dat zij dat dan nooit gedaan hebben.

Speakers en betere radio zijn besteld. Misschien nog een subwoofertje erbij kopen. Geluid moet wel fatsoenlijk zijn maar ik ben geen audiofiel ;-)

(05-02-2018, 16:14)Rutger97 Wrote: Leuke bak! Mooie stoelen!

Stoelen en deuren zijn in 2013 opniew bekleed, volgens de vorige eigenaar precies zoals ze ervoor ook waren. Zien er dus erg goed uit.
Reply

#18
ik heb ze volgens mij nog nooit gezien.origineel alleen helemaal lichtgrijs gezien. lijkt erg op de mk1 gti stoelen
39



Reply

#19
(05-02-2018, 18:50)Kornfed Wrote: Ik heb de dealer gemaild en de riem is door hen nooit vervangen, hoogste tijd dus. Wel raar omdat de auto ieder jaar een uitgebreide beurt heeft gehad en op het onderhoud niet bespaard is.
Het check engine lampje gaat ook branden als de motor warm is op de snelweg. Volgens de vorige eigenaar altijd zo geweest en kon geen kwaad, waarschijnlijk de lambdasonde.
Ook hier meldt de dealer dat je die maar beter kan vervangen omdat anders de katalysator kapot kan. Raar dat zij dat dan nooit gedaan hebben

Je kan allicht proberen of ze het alsnog doen ivm ondeugdelijk afleveren. Een riem die zo oud is is echt een risico
Reply

#20
(05-02-2018, 19:08)Rutger97 Wrote: Je kan allicht proberen of ze het alsnog doen ivm ondeugdelijk afleveren. Een riem die zo oud is is echt een risico

Moet ik twee keer naar Amsterdam. Ik laat mijn monteur er wel een nieuwe opleggen.
Setje, riem en spanrol, kost geen drol en het schijnt geen grote klus te zijn dus dan ga ik zelf niet staan rommelen in de kou onder de carport.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.