[HOWTO] O-ring vervangen Ontsteking (nokkenas) Baleno station (1.6 16V SOHC)
#1
Benodigdheden:
*doppen set / steeksleutel's
*Inbus / Torx setje
*Klemtang (als men dit heeft)
*Schroevendraaier kruis + plat
*Nieuwe O-ringen
*Handschoenen (Tenzij je graag handen vuil hebtTongue )
*schoonmaak doekjes (keukenpapier is geen voorkeur kan wel, mits je goed afblaast en zorgt dat er niets achterblijft)
*Beetje geduld en logisch nadenken

Eerst een foto nemen van het motorcompartiment, of markeren zodat je weet hoe alles terug moet.
[Image: 360.jpg]

Accu-polen ontkoppelen (Of dit ook echt moet geen idee heb het wel gedaan), en zorgen dat ze geen sluiting maken.
[Image: 360.jpg]

Bougie stekker's ontkoppelen of vast laten zitten op de verdelerkap.
[Image: 360.jpg]

Verdelerkap zit op 2 punten vast (boven en tegenover ervan onder)
deze halen we eraf, en kunnen we direct zien of er corrosie op de contactpunten zitten.
Zo ja kun je deze kap vervangen of als het niet zo heel erg is weg gevreten schoonmaken.
(ovaal geworden punten)

Eenmaal kap eraf zien we de rotor.
Op de bevestiging even een markering plaatsen met kraspen of stift.
En maak een foto of markering hoe de rotor positie staat, dit kan handig zijn.
[Image: 360.jpg]

Nu het asje van de nokkenas halen.
Deze is bevestigd met 2 bouten (Let wel op ze kunnen erg vast zitten!)
Bij mij zaten ze met inbus / torx bouten vast.
Een is bij mij doorgedraait heb ik met behulp van een klemtang op de zijkant van de bout gezet en los gemaakt.
Foto verdelerkap te zien dat ik die vervangen heb.
Eenmaal de bouten los kun je met klein beetje kracht en wat schuddend het asje eruithalen.
[Image: 360.jpg]

Daar ziet met de 1e ring die is bij mij nog goed, toch preventief vervangen.
De 2e ring zit op het andere deel dat nog aan de motor zit.
[Image: 360.jpg]
Deze kan er ook af gehaald worden, door 3 bouten los te maken (dop 10 als ik het goed heb)

Hier zie je dat de grotere O-ring stuk is en dus moet worden vervangen.
[Image: 360.jpg]
[Image: 360.jpg]

Als je deze ook vervangen hebt voor een nieuwe kan alles terug erop.
Let wel op, dat als alles terug erop gaat, de rotor ook op dezelfde manier terug erop gaat
Ik was namelijk van mening dat het asje niet dummy proof is, maar dit kan mijn verbeelding geweest zijn.

Mocht je door alles toch enkele bougie stekker's los getrokken hebben.
1 3 4 2 is de volgorde van de bougies
Als je voor de auto staat is het van links naar recht 1 2 3 4.
[Image: 360.jpg]

Als alles goed terug geplaatst en bevestigd is.
Zou je in feite weer moeten kunnen starten.
Loopt ie niet of gedrag van de motor is anders.
Dan moet de ontsteking weer afgesteld worden.
Dit was bij mij niet nodig.
Heb het wel laten nakijken.

Voor aanvullingen en opmerkingen wat beter kan en wat niet goed is, zijn welkom. 39
Reply

#2
Duidelijke how-to !

Geldt ook voor de Swift MK3 (en misschien andere MK's) trouwens. Die gaan daar ook vaak lekken.
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.