aansluiten van versterker
#1
Beste Leden
ik heb een raveland versterker en subwoofer gekocht en ik rij zelf een suzuki swift.
Weten jullie toevallig hoe ik dit het beste kan aansluiten en of het uberhaupt wel kan.

bedankt alvast!
Reply

#2
Met deze info die je nu geeft kunnen weten we toevallig helemaal niets. Wat voor een swift heb je? Eentje uit 1988? 2017? Wat voor een radio heb je? Origineel?
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#3
Dus je koopt eerst een subwoofer en versterker en gaat dan pas vragen of het wel in je auto past.

Maar inderdaad, welke auto rijd je en welke radio heb je? Al een stroomkabel getrokken?
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#4
Zie net dat er geen "how-to" te vinden is op de site (kon hem even niet gauw vinden).
Zal binnenkort maken, mag binnenkort alles weer gaan inbouwen haha.

Ik zou zeggen haal bij een auto onderdelen zaak een kabel set van caliber, op de versterker zie je hoeveel watt deze is zorg dat de kabels die je haalt dat wel aankunnen (better safe than sorry)

Ontkoppel de accu!
Even de plus van de accu afgooien.

Als je de kabels hebt kan je de stroom kabels leggen van accu naar achterbak.
Van je accu trek je een kort kabeltje zo 10cm dan daaraan komt de zekering (doorzichtige blokje).
Daaraan zet je weer de rest van de kabel die je naar binnen gaat werken.

In je motorruim in het kopschot zitten diverse plekken waar je hem door kan voeren.
Makkelijkste is het rubber waar de kabelboom doorheen gaat die zit rechts midden midden ong vrij groot rubber.
Daar vrot je die stroom kabel naast door en kan je hem van binnen uit trekken tot je alles binnen hebt.
dan kan je overal wat bekleding los trekken waar je de kabel kan achterwerken tot je achterbak.

dan heb je ook nog een blauwe kabel (tulp) daar moet je rekening mee houden dat die aan de andere kant van de auto ligt dan je stroom kabel.. als deze bij mekaar liggen wilt het singaal nog wel eens storen.
Deze gaat achter in je radio (als je radio geen tulp aansluiting zul je een andere radio moeten halen).
Deze kabel trek je ook naar je kofferbak. gooi niet gelijk je bekleding dicht want je hebt nog een kabel(tje).
Dat is een klein blauw dun kabeltje.. dat kabeltje zorgt ervoor dat bepaalt dat de versterker aan of uit moet.
Deze kan je ergens op je radio aansluiten waar stroom op komt te staan wanneer je de auto aanzet of de radio aanzet. (LET OP! meet even goed met een multi meter waar stroom op komt als de auto start of radio aanzet anders trekt het heel je accu leeg)
trek deze ook naar achteren en je hebt alle kabels liggen.

Op je versterker heb je een plus, rem, min wellicht speakers aansluiting en aan de andere zijde een tulp aansluiting.
De tulp kabel kan je op de tulp aansluiten.
De kabel die van de accu komt gaat op de plus.
De blauwe kleine kabel gaat op de "rem"
De min gaat op een stuk carroserie. ik heb hem daar waar je schokdempers in je kofferbak gaan (links of rechts achter een kapje) boutje los gehaald en ertussen gezet..
Dan trek je speaker kabel van een een poort links en rechts op je versterker naar je subwoofer
(Links is zwart rechts is rood)
Accu weer aansluiten en dan moet alles goed werken.

Binnenkort moet ik mijn versterker en meuk weer inbouwen in een andere swift.
Dan zal ik een nieuwe how-to maken mocht ik hem echt niet vinden op onze website Smile
- Swift MK5 2002 1.0 eco
- Swift mk5 2001 1.3 16v
Reply

#5
Er zijn ook veel versterkers met high level inputs, dan kan je speakersignaal als inputsignaal voor je versterker gebruiken. Voor een subwoofer is dit een makkelijke oplossing die ik waarschijnlijk ook ga toepassen.
[Image: 6vqu.jpg]
Reply

#6
Mocht je radio geen tulp stekkers hebben kan je ook gewoon een high to low converter kopen deze zet je tussen je speaker draden ( met stekker of met behulp van wat knip en soldeer werk) ik heb deze met behulp van een paar klipjes die in vaste draden snijden en een 2e draad erbij plakt als het ware geen idee hoe die dingen heten maar hoefde niks te knippen of te kutten met kroonsteentjes gewoon draad ernaast klip eromheen klaar

Let wel op dat elke speaker een andere kleur heeft en dat deze wel overeenkomt met de converter

Zo heb ik dus in me mk6 swift de originele radio zonder tulp stekkers kunnen aansluiten
Reply

#7
Gewoon zo:

[Image: improper_grounding.jpg]
Reply

#8
haha. alleen wel even dat voetje verwijderen. en de kabel zal niet lang rood zien
39



Reply

#9
(12-03-2018, 10:56)Johnny Wrote: ik heb deze met behulp van een paar klipjes die in vaste draden snijden en een 2e draad erbij plakt als het ware geen idee hoe die dingen heten maar

scotch clips, vind ik persoonlijk ondingen. beter is om een striptang even de bedrading te ontbloten, doe ik met zo'n tang: http://www.conrad.fr/ce/fr/product/07462...a-24-1-pcs draad blijft heel en dan soldeer ik draad eraan vast en met zelfvulkaniserende tape eromheen en klaar ben je.Veel veiliger, je voorkomt heel wat ellende.
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#10
(12-03-2018, 12:11)Leibniz Wrote:
(12-03-2018, 10:56)Johnny Wrote: ik heb deze met behulp van een paar klipjes die in vaste draden snijden en een 2e draad erbij plakt als het ware geen idee hoe die dingen heten maar

scotch clips, vind ik persoonlijk ondingen. beter is om een striptang even de bedrading te ontbloten, doe ik met zo'n tang: http://www.conrad.fr/ce/fr/product/07462...a-24-1-pcs draad blijft heel en dan soldeer ik draad eraan vast en met zelfvulkaniserende tape eromheen en klaar ben je.Veel veiliger, je voorkomt heel wat ellende.


Is waarschijnlijk de betere manier alhoewel mijn set nu ruim 2 jaar zit zonder problemen ik was een soort genoodzaakt om het toen op deze manier te doen overigens heb ik er wel overal ook vulkaniserende tape omheen zitte
Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
2 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.