Beste iedereen,
Half jaar geleden een Suzuki Alto gekocht uit 2003 met 75000 km op teller. Op zich niks mis mee alleen tijdens testrit zij garagist, ik zie dat je je voet op de koppeling laat af en toe. Moet je niet doen.
Bruikbaar advies alleen half jaar later en 1000 km verder ligt de koppelingsplaat er 'toevallig ' uit. Kosten 425, maar hij zou het wel voor 325 fixen. Overigens heb ik 15 jaar automaat gereden dus heb dat gevoel niet zo, maar mijn moeder had net hiervoor mijn auto even geleend en die had gezegd wat moet je jouw pedaal toch ver op laten komen voordat hij (versnelling) pakt. Later dacht ik dat zal een teken geweest zijn???
Nu auto gaan halen nadat hij gemaakt is en pedaal moet je nog steeds heel ver laten opkomen voordat hij pakt, koppeling doet het echter gewoon weer nu. Met Garagist heb ik niet gepraat over zijn opmerking destijds en is hij waarschijnlijk wel weer vergeten alleen nu bij het ophalen zei hij weer. Voet na schakelen naast je koppeling zetten anders slijten de koppelingsplaten.
Hij weet dat ik hooguit 3000 km per jaar rij met die auto. Op een auto van 14 jaar lijkt het me sterk dat je dan binnen een paar jaar zo met slepende koppeling kan rijden dat hij binnen 10000 km kapot gaat, alleen daardoor vond ik zijn opmerking weer vreemd.
Toen we er achter kwamen dat pedaal nog steeds bij zo hoog opkomen pas weer de versnelling pakte, gelijk even omgedraaid. Volgens hem heeft dit hier niks mee te maken. Er is een nieuwe koppelingset in gedaan, doet hij het nu weer goed en is er niks aan te doen dat pedaal laat pakt. Bij ene merk pakt hij als je de pedaal maar heel even laat opkomen, bij de ander pakt hij pas helemaal bovenin wanneer je pedaal volledig laat terugkomen volgens hem. Hier was niks aan te doen ook al zou je het fijner vinden, ligt aan merk en kun je ook niet bijstellen. Vroeger kon je de kabels nog wel eens bijstellen en hem strakker zetten maar dat kan nu niet meer volgens hem. Een koppelingset verandert dat niet. Dat is de hoe de mechanica van dat merk werkt en is gefabriceerd.
Ik heb er toch niet echt een goed gevoel bij. Kan iemand mij verzekeren en ook als er en compleet nieuwe koppelingsset in zit, zoals hij zegt, dat het dan zo kan zijn dat de pedaal pas bij heel hoog opkomen zijn versnelling pakt bij en Suzuki alto uit 2003? Dus ook dat een nieuwe set dit punt niet verlaagt in vergelijking met een bijna kapotte plaat
Klopt het inderdaad dat je die koppelingsplaten (kabel) niet bij kan stellen zoals hij zegt, auto is immers al vrij oud?
Kan ik, of hoe kan je zien dat de koppelingsset daadwerkelijk vervangen is?
Bedankt
Half jaar geleden een Suzuki Alto gekocht uit 2003 met 75000 km op teller. Op zich niks mis mee alleen tijdens testrit zij garagist, ik zie dat je je voet op de koppeling laat af en toe. Moet je niet doen.
Bruikbaar advies alleen half jaar later en 1000 km verder ligt de koppelingsplaat er 'toevallig ' uit. Kosten 425, maar hij zou het wel voor 325 fixen. Overigens heb ik 15 jaar automaat gereden dus heb dat gevoel niet zo, maar mijn moeder had net hiervoor mijn auto even geleend en die had gezegd wat moet je jouw pedaal toch ver op laten komen voordat hij (versnelling) pakt. Later dacht ik dat zal een teken geweest zijn???
Nu auto gaan halen nadat hij gemaakt is en pedaal moet je nog steeds heel ver laten opkomen voordat hij pakt, koppeling doet het echter gewoon weer nu. Met Garagist heb ik niet gepraat over zijn opmerking destijds en is hij waarschijnlijk wel weer vergeten alleen nu bij het ophalen zei hij weer. Voet na schakelen naast je koppeling zetten anders slijten de koppelingsplaten.
Hij weet dat ik hooguit 3000 km per jaar rij met die auto. Op een auto van 14 jaar lijkt het me sterk dat je dan binnen een paar jaar zo met slepende koppeling kan rijden dat hij binnen 10000 km kapot gaat, alleen daardoor vond ik zijn opmerking weer vreemd.
Toen we er achter kwamen dat pedaal nog steeds bij zo hoog opkomen pas weer de versnelling pakte, gelijk even omgedraaid. Volgens hem heeft dit hier niks mee te maken. Er is een nieuwe koppelingset in gedaan, doet hij het nu weer goed en is er niks aan te doen dat pedaal laat pakt. Bij ene merk pakt hij als je de pedaal maar heel even laat opkomen, bij de ander pakt hij pas helemaal bovenin wanneer je pedaal volledig laat terugkomen volgens hem. Hier was niks aan te doen ook al zou je het fijner vinden, ligt aan merk en kun je ook niet bijstellen. Vroeger kon je de kabels nog wel eens bijstellen en hem strakker zetten maar dat kan nu niet meer volgens hem. Een koppelingset verandert dat niet. Dat is de hoe de mechanica van dat merk werkt en is gefabriceerd.
Ik heb er toch niet echt een goed gevoel bij. Kan iemand mij verzekeren en ook als er en compleet nieuwe koppelingsset in zit, zoals hij zegt, dat het dan zo kan zijn dat de pedaal pas bij heel hoog opkomen zijn versnelling pakt bij en Suzuki alto uit 2003? Dus ook dat een nieuwe set dit punt niet verlaagt in vergelijking met een bijna kapotte plaat
Klopt het inderdaad dat je die koppelingsplaten (kabel) niet bij kan stellen zoals hij zegt, auto is immers al vrij oud?
Kan ik, of hoe kan je zien dat de koppelingsset daadwerkelijk vervangen is?
Bedankt