Koppelingsset wel vervangen?
#1
Beste iedereen,

Half jaar geleden een Suzuki Alto gekocht uit 2003 met 75000 km op teller. Op zich niks mis mee alleen tijdens testrit zij garagist, ik zie dat je je voet op de koppeling laat af en toe. Moet je niet doen.
Bruikbaar advies alleen half jaar later en 1000 km verder ligt de koppelingsplaat er 'toevallig ' uit. Kosten 425, maar hij zou het wel voor 325 fixen. Overigens heb ik 15 jaar automaat gereden dus heb dat gevoel niet zo, maar mijn moeder had net hiervoor mijn auto even geleend en die had gezegd wat moet je jouw pedaal toch ver op laten komen voordat hij (versnelling) pakt. Later dacht ik dat zal een teken geweest zijn???

Nu auto gaan halen nadat hij gemaakt is en pedaal moet je nog steeds heel ver laten opkomen voordat hij pakt, koppeling doet het echter gewoon weer nu. Met Garagist heb ik niet gepraat over zijn opmerking destijds en is hij waarschijnlijk wel weer vergeten alleen nu bij het ophalen zei hij weer. Voet na schakelen naast je koppeling zetten anders slijten de koppelingsplaten.
Hij weet dat ik hooguit 3000 km per jaar rij met die auto. Op een auto van 14 jaar lijkt het me sterk dat je dan binnen een paar jaar zo met slepende koppeling kan rijden dat hij binnen 10000 km kapot gaat, alleen daardoor vond ik zijn opmerking weer vreemd.

Toen we er achter kwamen dat pedaal nog steeds bij zo hoog opkomen pas weer de versnelling pakte, gelijk even omgedraaid. Volgens hem heeft dit hier niks mee te maken. Er is een nieuwe koppelingset in gedaan, doet hij het nu weer goed en is er niks aan te doen dat pedaal laat pakt. Bij ene merk pakt hij als je de pedaal maar heel even laat opkomen, bij de ander pakt hij pas helemaal bovenin wanneer je pedaal volledig laat terugkomen volgens hem. Hier was niks aan te doen ook al zou je het fijner vinden, ligt aan merk en kun je ook niet bijstellen. Vroeger kon je de kabels nog wel eens bijstellen en hem strakker zetten maar dat kan nu niet meer volgens hem. Een koppelingset verandert dat niet. Dat is de hoe de mechanica van dat merk werkt en is gefabriceerd.

Ik heb er toch niet echt een goed gevoel bij. Kan iemand mij verzekeren en ook als er en compleet nieuwe koppelingsset in zit, zoals hij zegt, dat het dan zo kan zijn dat de pedaal pas bij heel hoog opkomen zijn versnelling pakt bij en Suzuki alto uit 2003? Dus ook dat een nieuwe set dit punt niet verlaagt in vergelijking met een bijna kapotte plaat
Klopt het inderdaad dat je die koppelingsplaten (kabel) niet bij kan stellen zoals hij zegt, auto is immers al vrij oud?
Kan ik, of hoe kan je zien dat de koppelingsset daadwerkelijk vervangen is?

Bedankt
Reply

#2
Ik had ook de neiging om mijn voet op de koppeling te laten liggen, en dat zorgt wel voor slijtage, maar als je dat je afleert is er niets aan de hand.

Je koppeling testen is heel simpel, als je weg wilt rijden, zet je de auto in zijn 5, geeft relatief veel gas en laat de koppeling heel snel opkomen, dan hoort ie gelijk af te slaan.
Als het even duurt slipt de koppeling en is ie aan vervanging toe.

Een hoog pedaal verschilt per auto, en hoeft niet persé een probleem te zijn maar ik heb zelf die fout ook wel eens gemaakt om de koppeling te vervangen terwijl ie nog in prima staat was.
Als je een koppelings kabel hebt kun je hem wel iets stellen, bij hydraulisch vaak niet.

Als je twijfelt aan je garage, altijd je oude onderdelen (in dit geval je koppeling) mee vragen.
Of vragen of ze een foto maken waar de versnellingsbak er af is ofzo.

Een koppeling is gewoon een slijtage onderdeel, net als bijvoorbeeld remmen, dus als het tijd is voor vervanging, kost het geld.. Smile
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply

#3
Als de koppeling pas vervangen is gaat het vrij makkelijk dat de koppeling opkomt,was bij mijn swift zo.Rekening bewaren, staat er ergens een sticker dat de koppeling is vervangen onder motorkap?Leer jezelf ook af om je koppeling als je ergens voor verkeerslicht of ergens moet wachten in de file ingedrukt te houden. Gaat je koppelingsplaat langer mee!
Iedereen kan een lichtpuntje zijn in andermans duisternis.
Reply

#4
Gaat je plaat langer mee? Hoezo dat?

Zoals Leibniz zegt: bewaar de factuur. Staat daar de kilometerstand op wanneer de koppeling is vervangen? Desnoods zelf even erop schrijven. Een koppeling moet bij normaal gebruik en als je er een beetje rekening mee houdt toch wel 100.000 km meegaan. Ook in stadsverkeer is dat wel mogelijk.
[Image: eB9a9J3.jpg]
Reply

#5
Zodra je stilstaat voor een brug stoplicht of wat ook, als het kan vooral de auto in zijn vrij zetten en koppeling loslaten. Dat zorgt er voor dat je het koppelingdrukslager niet te zwaar belast. Zolang je de koppeling ingedrukt houdt (in zijn vrij of niet) moet dit lager de druk van de koppelingsdrukgroep verwerken terwijl het draait, dat geeft slijtage. Volgens mij slijt je koppeling zelf niet sneller als je het ingedrukt houdt zoals leibniz (per abuis?) zegt, het drukgroeplager wel.
Verder is veel gas geven terwijl je de koppeling op laat komen ook een veroorzaker van veel slijtage van de koppelingsplaten.
[Image: QALN21U.jpg?1] [Image: FvlY6pb.jpg?1]
Reply

#6
Je koppeling ontkoppelen zorgt niet voor slijtage, tenzij je non stop met je voet op de koppeling ligt.
Slippen van de koppeling zorgt voor slijtage.
Ford Mondeo 2.0 tdci
Swift Sedan 1.6 "Chucky"
Mazda RX-7 V8 circuit project
Suzuki Swift gti circuit auto

Ring count: 114

Reply



Forum Jump:


Users browsing this thread:
1 Guest(s)

Powered By MyBB, © 2002-2024 Melroy van den Berg.